Forumindex Sveriges radiohistoriska förening
För dig som är teknikhistoriskt intresserad

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

En idé (Kanske inte)
Gå till sida Föregående  1, 2

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Övrigt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Bengt Svensson

Registreringsdatum: 03 oktober 2006

InläggPostat: lör dec 08, 2007 6:36 pm    Rubrik: Svara med citat

Jo Du har rätt i att det är ett jättejobb att rätta till felaktigheter och mata in fler apparater, men samtidigt är vi dom enda som borde kunna den svenska radiohistorien och har därför ett visst moraliskt ansvar.
En bisats, rätt nyligen fick jag se att de tidiga KF-modellerna på 20-talet, Hugin och Mumin tillverkades av Oskar Kring i Stockholm.

soda

Registreringsdatum: 04 oktober 2006

InläggPostat: fre dec 14, 2007 9:37 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag ansökt om medlemskap i RadioMuseum.org och skickat iväg pengar med posten. Det är en rätt komplex process att bli medlem och så här i jultider lär det väl dröja med postgången, så det kanske inte blir nåt medlemskap förrän efter nyår.

Jag är lite nyfiken på hur många här som är medlemmar i RMorg? Här på SRHF har ju medlemstalet passerat hundra sen ett tag, men där är det över fyratusen. Nog måste det väl vara åtminstone nåt dussin svenskar?

Jag har förstås tänkt mig att ladda upp lite modeller som saknas där och även lägga in lite fler svenska tillverkare och märken undan för undan, men jag hoppas det är fler härifrån som är inne på samma linje. Vi kommer också behöva diskutera en del här om hur man ska se på Dux, Concerton och Philips mm.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Bengt Svensson

InläggPostat: fre dec 14, 2007 10:07 pm    Rubrik: Svara med citat

Bra tänkt!
Jag tänker lägga in svenska apparater från 20-talet typ SRA, Baltic, AGA, Luxor etc.

Micke

InläggPostat: lör dec 15, 2007 6:02 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag är medlem sedan maj 2005, enligt medlemslistan på Radiomuseum är det 48 medlemmar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
soda

InläggPostat: sön dec 16, 2007 12:53 am    Rubrik: Svara med citat

Kul att det var såpass många svenska medlemmar ändå. Sen skiftar väl aktiviteten lite, men så är det ju alltid.

Jag ligger i startgroparna för att i första hand lägga in Kungs apparater från hela deras epok. Det har jag nämligen en hel del som saknas på RMorg nu.

Sedan tänkte jag fortsätta med de mer udda svenska apparaterna jag har som t.ex Stentor, Monark från före Nornan tiden och Univox, Opera och liknande skumma märken.

Då blir jag ju också tvungen att börja greja en del med tillverkare och lägga upp lite ändrings och tilläggsförslag där, men det får komma så småningom.
Till överst på sidan
soda

InläggPostat: ons dec 26, 2007 6:47 pm    Rubrik: Svara med citat

Hej, dags att lämna julbordet och sätta sig vid datorn igen.

Medlemskap i RMorg är klart för min del nu och jag har också hunnit med att ladda upp lite apparater och bilder vid det här laget.

Det är en ganska tålamodsprövande process ibland - ingenting för bulkuppladdning direkt - men jag börjar väl greppa grunderna nu.

Det är många fält att fylla i då man föreslår en ny modell för uppladdning, men det är givetvis inte nödvändigt att fylla i alla och är man inte säker på en sak är det givetvis bättre att lämna tomt än att fylla i en ren gissning.

En sak stör mig dock mycket när det gäller hur man fyller i en apparats ålder:

Det finns två fält för årtal: Ett för första år och ett för sista. dessutom ett fält där man kan ange hur pass säker uppgiften är.

Jag har blivit van vid att ange ålder på en radio som t.ex 1936-37 och jag förmodar att det är så de flesta svenska samlare är vana att göra eftersom det är så det står i bytesprislistor och liknande publikationer.

Som jag ser det är det ju också det enda korrekta sättet om man inte absolut säkert kan belägga att en viss modell bara tillverkats och sålts under ett enda år. Såna undantag finns säkert, men det vanliga var ju att en apparat av årsmodell 1937 började produceras under 1936.

Försäljningsperioden kunde inledas redan i augusti 1936 och pågick nog sällan längre än fram till slutet av våren 1937. Apparater som såldes under hösten räknades säkert som fjolårsmodeller i den mån de ännu fanns i lager.

