Forumindex Sveriges radiohistoriska förening
För dig som är teknikhistoriskt intresserad

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

EIA radiogrammofoner

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Modeller och apparater
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Christer K

Registreringsdatum: 12 juli 2007

InläggPostat: tis jun 15, 2010 7:27 pm    Rubrik: EIA radiogrammofoner Svara med citat

Jag har två EIA radiogrammofoner som jag funderar lite över. Den äldre är en Populär V 167, någon som kan säga om den är tillverkad helt och hållet av EIA och vilket år? Jag har inget broschyrmaterial för det här fabrikatet, men jag skulle tippa omkring 1949 eftersom skivväxlaren har en stämpel under: "Provad 27/11 1948", om den nu är originalmonterad förstås.
Det som förbryllar mig mest är skivväxlaren Parlophone P.502, som jag inte kan hitta ett endaste ord om på nätet. Den har vissa detaljer som påminner lite om Garrard. Centrumpinnen är av den böjda sorten och lite förstörd då den verkar kapad i toppen samt slipad på i kröken. Det finns en mystisk lång lös skruv på kåpan över motorns drivhjul (en rulle som ligger an mot tallrikens yttersida), undrar om det fattas något där? Pickupen verkar vara för miniatyrnålar, ej den lite större vanliga typen (har för mig att jag läste någonstans att HMV använde sådana små nålar). Baktill finns en skylt "Tillverkad av Skandinaviska Odeon A/B, Stockholm".

Den andra radiogrammofonen är en EIA Palace V 5977 med Blaupunkt Sultan 2520 radiodel och Garrard 120 SUH Mk II skivväxlare. Den är precis likadan som broschyrillustrationen på sid 9 i Lars-Göran Dybecks bok "Radiogrammofonen". Där kallas den Blaupunkt Regent 1957. Jag kan inte hitta någon sådan på Radiomuseum.org så jag antar att det är en svensk benämning. Sålde de både sin egen variant med namnet Palace och en Blaupunkt-variant samtidigt? Någon som vet när de blev generalagent för Blaupunkt?

Christer

EIA V 167 front.jpg
 Beskrivning:
 Filstorlek:  109.12 kB
 Visad:  250 gång(er)

EIA V 167 front.jpg

EIA V 167 öppen.jpg
 Beskrivning:
 Filstorlek:  73.44 kB

EIA V 167 öppen.jpg

Parlophone P502 front.jpg
 Beskrivning:
 Filstorlek:  72.61 kB

Parlophone P502 front.jpg

EIA Palace V 5977.jpg
 Beskrivning:
 Filstorlek:  68.76 kB

EIA Palace V 5977.jpg

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rolf Zetterberg

Registreringsdatum: 06 oktober 2006

InläggPostat: tis jun 15, 2010 9:48 pm    Rubrik: Svara med citat

Några exempel på liknande EIA radiogrammofoner:

EIA Astoria.JPG
 Beskrivning:
 Filstorlek:  265.61 kB
 Visad:  238 gång(er)

EIA  Astoria.JPG

EIA Kongo.JPG
 Beskrivning:
 Filstorlek:  406.79 kB
 Visad:  238 gång(er)

EIA  Kongo.JPG

Till överst på sidan
soda

Registreringsdatum: 04 oktober 2006

InläggPostat: tis jun 15, 2010 10:22 pm    Rubrik: Svara med citat

Hej

Den äldre apparaten Populär V 167 tror jag är en EIA produkt fullt ut, men riktigt säker på hur det var med deras tillverkning är jag inte. Den ska vara från 1950 som tidigast om man får tro bytesprislistan. Jag har en broschyr från 1951-52 där den finns med och en från 1952-53 där den inte är med.

Annars vet jag att EIA Minor är samma apparat som Tjerneld 285 A. Där kan möjligen båda företagen ha samarbetat för att ha råd att leja ut tillverkningen av en Bakelitlåda där ju formkostnaden är mycket hög, men varje enskild låda förhållandevis billig om tillverkningsvolymen blir stor nog. Firmorna låg båda på samma gata så det var väl enkelt att ta kontakten. Det finns också en EIA apparat - V 265 - som ser ut som en svenskbyggd Telefunken, men jag vet inget om någon sådan tillverkarkoppling.

Skivväxlaren Parlophone känner jag inte alls till. Ser ganska primitiv ut, men jag får en känsla av att något saknas där du säger att det finns en onödigt lång skruv, så det är svårt att veta hur den ska funka. Skandinaviska Odeon hade radiotillverkning under tidigt 30-tal, men jag känner bara till en modell från dem.

