Renovering av trådspelare Webster Chicago model 18-1

Frågor och tips om rengöring, lackering, polering etc.
Användarvisningsbild
klangfix
Kontakt:

Renovering av trådspelare Webster Chicago model 18-1

Inläggav klangfix » 9 december 2006, 22:03

Hej! Jag heter Björn och skriver under signaturen Klangfix. Detta är mitt första inlägg här.

Efter att i många år varit overksam på radiosamlarfronten hade jag tillfälligtvis en maildiskussion med en gammal kollega på Axis i Lund, som samlar och renoverar äldre apparater. Jag själv har inte aktivt skaffat några nya radioapparater de senaste 15 åren eftersom jag har flera stycken som jag borde renovera först. Jag nämnde då att jag kommit till insikt om att vårt hem inte behövde fler prylar, men att jag möjligen kunde tänka mig en sak om jag råkade stöta på den: En trådspelare. Jag hade nämligen aldrig sett en sådan i verkligheten och var lite nyfiken på hur en sådan lät. Kort efter, fick jag ett mail av "Pidde" att det fanns en till salu på blocket - och dessutom här i Lund. Ja, jag kunde ju inte bara låta en sådan chans gå förbi. Jag ringde upp och bestämde tid med säljaren Anders Widell (numera medlem här) som hade en hel del olika gamla radiotekniska prylar till salu. Han samlar själv på 20-30-tals apparater.

Trådspelaren var i ett hemskt rostigt skick. Skulle jag verkligen ge mig på att renovera denna rosthög? Efter ett tag kände jag dock att jag inte hade hjärta att låta den gå till närmsta skrot. Jag köpte den för 200kr och körde nöjd hem.

Den måste ha legat utomhus ett bra tag innan Anders hade fått den. Efter vad han mindes hade den varit med i ett parti av prylar som han ropat in på någon auktion. Den övre plåten, sidoplåtarna och vissa delar av den inre chassieplåten var hårt anfrätta av rost och korrosion. Som tur var var det inre chassiet förkopprat, så rosten hade inte fått något djupare fäste. Det gick att skrubba bort det mesta inuti med Autosol kromglans. De yttre plåtarna behövdes dock lackas om - alla utom fronten som konstigt nog har klarat sig bortsett några små ställen. Det är tur, för på fronten sitter all text, och det hade varit svårt att återskapa.

Visst fanns det bättre exemplar på t ex ebay, men jag kunde inte låta den här maskinen gå till soptippen eller sluta som reservdelsmaskin.

Mekaniken har jag till viss del haft isär och rengjort och smort upp. Dessutom har jag bytt gummibussningar till motorns "vagga". Det var p g a dåliga gummibussningar som motorn inte kunde driva hjulen. Kapstan rörde inte vid gummihjulen till sist. Dessutom var tonhuvudrörelsen och bromsarna feltrimmade, så den spolade inte upp tråden jämnt. Filtdämparen till uppspolnings-spolen är också utbytt. Den andra var OK efter lite rengöring och uppruggning med fil.

Elektroniken har också fått en total genomgång. Alla kondensatorer byttes och då kom ljudet tillbaka igen. Det var tydligen någon som läckte och gjorde att arbetspunkten till något rör flyttades. Avspelningen fungerar nu perfekt men inspelningen behöver fortfarande justeras eftersom slutröret inte klarar av att styra ut inspelningshuvudet fullt ut. Det behövs nog ett rörbyte är jag rädd. Inspelningen fungerar men den börjar limitera ca 15dB under den nivå som andra gamla trådar är inspelade.

Uppspolnings-spole hittade jag på ebay och den första trådrullen jag köpte hittade jag på Tradera. Senare bjöd jag på ett helt parti trådrullar från USA. Nu har jag omkring 20st. Spolarna är nästan som tidsmaskiner. Här kan man bl a höra hur det låter när den musikaliska sydstatsfamiljen sitter hemma och spelar, sjunger och pratar 1950.

Jag har även köpt reservtonhuvud på ebay. Jag kunde inte låta bli, för mitt är ju trots allt lite slitet. Dock visade det sig att det jag köpte faktiskt inte lät bättre än det jag hade, så nu har jag två fungerande.

Originalmikrofon hittade jag också på ebay. Kontaktdon ("Jones plug") för mikrofonen fanns att beställa nya på nätet. Dock har jag inte fått mikrofoningången att fungera än. Möjligen är det bara glapp.

Förresten hittade jag spraylack på Biltema som passade. Den var verkligen väldigt lik i färgen. Det enda som skiljer är att den har lite mer finkornigare metallic i sig.

Se bifogade före- och efter-bilder.

Efter att trådspelaren blivit körbar har jag redan hunnit åta mig två externa överföringsprojekt. Min lilla hobbyfirma Klangfix sysslar nämligen med ljudrestaurering och det är alltid lika spännande att trolla fram originalljudet ur en antik inspelning. Se mer här:
http://www.klangfix.se/ljudteknik.htm

Vad det gäller Webster-Chicago, så kan jag nämna att jag har fullständig servicemanual till både model 18 och model 80 om någon skulle behöva. Filerna är 20MB stora så jag kan tyvärr inte maila dem.
Bilagor
DSC00010web.jpg
före
DSC00010web.jpg (90.7 KiB) Visad 1348 gånger
DSC00128web.jpg
efter
DSC00128web.jpg (79.48 KiB) Visad 1348 gånger

Dragspelslåt funnen på trådrulle från USA.mp3 [ 1.49 MiB | Visad 1340 gånger ]

Lagom många prylar när han dör, vinner!

Återgå till "Yttre renovering"