Problemet med RMorg är att om jag sätter "osäkerhetsfältet" till "certain" så kommer bara det första året i det spann jag skrivit in att gälla. I exemplet ovan skulle det bli 1936 alltså. Det kan möjligen vara okej om inte det var så att en och annan populär modell producerats och sålts under fler år i följd än de vanliga två. Systemet verkar inte ta någon hänsyn alls även om jag skriver t.ex. 1936-1939. Det blir ändå 1936 punkt.

Det paradoxala gäller alltså att när man anger att en uppgift är helt säker så ökar den möjliga felmarginalen i databasens uppgifter istället för minskar.

Jag tror man kan komma runt problemet genom att ange en felmarginal på +/- 1 år i "osäkerhetsfältet"och sedan skriva i kommentarer längre ner att årsuppgifterna är säkra, men jag måste säga att det stör mig att behöva göra så.

För övrigt gäller att alla inmatade uppgifter måste gå via en administratör innan de kommer in i databasen. Det är väl en föga tacksam uppgift att sitta och administrera och eventuellt påpeka misstag av allehanda slag som inmataren kan ha begått. Jag måste säga att jag blev mycket positivt överraskad av att t.o.m. idag på annandag jul tog det mindre än en halvtimme innan en administratör granskat och kommenterat min postning av en ny modell. Det är ju där den verkliga arbetsinsatsen ligger och det tydligen helt på ideella krafter.

Jag kommer fortsätta att lägga upp Kungsmodeller så länge jag har några kvar att posta. Därefter fortsätter jag nog med uddamärken eller kanske Tjerneld eftersom det märket redan finns i databasen.

Jag är dock nyfiken på att höra hur ni andra samlare ser på det här med årsangivelse.

Sen vore det kul om fler satte igång att lägga upp apparater. Läs gärna igenom anvisningarna först för det är en del att tänka på.

Skriv gärna här om du tänker ta dig an ett visst märke och eller en tidsperiod.
Till överst på sidan
Errka

InläggPostat: ons dec 26, 2007 11:06 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag är också medlem på radiomuseum.org.

Men, det var så omständigt att ladda upp apparater dit så jag tröttnade fort.

/Errka

Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Björn M

InläggPostat: tor dec 27, 2007 6:43 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag tyckte också att det var omständigt med ifyllandet av uppladdningsformuläret första gången, men det är ju som Soda säger att man fyller i det man vet och lämnar resten. När det gäller årtalsangivelserna så kan man ju efteråt samtidigt som man lägger in bilder, schemata etc, lägga till förtydligande anmärkningar om det skulle behövas. De anmärkningarna man bifogar i första omgången syns ju bara för administratören. Det är som sagt fantastiskt att någon sitter där så gott som hela tiden och granskar innan det läggs ut och att det går så fort. Det verkar också som man är mycket observant. Ett felaktigt angiven rörbeteckning av mig gjorde ex-vis att inget gick igenom förrän det hela var rättat.
Jag har lagt upp tre apparater och tänker fortsätta med de andra i min samling (som inte är så stor) lite då och då. Om vi är flera som gör på samma sätt har vi snart en stor svensk avdelning i databasen.
Hur man skall ställa sig till importerade utländska apparater sålda under svenska tillverkningsnamn får vi väl diskutera. Ex-vis är min MOON 145 inget annat än Atwater Kent 145.
Till överst på sidan
soda

InläggPostat: lör dec 29, 2007 12:04 am    Rubrik: Svara med citat

Det är som du säger Björn att man kan lägga till kommentarer och förtydliganden i efterhand. Det där med årsangivelse störde mig en del, men jag har haft e-mailutbyte med en administratör som heter Konrad Birkner och rett ut begreppen en del. Han menar ju så att det enda man egentligen kan bekräfta säkert är när en modell första gången dyker upp i annonser, broschyrer, facktidningar eller liknande och att den årsangivelsen är den enda som är säker. När försäljningen upphör av en apparat - om det sen är ett eller fem år senare - så säger det ju inte nödvändigtvis något om när tillverkningen upphörde. Och det ligger ju en del i det. Det jag vill åt är ju när en modell faktisk annonseras och följer med i broschyrer och prislistor i flera år istället för bara en säsong, men det har han givit ok för att lägga till i "notes" eller i efterhand och då är det just inget att bråka om.

Jag såg att du la in en Radiola 319 V igår Björn. Det var nåt strul med röret 1802 där och när de ansåg att det först användes.

