Bland jukeboxentusiaster har de svensktillverkade bandspelarjukeboxarna aldrig rönt något intresse. De är bara ett enkelt kabinett med en bandspelare, förstärkare, högtalare samt någon form av styrning, oftast en myntränna, en strömbrytare och en timer. Utan skivväxlare blir det inte mycket till spektakel och kabinetten ansågs ganska räliga....ungefär som de flesta radiogrammofoner då.
Alfalavals var ju ovanligt trevlig att titta på.
Och den på Sparreholm med bandet synligt i en en stor slinga är rolig. Tror aldrig vi vågat provköra den.
Min kunskap om dessa apparater är ringa, och det är bra om ni kan hjälpa till att dokumentera dom. Det finns fortfarande en del gubar i livet som sitter inne med förstahandsinformation om tillverkningen. Själv minns jag bara att jag hört Gävle och Finland nämnas i sammanhanget.
Skänk också en tanke av tacksamhet till Helge Karinen som ägnat en stor del av sitt liv till att samla dessa och många andra apprater av alla slag och ställa ut dom för allmänhetens förnöjelse. Numera på Sparreholms slottsmuseum, som är obligatoriskt att besöka för alla entusiaster.
mvh