Inläggav Rolf Zetterberg » 14 oktober 2007, 19:17
Då kanske jag kan bidra med lite detaljer kring den långspelande bandspelaren "Tolnai".Konstruerades av en ungrare med samma namn,Gabor Kornel Tolnai(1902-1982).1950 startades firman och fick patent på en bandspelare med brett band och upp till 40 entimmeskanaler.Han hade ett samarbete med Stålex,där han var anställd 1964-67.Bandspelarna såldes i USA,Sverige,Finland och Ungern.Modellerna hette LP16,20,30,40 alltefter speltid.Tre motorer.35 eller 50 mm brett band.Bandhastighet normalt 5",men andra fanns också.En massa extra tillbehör fanns,t.ex multipelhuvud för återgivning av flera kanaler samtidigt,eller registrering av flera förlopp samtidigt.
Har en LP16 som står och väntar på renovering.Hittad på tippen!(minns mycket väl när jag fann den och min första tanke var:jaha,där står det en Tolnai.....VA,en TOLNAI!!blixtsnabbt in med den i bilen-Stålmannen skulle inte ha haft en chans att hinna med...)Saknar tyvärr fortfarande ett band.VAR HITTAR JAG ETT 35mm BAND??
Orsaken till att jag känner igen dessa Tolnai är att jag ofta gick förbi firman på Hälsingegatan 6 i Stockholm och såg dessa ovanliga bandspelare i skyltfönstret.