| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Bengt Svensson
Registreringsdatum: 03 oktober 2006 Inlägg: 41 Ort: Skärholmen
|
Postat: lör dec 08, 2007 6:36 pm Rubrik: |
|
|
Jo Du har rätt i att det är ett jättejobb att rätta till felaktigheter och mata in fler apparater, men samtidigt är vi dom enda som borde kunna den svenska radiohistorien och har därför ett visst moraliskt ansvar.
En bisats, rätt nyligen fick jag se att de tidiga KF-modellerna på 20-talet, Hugin och Mumin tillverkades av Oskar Kring i Stockholm. _________________ Bengt Svensson |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
soda
Registreringsdatum: 04 oktober 2006 Inlägg: 65 Ort: Saleby (söder om Lidköping)
|
Postat: fre dec 14, 2007 9:37 pm Rubrik: |
|
|
Nu har jag ansökt om medlemskap i RadioMuseum.org och skickat iväg pengar med posten. Det är en rätt komplex process att bli medlem och så här i jultider lär det väl dröja med postgången, så det kanske inte blir nåt medlemskap förrän efter nyår.
Jag är lite nyfiken på hur många här som är medlemmar i RMorg? Här på SRHF har ju medlemstalet passerat hundra sen ett tag, men där är det över fyratusen. Nog måste det väl vara åtminstone nåt dussin svenskar?
Jag har förstås tänkt mig att ladda upp lite modeller som saknas där och även lägga in lite fler svenska tillverkare och märken undan för undan, men jag hoppas det är fler härifrån som är inne på samma linje. Vi kommer också behöva diskutera en del här om hur man ska se på Dux, Concerton och Philips mm. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Bengt Svensson
Registreringsdatum: 03 oktober 2006 Inlägg: 41 Ort: Skärholmen
|
Postat: fre dec 14, 2007 10:07 pm Rubrik: |
|
|
Bra tänkt!
Jag tänker lägga in svenska apparater från 20-talet typ SRA, Baltic, AGA, Luxor etc. _________________ Bengt Svensson |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Micke
Registreringsdatum: 03 oktober 2006 Inlägg: 144 Ort: Malmö
|
Postat: lör dec 15, 2007 6:02 pm Rubrik: |
|
|
| Jag är medlem sedan maj 2005, enligt medlemslistan på Radiomuseum är det 48 medlemmar. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
soda
|
Postat: sön dec 16, 2007 12:53 am Rubrik: |
|
|
Kul att det var såpass många svenska medlemmar ändå. Sen skiftar väl aktiviteten lite, men så är det ju alltid.
Jag ligger i startgroparna för att i första hand lägga in Kungs apparater från hela deras epok. Det har jag nämligen en hel del som saknas på RMorg nu.
Sedan tänkte jag fortsätta med de mer udda svenska apparaterna jag har som t.ex Stentor, Monark från före Nornan tiden och Univox, Opera och liknande skumma märken.
Då blir jag ju också tvungen att börja greja en del med tillverkare och lägga upp lite ändrings och tilläggsförslag där, men det får komma så småningom. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
soda
|
Postat: ons dec 26, 2007 6:47 pm Rubrik: |
|
|
Hej, dags att lämna julbordet och sätta sig vid datorn igen.
Medlemskap i RMorg är klart för min del nu och jag har också hunnit med att ladda upp lite apparater och bilder vid det här laget.
Det är en ganska tålamodsprövande process ibland - ingenting för bulkuppladdning direkt - men jag börjar väl greppa grunderna nu.
Det är många fält att fylla i då man föreslår en ny modell för uppladdning, men det är givetvis inte nödvändigt att fylla i alla och är man inte säker på en sak är det givetvis bättre att lämna tomt än att fylla i en ren gissning.
En sak stör mig dock mycket när det gäller hur man fyller i en apparats ålder:
Det finns två fält för årtal: Ett för första år och ett för sista. dessutom ett fält där man kan ange hur pass säker uppgiften är.
Jag har blivit van vid att ange ålder på en radio som t.ex 1936-37 och jag förmodar att det är så de flesta svenska samlare är vana att göra eftersom det är så det står i bytesprislistor och liknande publikationer.
