Radiola Femett 2553V

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
Boko57

Radiola Femett 2553V

Inlägg av Boko57 » 12 maj 2020, 18:59

Jag har kommit över en Radiola 2553V i nästan perfekt skick. Denna radio fanns hos mina föräldrar och väckte mitt intresse för radio för över 50 år sedan.

Jag tänkte trimma radion eftersom den på främst LW, MW och KV1 har sämre känslighet. Dessutom stämmer inte skalan mot inställd frekvens. Det avviker rätt mycket faktiskt. På FM fungerar den dock bra samt även på KV2 även om samma felvisning finns på skalan.

Jag bifogar trimningsanvisningen som en PDF.

Jag tolkar trimningsanvisningen som att jag ska trimma till max utslag för respektive frekvens på MF, KV1, KV2, MW och LW lämpligen mätt med rörvoltmeter över högtalaren. Utöver trimning av MF så ska jag tydligen för respektive band ställa in respektive trimpunkt på skalan som verkar markerad efter vad det står i instruktionen.

Är det tänkt att jag ska mata in frekvensen enligt trimanvisningen och trimma spolarna tills jag får max signal på respektive trimpunkt? Visst måste det vara så?

Tydligen går det bra att mata in signalen direkt via antenn ingången. Det är bara för FM som signalen ska matas till gallret på röret.
Bilagor
IMG_20200512_192604.jpg
IMG_20200512_192604.jpg (970.69 KiB) Visad 141 gånger
Radiola.pdf
(924.95 KiB) Nerladdad 13 gånger

torbjorn

Re: Radiola Femett 2553V

Inlägg av torbjorn » 12 maj 2020, 22:47

Ja. Det är ingen skillnad mot tidigare trimningar av AM-mottagare som vi har diskuterat. Använd konstantenn i enlighet med vad som har föreslagits i tidigare trådar.

Det är en smaksak om man väljer att indikera signalen genom att mäta LF-signal över högtalaren eller direkt efter detektorn (vid volymkontrollen). När man mäter vid högtalaren är kretsarna för övrigt så lågohmiga att man inte nödvändigtvis måste använda rörvoltmeter eller annat högohmigt instrument. Å andra sidan var det väl hos en radioverkstad på 50-talet bara rörvoltmetern som var lämplig för växelspänningsmätning vid 400 Hz.
Man kan egentligen lika väl mäta på AGC-spänningen som indikering för trimningen, eller iaktta indikatorröret. Under alla förhållanden gäller det ju att hålla lagom nivå på insignalen, så att den ton man trimmar på å ena sidan inte drunknar i brus men å andra sidan signalen inte är så stark att AGC börjar dra ner förstärkningen.

Som vanligt är det ju säkrast att sveptrimma MF-förstärkaren för att vara säker på att få symmetriska bandpasskurvor. Och där kan det i vissa fall vara bra att kontrollera resultatet både vid svag signal och vid en stark signal som får AGC att dra ner. