| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Rolf Zetterberg
Registreringsdatum: 06 oktober 2006 Inlägg: 76
|
Postat: lör nov 10, 2007 10:10 pm Rubrik: |
|
|
Ser ut att vara en Optaphon 54K.
http://www.radiomuseum-bocket.de/museum/deutsch/das-optaphon.php |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Kristian J
Registreringsdatum: 31 oktober 2007 Inlägg: 23
|
Postat: sön nov 11, 2007 4:14 pm Rubrik: Loewe-Opta |
|
|
Japp, 54 K, så måste det vara. Och då jag går in på den hemsidan och ser den fina tekniken knottrar sig skinnet.
Därur kommer en fråga: Man kan få det intrycket att även Loewe-Optas radioapparater var av hög klass. Har jag rätt eller fel?? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Kent
Registreringsdatum: 03 oktober 2006 Inlägg: 142
|
Postat: sön nov 11, 2007 4:38 pm Rubrik: |
|
|
Här kommer en Löve Opta "Luna Box" med grammofon inuti en s.k. skivspottare philips
kanske dessa spottar-radioar och bilgrammofonerna bör få en ny tråd på forumet . |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Kristian J
|
Postat: sön nov 11, 2007 5:27 pm Rubrik: |
|
|
Hur i h----e får ni tag på alla godbitar??????  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Radioten

Registreringsdatum: 05 oktober 2006 Inlägg: 39 Ort: NORRKÖPING
|
Postat: mån dec 10, 2007 11:56 pm Rubrik: |
|
|
Får jag vara med också med mina två små apparater från elektonikåtervinningen som jag har satt ut som hemsida på http://hem.bredband.net/axepet/.Bara en liten del av det jag kunde rädda. _________________ MVH radioten |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
curt
Registreringsdatum: 12 januari 2008 Inlägg: 2 Ort: Gällö
|
Postat: sön jan 13, 2008 2:15 pm Rubrik: PENTON MUSiKMASKIN |
|
|
| Hej jag är en ny medlem .Har en Penton 56års som har stått på Lillholmsjö Gästis mellan 56-73 ,1973 sålde min far en ny jukebox dit det var en AMI-Continenal och bytte då in Pentonboxen .Tyvärr har den stått i ett kallförråd så förstärkare och bandarens kondingar har frusit ihjäl. Har även från denna tid rn Seeburg Q100rc Hideaway box från1958 .Även några gammla kabinetter till arkadspel från 70talet + en fullt fungerande bilbaneautomat från 65 den heter Midways Speedway . |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Kristian J
|
Postat: tis jan 15, 2008 9:42 am Rubrik: |
|
|
Tag ut Loewe-Optas fina bandspelarverk och låt det ligga på servicebordet för kärleksfull översyn. Har du inte tittat på mekaniken tidigare kommer du att se hur trevligt det ser ut.
Förstärkaren sitter väl nere på botten om jag inte minns fel.
Är det någon som vet något om högtalarelementet. Om pappen är hel kan det vara en bra högtalare
Tar saker skada av köld? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
curt
Registreringsdatum: 12 januari 2008 Inlägg: 2 Ort: Gällö
|
Postat: tis jan 15, 2008 7:56 pm Rubrik: Köldskador?? |
|
|
| Hej Gamla kondingar med papp o e-lyt kan frysa sönder det kan oxå bli kondens mrd rost som följd i kapslade relän.. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
drjukebox
Registreringsdatum: 15 oktober 2007 Inlägg: 4 Ort: Flen
|
Postat: tis apr 08, 2008 12:47 pm Rubrik: |
|
|
Bland jukeboxentusiaster har de svensktillverkade bandspelarjukeboxarna aldrig rönt något intresse. De är bara ett enkelt kabinett med en bandspelare, förstärkare, högtalare samt någon form av styrning, oftast en myntränna, en strömbrytare och en timer. Utan skivväxlare blir det inte mycket till spektakel och kabinetten ansågs ganska räliga....ungefär som de flesta radiogrammofoner då.
Alfalavals var ju ovanligt trevlig att titta på.
Och den på Sparreholm med bandet synligt i en en stor slinga är rolig. Tror aldrig vi vågat provköra den.
Min kunskap om dessa apparater är ringa, och det är bra om ni kan hjälpa till att dokumentera dom. Det finns fortfarande en del gubar i livet som sitter inne med förstahandsinformation om tillverkningen. Själv minns jag bara att jag hört Gävle och Finland nämnas i sammanhanget.
Skänk också en tanke av tacksamhet till Helge Karinen som ägnat en stor del av sitt liv till att samla dessa och många andra apprater av alla slag och ställa ut dom för allmänhetens förnöjelse. Numera på Sparreholms slottsmuseum, som är obligatoriskt att besöka för alla entusiaster.
mvh |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Modig
Registreringsdatum: 14 juli 2008 Inlägg: 1 Ort: Örnsköldsvik
|
Postat: ons jul 30, 2008 9:18 pm Rubrik: Sparreholmsjukeboxen |
|
|
Lite info kring bandspelarjukeboxen från Sparreholm.
Om man lyfter bort kasetten med evighetsbandet finns där en logga.
"TEGUS Arboga" står det.
Jag har den för närvarande i min källare för att ev. kunna få igång den.
Boxen lånades ut till Tekniska museet när dom skulle ha sin jukebox-utställning för ett antal år sedan, sedan dess går den ej.
Apparaten bär tydliga tecken på transportskador.
Jag bifogar en bild på loggan. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
soda
Registreringsdatum: 04 oktober 2006 Inlägg: 167 Ort: Saleby (söder om Lidköping)
|
Postat: lör jan 24, 2009 11:37 pm Rubrik: |
|
|
Jag tror att firman Tegus i Arboga var de som byggde den s.k.
Bandofonen på licens från något italienskt företag.
Det var ett bandspelarchassie som placerades på en grammofontallrik.
Alltså grammofonen utgjorde drivkälla. En tekniskt ganska eländig konstruktion tror jag.
Intressant att de hade en bandjukebox på programmet också. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
alfa-laval
Registreringsdatum: 24 mars 2007 Inlägg: 38 Ort: husum
|
Postat: lör jan 31, 2009 7:11 am Rubrik: bandspelare |
|
|
en löwe opta jukeboxsen tillverkades av penton tror jag _________________ grammofon sammlaren |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|