-- Nejdå jag avlyssnar inte din e-mail illegalt eller nåt sånt...

Man kan följa hur det går med nya modellförslag under "Administrators" länken i vänsterkolumnen. (Bara synlig för inloggad medlem)

Var det röret 1802 som gjorde att den blev postad med fel årtal? Den är ju från 1931-32 och då borde det stå 1931 istället för 1932. Jag vet inte var de har sina uppgifter ifrån, men jag tror de är fel i alla fall. Jag har en Philips publikation som heter "Vilka rör till min radio" och där står 1802 listat redan för en radio redan från 1929. Nu bevisar det ju tyvärr inget, eftersom det är en senare upprättad utbyteslista. Trots det är det ju känt och bekräftat att modellen är från 1931, så de måste ha fel.

Det är riktigt fascinerande att se alla nya modeller och ändringsförslag bearbetas av administratörerna och veta att det sitter massor av ideellt arbetande samlare nästan bokstavligt dygnet runt och kollar av detaljer i varje postning för att allt ska bli rätt.

Titta gärna in på Kungs där - behövs inte medlemskap för att bara kolla - det är redan 25 stycken och jag tror bara det var nåt halvdussin innan jag började lägga upp mina så det tar sig. Bara ca 115-120 kvar för att täcka in Kungs hela produktion...
Till överst på sidan
Björn M

InläggPostat: lör dec 29, 2007 4:46 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag visste inte att man kunde följa "utvecklingen" under rubriken administrator. Konstigt nog fick jag ingen förfrågan om röret 1802 utan endast en bekräftelse efter ett dygn på att modellen var godkänd och upplagd. Jag såg då att årtalet var ändrat, jag hade angivit 1931.

Det felaktigt angivna röret som jag nämnde gällde en annan apparat och då fick jag yttra mig. Då var det helt enkelt ett skrivfel från min sida.
Tydligt är att man måste vara på sin vakt både som administratör och inte minst som "uppladdare". Att man inte heller skall betrakta allt som finns i databasen som sanningar visar ju ditt påpekande beträffande sammanblandningen av Stern o Stern och Svenska Radioaktiebolaget!
Till överst på sidan
soda

InläggPostat: sön dec 30, 2007 1:20 pm    Rubrik: Svara med citat

Vi svenska samlare bör nog bevaka när det dyker upp svenska apparater och föreslå ändringar om det behövs. Man kan ju inte begära att en administratör från Schweiz eller Tyskland ska veta vad som är rätt. Så länge det inte finns några uppenbart motsägande uppgifter eller formfel vid ifyllandet av formuläret så får de ju ta medlemmens modellförslag för riktigt.

Det är en del röra när det gäller tillverkare/märken. Skandinaviska radio AB och Skantic radio AB är ju samma företag vid olika tidpunkter. Det har dessutom skett en förväxling mellan Skandinaviska radio AB och Skandinaviska Grammofon AB (HMV Sverige) När någon postade en förstärkare från HMV under det tidigarenämnda.

Sen är det Tobo Bruk då. Det borde ju vara Monark istället. Men ska det skrivas som: "Svenska cykelfabriken Monark", "AB cykelfabriken Monark" eller "Monark Crescent bolagen - MCB". (Olika tidsepoker) Hade märket varit Monark enbart så kunde ju det ha använts, men nu heter ju de flesta radioapparaterna Nornan och några få även Crescent och Viola. Förslag kring detta?

Förresten, Björn du skrev ju om Moon och hur man ska göra med de USA byggda Moon. Där tycker jag personligen att de ska listas som MOON också, med kommentaren att modellen är exportversion av den eller den Atw. Kent typen. Moon hade ju sannolikt också viss egen radioproduktion. Jag har själv en Moon radio så jag kan ju föreslå märket om du vill, min är dock inte USA-byggd.

