Philips BS595A modell 1949

Uppvisning av den senaste samlarfynden.
Bengt
Kontakt:
Philips BS595A modell 1949

Inlägg av Bengt » 5 februari 2016, 17:08

Senaste tillskottet i samlingen är en Philips BS 595A från slutet av 40-talet. Har stått på en vind många år men är i skapligt skick under allt damm.
1.jpg
1.jpg (304.85KiB)Visad 9559 gånger
Mottagaren är försedd med LV, MV och fem kortvågsband. Det var sådana mottagare man släpade hem från loppisarna under DX-lyssningsperioden i mitten av 60-talet. Jag har letat efter de här mottagarna med fem KV-band ett tag för användning i mitt radiomuseum som allmän skvalradio.
2.jpg
2.jpg (294.35KiB)Visad 9559 gånger

Apparaten ser ut att ha klarat sig bra även invändigt. Nästa steg blir att blåsa bort dammet och se över omkopplare och det mekaniska. Allt går trögt och det rasslar ordentligt i omkopplaren och volymkontrollen.
3.jpg
3.jpg (266.71KiB)Visad 9559 gånger
Mottagaren har körts igång på vridtransformator och det finns livstecken men bara svaga sådana. En enda svag station på LV och några få Radio China på kortvåg. Rören kanske behöver bytas men jag har inte kommit så långt än.

Dock noterade jag att MF-kedjan självsvänger kraftigt vilket betyder att de stationer som tas emot skapar en interferenston. Jag kan inte minnas att jag stött på något sådant fel förr och funderar lite på vad orsaken kan vara. Möjligen någon kritisk avkopplingskondensator som tappat sin kapacitans. Eller motstånd som ändrat värde. Tips?

Jag saknar schema så om någon här kan bistå med ett sådant så är jag mycket tacksam.
Mvh
Bengt

torbjorn

Re: Philips BS595A modell 1949

Inlägg av torbjorn » 5 februari 2016, 17:56

När det gäller självsvängande MF, så kolla först om självsvängningen påverkas om du håller en hand i närheten av ECH21 eller EAF42. I så fall kan man misstänka glapp i rörhållare, båda de rören har ju en inbyggd skärm som är jordad via samma pinne som katoden. Om det är högt övergångsmotstånd där så gör skärmen inte så mycket nytta och då är det ju lätt hänt att det blir oönskad återkoppling.
Samma sak om någon av MF-burkarna skulle vara dåligt jordad.

I andra hand kan det vara idé att kolla avkopplingskondensatorerna för skärmgallerspänningarna och AGC.

I tredje hand trimning, en del apparater kan bli instabila om något av bandfiltren är snedtrimmat på precis rätt sätt.

Jag har schema (finns i Philips servicehäfte nr 19 från April 1951), men det kanske dröjer några dagar innan jag hinner scanna det.
Ser för övrigt att det inte alls verkar finnas någon HF-avkoppling på anodspänningen till blandare och MF, så det kan ju innebära viss risk för återkoppling den vägen även om allt annat är i ordning. Däremot har man separata förkopplingsmotstånd och avkopplingskondensatorer för skärmgallren på blandare respektive MF, så den återkopplingsvägen är i alla fall eliminerad.

ECH21 som blandarrör brukar sällan ställa till några problem annat än om röret helt enkelt är "slut", till skillnad från t ex ECH42 som kan vara betydligt mer nervöst. Jag har råkat ut för flera apparater där vissa exemplar av ECH42 inte har gått bra, t ex har lokaloscillatorn inte gått på vissa band eller också har självsvängning förekommit (i synnerhet längst upp på långvågsbandet där antennkretsen närmar sig MF i frekvens).
Det är ju rätt tydligt i Norrköpingsbyggda Philipsapparater (BS, FS )från tidigt 50-tal, att ECH42 framför allt användes i lågprisapparater där man inte ställde så höga krav på radioprestanda medan det äldre ECH21, som i detta fall, fick komma till heders när man verkligen krävde bra känslighet och stabilitet. Holländska Philips (BX) tycks däremot ha använt ECH42 i alla slags mottagare. Några år senare kom ju ECH81 och löste alla problem - samma prestanda som ECH21 men till samma pris och utrymmesbehov som ECH42.

Bengt
Kontakt:

Inlägg av Bengt » 5 februari 2016, 23:15

Tack för info Torbjörn.

Har bytt samtliga rör mot helt "nya" obegagnade och nu återkopplar inte MF i alla fall. Svag LF som distorderar i det svaga bruset vid max volym utan antenn. Tonkontrollerna har ingen inverkan alls. Låter ljust i alla lägen. Mycket okänslig med antenn. Hörs några få MV-stationer svagt nu på kvällen och någon enstaka på LV. KV verkar heldött.

Nästa steg blir väl då att kolla spänningarna på rören och sedan mäta igenom misstänkta kondensatorer och motstånd. Sitter sådana där svarta tjärklumpar på flera ställen och de har kanske gjort sitt vid det här laget. Snart 70 år gamla komponenter. Avvaktar schema om du har vänligheten att scanna det. Blir lättare att felsöka då.

Radion är annars hel i trälåda och högtalargaller m m och i fint skick invändigt om än väldigt smutsig. Så helt klart lönt att lägga några timmar på den.
Mvh
Bengt

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 7 februari 2016, 09:56

Schema finns i forumets schemaavdelning nu.

Bengt
Kontakt:

Inlägg av Bengt » 7 februari 2016, 13:14

Tack för schemat Torbjörn!
Mvh
Bengt

Bengt
Kontakt:

Inlägg av Bengt » 8 februari 2016, 14:43

Nu spelar radion igen. Huvudfelet var läckande gallerkondensator C45 till LF-slutröret som dessutom gjorde så att röret drog för mycket ström vilket sänkte anodspänningen från 224 till 135 V. Lätt att finna då spänningarna på flera ställen i LF-steget inte stämde alls.

I övrigt har jag mätt igenom samtliga motstånd och bytt de flesta då de drivit iväg långt utanför nominellt värde. I regel är motståndsvärdena ganska okritiska i sådana här gamla rörapparater men lite fel här och lite där kanske totalt sett gör att funktionen blir sämre. Rätt värden känns bättre så behöver man inte spekulera om den saken.

Kvar att göra är en kontroll av övriga kondensatorer och kanske jag byter dom också så är allt utom chassiet och trafos och spolarna är "nya". Bägarelektrolyten var utbytt mot en axiell 2 x någonting oläsligt elektrolyt och fastnajad med ståltråd under chassiet. Slarvig ledningsdragning med ringledningstråd. En ny bägare skall monteras och ledningarna snyggas till.

Sedan blir det trimning av först MF och sedan resten. Jag fick trimningsanvisningen av en kompis. Här ser jag att man använder någon sorts mall för 15 resp 160 graders vridvinkel på vridkondensatorn vilket förklarar att mottagaren går att trimma rätt med chassiet utanför trälådan där skalan sitter fast monterad. Hur ser en äkta sådan mall ut och hur skall den appliceras? Nyfiken.
Mvh
Bengt

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 10 februari 2016, 19:34

Jag har inte sett en sådan mall, bara en skiss i servicebladet till en Philips från 1936 där det framgår att man kunde beställa pinnen som tillbehör. Gradskiva förutsattes väl finnas i verkstaden om man behövde kontrollera inställningen.
gradpinne.jpg
gradpinne.jpg (12.03KiB)Visad 9446 gånger
Det vanliga tillvägagångssättet med chassit i lådan var att med fullt invriden kondensator ställa skalpinnen på den lågfrekventa skalkanten och spana efter små prickar på skalan som låg ca 15-20 % från ändlägena. Med trimning där blev spårningsfelet över hela området minsta möjliga.