Som jag ser det är det ju också det enda korrekta sättet om man inte absolut säkert kan belägga att en viss modell bara tillverkats och sålts under ett enda år. Såna undantag finns säkert, men det vanliga var ju att en apparat av årsmodell 1937 började produceras under 1936.
Försäljningsperioden kunde inledas redan i augusti 1936 och pågick nog sällan längre än fram till slutet av våren 1937. Apparater som såldes under hösten räknades säkert som fjolårsmodeller i den mån de ännu fanns i lager.
Problemet med RMorg är att om jag sätter "osäkerhetsfältet" till "certain" så kommer bara det första året i det spann jag skrivit in att gälla. I exemplet ovan skulle det bli 1936 alltså. Det kan möjligen vara okej om inte det var så att en och annan populär modell producerats och sålts under fler år i följd än de vanliga två. Systemet verkar inte ta någon hänsyn alls även om jag skriver t.ex. 1936-1939. Det blir ändå 1936 punkt.
Det paradoxala gäller alltså att när man anger att en uppgift är helt säker så ökar den möjliga felmarginalen i databasens uppgifter istället för minskar.
Jag tror man kan komma runt problemet genom att ange en felmarginal på +/- 1 år i "osäkerhetsfältet"och sedan skriva i kommentarer längre ner att årsuppgifterna är säkra, men jag måste säga att det stör mig att behöva göra så.
För övrigt gäller att alla inmatade uppgifter måste gå via en administratör innan de kommer in i databasen. Det är väl en föga tacksam uppgift att sitta och administrera och eventuellt påpeka misstag av allehanda slag som inmataren kan ha begått. Jag måste säga att jag blev mycket positivt överraskad av att t.o.m. idag på annandag jul tog det mindre än en halvtimme innan en administratör granskat och kommenterat min postning av en ny modell. Det är ju där den verkliga arbetsinsatsen ligger och det tydligen helt på ideella krafter.
Jag kommer fortsätta att lägga upp Kungsmodeller så länge jag har några kvar att posta. Därefter fortsätter jag nog med uddamärken eller kanske Tjerneld eftersom det märket redan finns i databasen.
Jag är dock nyfiken på att höra hur ni andra samlare ser på det här med årsangivelse.
Sen vore det kul om fler satte igång att lägga upp apparater. Läs gärna igenom anvisningarna först för det är en del att tänka på.
Skriv gärna här om du tänker ta dig an ett visst märke och eller en tidsperiod. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Errka
Registreringsdatum: 03 oktober 2006 Inlägg: 78 Ort: Hultsfred
|
Postat: ons dec 26, 2007 11:06 pm Rubrik: |
|
|
Jag är också medlem på radiomuseum.org.
Men, det var så omständigt att ladda upp apparater dit så jag tröttnade fort.
/Errka _________________ Stulet citat:
Chefen gjorde sken av att jag hade mycket lön. Jag gjorde så att chefen trodde jag hade mycket jobb... |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Björn M
Registreringsdatum: 03 oktober 2006 Inlägg: 47 Ort: Boge (Gotland)
|
Postat: tor dec 27, 2007 6:43 pm Rubrik: |
|
|
Jag tyckte också att det var omständigt med ifyllandet av uppladdningsformuläret första gången, men det är ju som Soda säger att man fyller i det man vet och lämnar resten. När det gäller årtalsangivelserna så kan man ju efteråt samtidigt som man lägger in bilder, schemata etc, lägga till förtydligande anmärkningar om det skulle behövas. De anmärkningarna man bifogar i första omgången syns ju bara för administratören. Det är som sagt fantastiskt att någon sitter där så gott som hela tiden och granskar innan det läggs ut och att det går så fort. Det verkar också som man är mycket observant. Ett felaktigt angiven rörbeteckning av mig gjorde ex-vis att inget gick igenom förrän det hela var rättat.
Jag har lagt upp tre apparater och tänker fortsätta med de andra i min samling (som inte är så stor) lite då och då. Om vi är flera som gör på samma sätt har vi snart en stor svensk avdelning i databasen.
Hur man skall ställa sig till importerade utländska apparater sålda under svenska tillverkningsnamn får vi väl diskutera. Ex-vis är min MOON 145 inget annat än Atwater Kent 145. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|