Jag tänkte ge mig i och röra lite i ändringsförslag när det gäller svenska radiotillverkare och märken också, men i vissa fall är jag rätt osäker på vad som är bäst.
Till överst på sidan
Bengt Svensson

InläggPostat: sön dec 30, 2007 1:57 pm    Rubrik: Svara med citat

Man behöver kanske inte spilla allt för mycket krut på de udda märkena.
Nornan kan man kanske hänvisa till Monark tillverkat vid Tobo Bruk.
Vi har Ruth´s radio också, som importerade fina RCA-modeller, och fick tydligen RCA att avstå från sitt namn på skalan.
Vore roligast om de svenska "kärnfabrikaten" som Luxor, Gylling, Kungs, SRA, AGA etc är väl representerade internationellt.
Så fort jag får ändan ur vagnen skall jag redovisa alla SRA-Radiola-apparater under 20-talet. Har de flesta i min samling. Den firman lever i princip vidare i och med Ericssons mobiltelefoner och basstationer.
Bra jobbat Soda och ni andra som bidrar till att fästa Sverige på radiokartan!
Gott Nytt År!
Bengt

soda

InläggPostat: sön jan 06, 2008 5:33 pm    Rubrik: Svara med citat

Det tar sig med Kungs apparaterna - fattas väl ett 40-tal nu kanske - men jag vet ju inte riktigt hur det ska vara på slutet. (se fråga under "Modeller och apparater")

Jag har också börjat rota en del i det här med märken och tillverkare och skulle gärna höra lite synpunkter på vad jag haft för förslag och tankar.

Först Philips (svenska), Dux och Concerton/Conserton.

Jag tycker det vore bäst att lägga varje märke under sitt namn. Nu ligger rätt många Dux och Concerton/Conserton under Philips. Kan i och för sig vara rätt på ett sätt så länge det rör sig om Philipschassien, men då måste ju den som föreslår en ny apparat vara säker på vart den hör eller också måste administratörerna veta från början, men det är mycket begärt.

Som jag ser det är det enklast att gå efter vilket märke som står på apparaten. Så har man också gjort på RMorg tidigare när det gäller sweitziska Philips och märkena Jura och Mediator som förhåller sig på liknande sätt.

Så långt gott och väl, men nu står Concerton/Conserton listade under Stern & Stern. Helt korrekt i och för sig, men det ställer till problem när nya modeller ska föreslås. Ska namnet stavas med c eller s? Inte säkert alla kollar och då riskerar det att bli dublettpostningar. Plus att det blir långt och krångligt att skriva först Conserton och sen kanske tillnamnet på modellen, t.ex. Pedro och därtill typbeteckningen.

I stort har mina förslag mötts mycket positivt, men det är ju en del ändringsjobb som måste göras så det är bra om det finns viss enighet bakom en linje bland svenska radiosamlare.

Sen är jag mycket osäker på hur man hanterar Scaniavox, Smith och Champion. De två förstnämnda är sammanskrivna till ett på RMorg och Champion är ännu inte listat. Det är ju tre olika märken, men ofta samma produkter, med samma typbeteckningar. Förslag?

Sen tycker jag personligen det är ett problem att Radiola är listade under SRA eftersom märket och företaget gick skilda vägar på 60-talet. Problemet är väl egentligen att SRA är ett märke i sig om än inte på vanliga hemma radio utan mer kommunikationsprylar. Det blir också väldigt långt att skriva Radiola och ev tillnamn för modellen och sen typ, men här är redan så mycket postat så det kanske är lika bra att ha det som det är?

Så var det Tobo bruk då. Är väl bara att ändra till Monark eller någon variant på det och låta alla Nornan, Monark, Crescent och Viola som kan dyka upp hamna där?

Centrum borde väl få heta nåt lite svenskare än "radiowerke" och sådär också, men i övrigt ser jag mest bara smådetaljer och några felpostningar av Radiolor under Ericsson.

Kolla gärna in på RMorg och välj "Radiomanufacturers" för att sedan klicka i Sweden på "Select country" och gå så igenom listan som dyker upp så kan vi diskutera synpunkter här. Jag kan åta mig att sammanställa och vidarebefordra förslag till ändringar eftersom jag ändå har börjat rota i det och har kontakt med Ernst Erb som har sista ordet i såna här frågor.

Man behöver inte vara RMorg medlem för att kolla listan ovan.
Till överst på sidan
Bengt Svensson

InläggPostat: sön jan 06, 2008 6:42 pm    Rubrik: Svara med citat

Då det gäller Svenska Radio AB (SRA), så registrerade man namnet Radiola under 1922 och hade det alltså i 40 år. I de flesta länder hann RCA före och registrerade Radiola. Förutom i Sverige så missade RCA i bl.a England och Frankrike.
SATT, som representerade RCA i Sverige, fick vackert stryka namnet Radiola på sina importerade apparater.
SRA måste man betrakta som en av de ledande radiotillverkarna i Sverige, alla kategorier.

Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Övrigt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga bilagor i detta forum
Du kan ladda ned bilagor i detta forum