Lennart

Bengt
Kontakt:

Inlägg av Bengt » 11 februari 2016, 00:43

Tack för info Lennart. Ja jag vet att det brukar finnas markeringar en bit in på skalan för att få bästa spårning. I denna radion måste chassiet vara utanför lådan för att komma åt antennkretsarna. Däremot är alla trimpunkter för oscillatorn tillgängliga med chassiet monterat.
4.jpg
4.jpg (430.89KiB)Visad 9428 gånger
Jag skrev ut en gradskiva och monterade den provisoriskt med några bitar dubbelhäftande tejp direkt på linhjulet. En bit blanktråd används som index och på så sätt går det lätt att ställa in vridvinkeln till 15 resp 160 grader. Hela radion är nu genomtrimmad och spårningen på alla sju banden blev riktigt bra.

Ytterligare ett tiotal kondensatorer utbytta. Alla tjärklumpar och några kondensatorer i HF-kretsarna som hade drivit iväg rejält. Så nu är i princip alla komponenter utbytta utom järnchassiet och de mekaniska komponenterna som transformatorer och omkopplare m m. Blev kanske en något större operation än tänkt men nu är radion frisk igen och klarar nog 50-60 år till innan nästa genomgång om det nu finns någon arvinge kvar då som är intresserad av sådant här. :roll:

MF-kretsarna trimmades efter anvisningen för BS 596A som borde vara identisk med 595A. Här visade det sig att en av MF-kretsarna inte gick att ställa in till 460 kHz så ny MF fick bli 457 kHz i stället. Spelar naturligtvis ingen roll. Det gick att hämta hem 8 dB i MF-förstärkning jämfört med före trimning och det gjorde susen på känsligheten. Särskilt på de högre KV-frekvenserna.

Kvar att göra är rengöring och polering av trälådan, tvättning av rattar och högtalargallret. Skalan skall även dammas av försiktigt.
5.jpg
5.jpg (351.37KiB)Visad 9414 gånger
Högtalargallret är av någon sorts plast och som synes på bilden ganska smutsigt. Hoppas grönsåpa i ljummet vatten fungerar här.
6.jpg
6.jpg (432.39KiB)Visad 9414 gånger
Högtalartyget verkar vara ordentligt limmat. Hur gör man lättast rent detta och klarar tyget att tvättas?
7.jpg
7.jpg (351.49KiB)Visad 9414 gånger
Möjligen går det att montera av högtalaren och blaska på vatten från baksidan?
8.jpg
8.jpg (367.91KiB)Visad 9414 gånger
Skalan ser värre ut än den gör i verkligheten. Verkar vara mest löst damm så hoppas att en mjuk pensel räcker på baksidan och normal putsning på framsidan. Brukar ju vara lite av ett lotteri det här.
9.jpg
9.jpg (351.1KiB)Visad 9414 gånger
Skalvisaren och skalbakstycket tål nog en fuktig trasa.
10.jpg
10.jpg (299.82KiB)Visad 9414 gånger
Många detaljer att göra rena när man demonterar en radio i alla sina beståndsdelar så här. Men det skall bli kul att montera ihop apparaten igen som förhoppningsvis blir i skick som ny.
Mvh
Bengt

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 2 februari 2020, 08:12

Beträffande trimmallen som har nämnts i denna tråd, så verkar det ha funnits ett antal olika sådana. Ofta finns detaljnumret för mallen med i reservdelslistan i servicebladet.
Jag har gått igenom ett par servicehäften från 1949-50 och kommit fram till följande:
De flesta norrköpingsbyggda apparater (BS, FS, LS) använder en mall som heter RK 812 38.0 . Undantaget vissa små batteriapparater där mallen heter RS 813.25.0 (det ser inte ut som ett norrköpingsnummer ?!).
För Hollandsbyggda apparater (BX, NX) förekommer också minst två olika mallar, 09 994 08.0 och 09 992 22.0 .

Men frågan hur de där mallarna ser ut i verkligheten kvarstår.

Skriv svar