Då var senaste fyndet hemma, en Luxor Mirror TV

Uppvisning av den senaste samlarfynden.
Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Då var senaste fyndet hemma, en Luxor Mirror TV

Inlägg av Micke » 29 oktober 2006, 11:15

Jag köpte denna TV på Tradera den 10/10-05, tv'n fanns utanför Västerås, endast hämtning. En kompis i Västerås hämtade den och inte förrän idag fick jag tv'n i min hand då vi träffades på Perstorp samlarmarknad.

Den får dock stå ett litet tag innan renovering påbörjas.

Stig Lindberg har som bekant designat denna, men han måste ha sneglat på Philco Predictan, döm själva.
Bilagor
Luxor Mirror 1.jpg
Framsidan
Luxor Mirror 1.jpg (28.08 KiB) Visad 20471 gånger
Luxor Mirror 2.jpg
Infästningen av bildröret
Luxor Mirror 2.jpg (26.73 KiB) Visad 20471 gånger
Luxor Mirror 3.jpg
Baksidan
Luxor Mirror 3.jpg (26.17 KiB) Visad 20471 gånger
Luxor Mirror 4.jpg
Sidovy
Luxor Mirror 4.jpg (29.08 KiB) Visad 20471 gånger
holiday-main.jpg
Philco Predicta, en föregångare till Luxor Mirror
holiday-main.jpg (20.8 KiB) Visad 20471 gånger

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Mer TV...

Inlägg av Johan » 11 november 2006, 08:35

Trevlig TV, Micke! Tänkte visa mitt senaste TV-inköp, en Stern & Stern TX500U från 1951. Apparaten är en Philipsmodell med samma typnummer, dock såld i Sverige under "Stern & Stern". Anledningen till att skaffa en TV 1951 borde vara vårt grannland Danmark som började provsändningar detta år. Det skulle ju dröja ytterligare 5 år innan man hade någon användning av denna apparat för svenska program!
Bilagor
tx500u.jpg
Stern & Stern TX500U
tx500u.jpg (47.48 KiB) Visad 20361 gånger

SM7YES

Fantastiskt.

Inlägg av SM7YES » 11 november 2006, 09:15

Måste vara en av de första TV-apparaterna i Sverige. Vilket kap! Fungerar den? Vad för linjeslutrör sitter i en sådan apparat? Är det PL81 eller någon ännu tidigare variant?

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Under renovering!

Inlägg av Johan » 11 november 2006, 09:28

TV:n är nu under långsam uppstart. Allt verkar vara i bra skick, nästan lite för bra invändigt? Jag kommer starta upp en renovering och har som mål att få bild i den. Har hittat schema, som tur är.

Linjeslutsteget är mycket riktigt ett PL81. Får hoppas att rören för övrigt är OK, då det är en del udda...

Återkommer snart med rapport!
Bilagor
tx500u_2.jpg
Chassi
tx500u_2.jpg (75.45 KiB) Visad 20365 gånger

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Inlägg av Micke » 11 november 2006, 10:46

Grattis Johan till ett verkligt fynd!!

Ta ett gott råd här Johan, byt ut ALLA papperskondingar mot nya friska kondingar innan du startar upp. Efter att ha följt renoveringar på nätet ett par år så har samtliga råd från de stora pojkarna i USA som renoverar gamla TV-apparater att det finns inga genvägar när det gäller gamla papperskondingar.

Du kan starta upp tv'n och börja få bild, så snart en konding börjar bli varm börjar värdet att drifta och i tacksamma fall får du taskig bild, i värsta fall får du börja dammsuga upp papper och vax ur tv'n och eventuellt vädra ut lite rök.
Byt också ut filterkondingarna så slipper du andra problem.

Ett sådant här fynd ska du verkligen ta vara på, och mitt råd är att göra det rätt från början. Visst, man kan starta upp tv'n via en Variac och långsamt spänningssätta apparaten för att se om det går bra, men det är bara till att fördröja renoverandet.

En bild på undersidan av chassiet hade varit kul att se.