När det gäller Blaupunkt så märktes ju apparaterna om med EIA märke i början, men sedan verkar de ha insett att Blaupunkt var ett starkare firmamärke än deras eget. Vet inte ens om de verkligen var generalagenter redan 1955, men det kan ju hända. Kanske var de inte helt ensamma heller. Svenska Bosch hade väl agenturen på Blaupunkt bilradio tror jag mig ha läst någonstans.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
alfa-laval

Registreringsdatum: 24 mars 2007

InläggPostat: ons jun 16, 2010 3:16 pm    Rubrik: skivspelaren Svara med citat

skiväxslaren är en husbondens röst har den i en väska men har nog sålts som byggsatts till eia företaget eller dyligt det är husbondes röst high fidly ljud som att få på den tiden mangnet fäste i ton huvud ej någon nål skruv
torbjorn

Registreringsdatum: 12 mars 2009

InläggPostat: ons jun 16, 2010 5:07 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag vill minnas att det stod både EIA och Blaupunkt på tv-apparater från omkring 1961. Där var det uppenbarligen frågan om Blaupunkt-chassin i svenskbyggda lådor. Jag är osäker på vilket av märkena som det skyltades med i första hand på fronten, men på bakstycke eller typskylt stod bägge.

Att Bosch hade agenturen på Blaupunkt bilradio verkar mycket troligt. Blaupunkt ingick vad jag vet redan sedan urminnes tider i Bosch-koncernen och tillämpade till och med samma system för detaljnummer och ritningsnummer, och det var väl logiskt att bilradio såldes via samma kanaler som andra bilelektriska detaljer. På 70- och 80-talen fanns det mycket propaganda för Blaupunkt bilradio i tidningen Bosch-bladet som bl a gick ut till återförsäljare och större kunder för Bosch bildetaljer.
Till överst på sidan
Christer K

Registreringsdatum: 12 juli 2007

InläggPostat: ons jun 16, 2010 8:45 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack för bilderna. Det som verkar skilja på Astoria är att den inte ser ut att ha den utdragbara lådan längst ner, och den har också andra ben än min. Annars verkar de identiska, åtminstone vad beträffar det som syns. Radiochassit på min Palace är nog av 1958 års modell. Det har typbeteckningen 2520 Su.N nr G582566.
Från mina typnycklar för Blaupunkt ser jag att:
Sultan S 2420 = 1957
Sultan G 2520 = 1958
Sultan Q 2621 = 1959
Tyvärr verkar det inte finnas något liv i Garrard GC.8 pickupen, så det blir nog till att börja leta efter en sådan. Nålar finns hos Svalander i alla fall. Har inte testat radiodelen ännu.

Beträffande Populär, det stämmer nog bra med 1950. Jag gissade på detta själv innan jag tittade under skivväxlaren och såg provstämpeln, därför skrev jag 1949. Det har blivit gjort lite åverkan på träet där den sitter, och bakstycket saknas också på den nedre halvan. Så den har kanske blivit utbytt. Som gammal DX-are gillar jag skalan med många och långa kortvågsband. Lite synd bara att den inte har magiskt öga.

Det här med Tjerneld är intressant, jag lade märke till att det är samma röruppsättning som på min Tjerneld 388 V 1952 förutom att EIA:n verkar ha separata rör för blandare och oscillator och saknar magiskt öga. Har inga scheman så jag kan kolla säkert. Rören i EIA:n är: 6AU6, 6BA6 (2st), 6AV6, 6AQ5 och 6X4. Liknande röruppsättning har jag hittat i några Centrum-scheman från denna tid, förutom blandarröret som ofta brukar vara 6J6 hos dem. Fanns det ett samarbete kanske? Jag bifogar en bild på EIA-chassit här nedan (6X4 på trafochassit saknas).

Jag har varit inne på att skivväxlaren skulle vara en HMV/Husbondens Röst med annat namn, men inte hittat några bilder. Men det stämmer med magnetfästet för nålarna, jag har det på den här också. Trodde först att skruven saknades, men insåg sedan att de hölls kvar av en magnet.

Jag har två pärmar med Teknisk information för Blaupunkt. På det tidigaste bladet står det:
EIA Radio 1.1.57 Nya kopplingar i Blaupunkts televisionsmottagare 1956-57.
Det finns också modellistor med separata tabeller för Blaupunkt och EIA, så det var nog så att de hade vissa egna lådor där de stoppade in Blaupunktchassin.
Den senaste dateringen där EIA förekommer är en lista med rubriken:
EIA Radio Blaupunkt TV-mottagare t.o.m. 1961/62.
Den första dateringen där Bosch förekommer är November 1965. I senare blad, bl.a. från 1969, är det undertecknat med Robert Bosch Handelsförsäljning, radio och TV. Det ser alltså ut som om det blev ett byte av agentur någon gång på 60-talet, troligen rubbet och inte bara bilradio. Har inte kollat vad som hände sedan.

Kanske man borde ha en särskild tråd eller avdelning på forumet där man kunde posta inscannade prislistor och andra nyttiga förteckningar?

Christer

EIA V167 chassi.jpg
 Beskrivning:
 Filstorlek:  93.77 kB
 Visad:  183 gång(er)

EIA V167 chassi.jpg

Till överst på sidan
alfa-laval

Registreringsdatum: 24 mars 2007

InläggPostat: fre jun 18, 2010 5:38 am    Rubrik: har en resev arm Svara med citat

har en reservarm om det e den som e död ?
om det e av intresse
[email protected]

Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Modeller och apparater Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga bilagor i detta forum
Du kan ladda ned bilagor i detta forum