Luxor rullbandspelare?

Ställ frågor om modeller, udda apparater eller tillverkare.
ricard
Kontakt:

Luxor rullbandspelare?

Inlägg av ricard » 30 mars 2010, 20:48

En sak som förvånar mig en aning är att det finns knappt någon info på nätet om Luxors rullbandspelare. Efter trådspelarna (magnefonerna) på 50-talet gjorde Luxor en uppsjö tämligen kompakta maskiner under 60-talet, först rörbestyckade, och sedan transistorerade. Det mynnade ut i ett antal stående men i mitt tycke ganska fula maskiner.

Jämför man t ex med vår nordiska grannar finns det mycket på nätet om Tandberg (naturligtvis en del norska, men även del på svenska sidor) och Bang & Olufsen (inte bara sidor på danska), men Luxor lyser med sin frånvaro. Misstänker att det i grunden är helt enkelt är att Luxor var en liten tillverkare när det gällde bandspelare, samt att maskinerna kanske inte gick så mycket på export (även om jag tycker mig ha sett en annons från tidigt 60-tal där man berättade att man skulle göra ett försök i USA). Ok, Tandberg var väl normen på de flesta svenska skolor (även om jag en gång köpte en Luxor MP253 som hade tillhört Kristianstads Skolor, så det måste funnits ett visst utrymme för andra tillverkare, och vissa modeller såldes av Skrivrit uppenbarligen som skolmodeller), och Bang & Olufsen har sin 'Danish design'-aura. Luxors maskiner såg alltid lite grovhuggna ut i de mekaniska reglagen.

Luxormekaniken verkar hyfsat stabil, trots att den ser klenare ut än motsvarande från t ex Tandberg. Speciellt drivremmen ser för klen ut, men håller ofta bra. Dock har alla mina Luxormaskinerna det gemensamt att de går för långsamt, trots att mellanhjul och tryckrullar verkar klara sig bättre än t ex Tandbergs. Kanske mekaniken har lite väl snäva mariginaler så att ökad friktion eller minskad mjukhet i gummidelar pga ålder får större inverkan.

Nån som känner till någon sida på nätet? Har inte hittat nåt via Google, men man kan alltid hoppas.

Bifogar några bilder på några Luxortillverkade maskiner från 1960-talet. Jag har inga av de tidiga med V-formad bandskåra, eller de varianterna med bruna tryckknappar a la magnefonerna, ej heller de senare stående modellerna.

/Ricard
Bilagor
above.jpg
Luxor MP293B (såldes även med annan låda under Skrivrits varumärke, då uppenbarligen avsedd som skolbandspelare). Mono, tvåspår, transistorerad. Observera blindskriften på inspelningsknapparna! Sent 60-tal?
above.jpg (95 KiB) Visad 11270 gånger
persp-whandle.jpg
Luxor M28 (vet inte MP-beteckningen). Mono, tvåspår, rörbestyckad. Mitten av 60-talet?
persp-whandle.jpg (164.43 KiB) Visad 11270 gånger
above-wtape.jpg
Skantic MP424S. Stereo, fyrspår, rörbestyckad, inbyggda högtalare. Tidigt 60-tal, saknar pausknapp.
above-wtape.jpg (132.18 KiB) Visad 11270 gånger
"Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand."

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 30 mars 2010, 21:52

I början av 60-talet såldes också en del Luxor-bandspelare som Luma, jag tror jag har nämnt det i någon annan tråd här. Jag har en sådan, dock inte åtkomlig för fotografering just nu. Jämfört med dina bilder så påminner den nog mest om MP424S till utseendet men det är en monobandspelare i trälåda av samma utförande som M28.

Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg » 30 mars 2010, 22:55

Det är nog som du tror,Ricard,att Luxor var för små för att hävda sig,trots att man tog hjälp av självaste McProud från USA...
Och då hjälper det inte hur bra produkt man än har.
Får nästan vibbar om ett visst JAS..
M28-chassiet heter som komplett bandspelare MP283.
Som kuriosa(kanske användbart för någon) lägger jag upp en lista på mikrofoner passande till Luxor bandspelare från dec 1965.Den uppmärksamme ser också att det hade gjorts en hel del bandspelarmodeller redan då.
Bilagor
Luxor mikrof lista.JPG
Luxor mikrof lista.JPG (464.99 KiB) Visad 11252 gånger

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 21 juli 2012, 20:47

Och här är den för drygt två år sedan utlovade bilden på en Luma-märkt Luxorbandspelare. Den heter M71. Fyrspår, mono, troligen köpt 1961.
Tonhuvud av märke Bogen, inte helt överraskande är det avbrott i den ena lindningen.
Bilagor
Luma_M71.JPG
Luma_M71.JPG (174.58 KiB) Visad 9760 gånger

ricard
Kontakt:

Inlägg av ricard » 21 juli 2012, 23:17

Intressant att de kostat på sig en annan form på plastmasken (och även tonhuvudskåpan); Luxor och Skantic är ju samma i det avseendet. Placeringen av indikatorröret skiljer också. Kanske det var viktigt att särskilja sig; Luxor och Skantic var ju ändå samma koncern så där var kanske behovet av differentiering inte lika stort.

Sättet att markera kontrollorganen på trycket på masken är också udda.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 22 juli 2012, 09:27

Jo, det är faktiskt värt att notera!
Vad sitter bakom den andra indikatorrörsöppningen på Luxor/Skantic monobandspelare?

ricard
Kontakt:

Inlägg av ricard » 22 juli 2012, 17:55

En indikatorlampa för nätspänning, med en bit genomskinlig grön plastfilm framför.

Antar att det är för att slippa ha olika varianter av plastmasken för stereo- och monovarianter i Luxorfallet.

RadioSamlaren-78

Luxor-bandare

Inlägg av RadioSamlaren-78 » 31 augusti 2012, 12:20

Här kommer en Luxor-femtiotalare, rörbestyckad i mahognyfodral. Modellen heter MP222 som jag fyndade på tradera häromdagen. Ska meka med den då den bara kan spela upp, men ej spola eller spela in. Bakom det vänstra fönstret sitter en kontrollampa med vitt sken, bakom det högra ett magiskt öga som jag inte blir klok på varför det sitter där...
/Arvid
Bilagor
149160276_1.jpg
149160276_1.jpg (88.03 KiB) Visad 9580 gånger

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 31 augusti 2012, 12:26

Indikatorröret sitter där som nivåindikering för inspelning (alltså samma funktion som VU-metern på en modernare bandspelare eller glimlampan på en Luxor trådspelare)

ricard
Kontakt:

Inlägg av ricard » 18 oktober 2012, 08:29

MP 222:an måste vara en väldigt ovanlig variant; man ser stundom MP 22 dyka upp som har samma chassi men en mer fyrkantig låda, men den här varianten har jag aldrig sett förr.

Intressant hur viktigt det var med symmetri på den tiden. Att indikatorröret har ett fint utformat fönster är väl helt ok, men det känns lite överarbetat att ha ett likadant bara för en kontrollampa för strömförsörjningen.

Skriv svar