Mvh,
Micke

Användarvisningsbild
samlaren.org
Kontakt:

Inlägg av samlaren.org » 11 november 2006, 11:37

Johan, byt inget i onödan. Behåll originalet. Gör precis som SM7EQL
säger i sitt inlägg. Jag själv hade en Radiola TV från 1953, deras första
och den fungerade flera år UTAN större ingrepp. Gör en långsam mjukstart
så kommer du se att det kommer nog gå bra. Var "rädd" om linjetrafon, pajar den så är det inte så kul.

Good Luck och berätta gärna om forts.

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Inlägg av Micke » 11 november 2006, 15:02

Från en av Amerikas mest respekterade renoverare:
Damage to the caps is usually indicated by melting, bubbling or darkening of the outer wax covering and loss of wax on one end. Sometimes they look ok and test ok, but have electrical leakage and can act more like a resistor.
It is hotly debated whether or not you should replace them all as purists and collectors feel they should only be replaced if absolutely necessary. Paper-wax capacitors are VERY prone to failure and it is just a matter of time before they fail, so I believe they should ALL be replaced. Since the work is under the chassis and not visible, it should have little impact on the value. People who look at my radios have never asked me to take the chassis out.

http://antiqueradios.com/philcorestorer/page2.html
Från en artikel av Doug Criner
Once you have the radio working, it’s time to replace all the old wax/paper and electrolytic capacitors. Old capacitors are trouble waiting to happen. Be sure to use caps with a sufficiently high voltage rating, or better yet just use electrolytic caps with a rating of 450 V or higher, and non-electrolytic film caps with a 630-V rating. Usually, the capacitance of the old cap will be marked on it. In some pre-war models, the caps aren’t marked, so reference to a schematic is necessary to match values.

http://enginova.com/Antique_Radios.htm
Paul har denna info
One of the first steps to a proper vintage tube radio restoration is replacement of old capacitors. Typically the wax/paper and the electrolytic are "Shot-gunned" or wholesale replaced prior to any other troubleshooting or further restoration. The old capacitors can be clipped out and new ones installed. Or Re-stuffed

http://www.ppinyot.com/Restoration/Capacitors.htm
Min åsikt är att en radio eller tv som ska användas ska också göras säker, att få den säker är att byta ut komponenter som är kända för att falera.

FWIW

Micke

Användarvisningsbild
samlaren.org
Kontakt:

Inlägg av samlaren.org » 11 november 2006, 15:41

SM7EQL, känd inom elektronik mm skriver följande:
En apparat som inte använts på länge bör "dras igång" försiktigt. Det som annnars kan hända är att elektrolytkondensatorerna och vissa typer av avkopplingskondensatorer kortsluter och "pyser ånga" ur säkerhetsventilen, brinner upp eller i värsta fall exploderar. Sådana fel kan dessutom vara besvärliga att finna/åtgärda och ibland orsakar de ologiska följdfel som brända motstånd etc.

Radioapparater (kondensatorerna i dom) som inte använts på länge bör därför formeras. Detta görs enklast genom att ansluta radioapparaten till en vridtrafo och börja med låg nätspänning, t ex 50 volt AC. Låt apparaten stå på "svag förvärmning" några timmar, skruva sedan upp spänningen ett hack, till c:a 75 volt i ytterligare några timmar, sedan 100 volt, 150 volt och slutligen 230 V. Ju mindre steg och ju längre tidsintervall mellan stegen, desto bättre.

Själv har jag genom åren formerat mängder av elektrolytkondensatorer på liknande sätt. Senast 10 st obegagnade bägare av fabrikat Rifa från tidigt 70-tal. En första kontrollmätning visade en enorm läckström och om jag hade släppt på full arbetsspänning 450 V utan strömbegränsning, så hade de sannolikt snabbt blivit överhettade och därmed förstörda på bara några minuter.

I stället formerades kondensatorerna på lab-bänken genom att ansluta ett seriemotstånd på 47 k och succesivt öka DC-spänningen som togs från ett varierbart lab-aggregat. Strömmen tilläts aldrig överskrida 10 mA och proceduren pågick tills läckstömmen genom kondensatorerna blev mindre än 0.5 mA vid 300 V. Detta får anses vara ett mycket bra värde för så pass gamla kondensatorer. Det tog faktiskt 30 timmar att komma dit och det finns mig veterligt inga genvägar.

Metoden är både skonsam och effektiv.

(slut citat)
---------------------------------------------------
Min kommentar:
En gammal TV eller Radio som har en massa NYA kondensatorer mm
har INTE den originalitet som de flesta eftersöker. Jag köper heller
en ORÖRD och i originalskick apparat än en som halva apparaten består av nya kondensatorer, motstånd, lytar etc.
Värdet försämras om en klenod "fördärvas" med en massa nytt.
Man byter ENDAST i nödläge mot nytt om man inte kan ersätta med
likadan komponent från annan liknande apparat.
Om priset på en ORÖRD apparat är exempelvis 500:- så är
en renoverad med nya komponenter bara halva priset och ointressant
för en samlare som vill bevara originaliteten så länge som möjligt.
Om man har en apparat och inser att ingreppet blir för stort att
få den funktionsduglig - bevara den som den är, alltså i original.

/Jan
Callsign: sm6cjj

Användarvisningsbild
Radioten
Kontakt:

original radio

Inlägg av Radioten » 11 november 2006, 22:00

Det är likadant för mig.Jag kör ju inte radion flera timmar,kanske tio -femton minuter så om det är sådana där tjärklumpar får dom sitta kvar om dom inte är helt "nakna"då byter jag.Byter bara så pass mycket att det går att lyssna på radion utan risk för kortis.Då menar jag,byta torra kablar,trötta kondingar MM
MVH radioten

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Inlägg av Micke » 12 november 2006, 00:13

Jag respekterar era åsikter, men jag håller inte med er.

Att omforma kondensatorer på 30 timmar är det mest fåniga jag sett på länge, jag skulle aldrig lita på en sådan kondensator längre än jag kunde kasta den.

När öppnade någon av er senast en radio eller tv för att visa att insidan i den var i originalskick?

Min Blaupunkt Florida fick samtliga kondensatorer utbytta, nya elektrolyter sattes in, selenlikriktaren gick till miljöfarligt avfall och ersattes med en kiseldiod med motstånd i serie. Radion går dagligen och har så gjort i över två år utan problem.
Om priset på en ORÖRD apparat är exempelvis 500:- så är
en renoverad med nya komponenter bara halva priset och ointressant
för en samlare som vill bevara originaliteten så länge som möjligt
Jag påstår att en orörd apparat som ej fungerar och har ett pris på 500:- ökar värdet till det dubbla om apparaten är genomgången och fungerar. Att sälja en halvtaskigt renoverad radio till en som planerar att använda den är till att be om problem.

Att sälja en radio som samlarobjekt till en annan samlare är en annan sak, minsta skada på lådan sänker värdet medan utbytta komponenter gör varken från eller till då den nya samlaren ställer radio på hyllan för att titta på den och inte lyssna på den.

Vi kan konstatera att vi är olika i tankesättet på hur vi hanterar våra 'klenoder'. Titta på USA marknaden, en radio som är genomgången och omlackerad betingar betydligt högre pris än en orörd. Sök på ebay så får ni själv se.

Till Radioten
byta torra kablar
Jag hoppas du har en skyddstrafo mellan radion och spänningsmatningen för din egen skull, högspänning och trasiga kablar är ingen bra kombination.

Jag väljer att med detta inlägg inte kommentera denna tråd ytterligare då jag misstänker att våra synpunkter om renoveringar och ståndpunkter kan gå till överdrift. Allt för trevnadens skull i detta forum.

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Tack för synpunkter!

Inlägg av Johan » 12 november 2006, 09:38

Tack för alla era synpunkter. Jag får se hur jag går till väga med renoveringen. TV:n är som sagt under långsam uppstart fortfarande. Bifogar en bild på undersidan. Här sitter klassiska tjärklumpar...
Bilagor
tx500u_3.jpg
Undersidan
tx500u_3.jpg (121.58 KiB) Visad 20271 gånger

Användarvisningsbild
samlaren.org
Kontakt:

Re: Tack för synpunkter!

Inlägg av samlaren.org » 12 november 2006, 11:18

Johan skrev:Tack för alla era synpunkter. Jag får se hur jag går till väga med renoveringen. TV:n är som sagt under långsam uppstart fortfarande. Bifogar en bild på undersidan. Här sitter klassiska tjärklumpar...
Tjusigt. Ser mycket bra ut. Bevara den så, så blir "näste" ägare lycklig ;-)

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Det finns liv och hopp...

Inlägg av Johan » 12 november 2006, 12:08

Har nu full spänning på mottagaren och liv i luckan. På bildröret finns en ganska ljussvag bild med dålig avböjning. Bifogar en dålig bild på resultatet. Komponenterna har varit under uppsikt och några explosioner eller överhettade kondensatorer har ännu inte visat sig...
Bilagor
bild_1.jpg
Ljussvag bild på TX 500 U
bild_1.jpg (10.61 KiB) Visad 20252 gånger

Bengt
Kontakt:

Inlägg av Bengt » 12 november 2006, 12:37

>>Att omforma kondensatorer på 30 timmar är det mest fåniga jag sett på länge, jag skulle aldrig lita på en sådan kondensator längre än jag kunde kasta den.

Det är inte så fånigt som du vill ge sken av. Jag har jobbat med igångkörning av elektronik såväl vanliga rundradiopytsar som större fartygssändare och WWII-surplus i över 30 år - sysslat med radio i c:a 40. De första 10 åren räknar jag inte eftersom jag då var nybörjare. Mina samlade erfarenheter sedan dess är goda. Generellt kan sägas att äldre komponenter håller en förhållandevis hög kvalitet medan en stor del av de moderna komponenterna är designade för att "gå sönder" eller bli dåliga efter x-antal år. Detta har koppling till den värld vi lever i där nytt måste ersättas med nyare för att företagen skall kunna pumpa ut ny elektronik till oss konsumenter.

Genom att noga studera specifikationer på komponenter kan man läsa ut att olika fabrikat av splitternya elektrolytkondensatorer kan ha högst varierande antal garanterade drifttimmar. Det finns både dåliga och bra komponenter och man får oftast vad man betalar för. Köper man billiga standardkomponenter så är risken stor att man inte vinner något med sin renovering och komponentersättning.

Själv intresserar jag mig kanske mest för WWII-surplusmaskiner men har en del rundradioapparater på hyllorna som väntar på genomgång enligt min metod. Jag anser att man skall försöka bevara originalutförandet så långt det är möjligt samt att funktionen är mycket viktig. En defekt apparat eller en apparat som någon varit inne och bytt ut originalkomponenter i mot nya moderna dito har för mig inget värde. Dessa apparater gör bäst nytta på återvinningen eller som prynadsföremål på någon samlares hylla - vilket inte behöver vara fel.

Vi har alla olika bakgrund, olika intressen och mål med vårt samlande och det är väl bra så länge vi inte börjar slåss..

Mitt primära mål med artikeln om formering av kondensatorer var att dela med mig av mina egna erfarenheter i hopp om att dom kunde uppskattas och komma någon till nytta.
Mvh
Bengt

Användarvisningsbild
samlaren.org
Kontakt:

Re: Det finns liv och hopp...

Inlägg av samlaren.org » 12 november 2006, 15:30

Johan skrev:Har nu full spänning på mottagaren och liv i luckan. På bildröret finns en ganska ljussvag bild med dålig avböjning. Bifogar en dålig bild på resultatet. Komponenterna har varit under uppsikt och några explosioner eller överhettade kondensatorer har ännu inte visat sig...
Prova med att byta PCL82, bildavl., hjälper ej detta kolla kondingarna
under röret, men 80% rörfel. Standardfel.

/Jan

Skriv svar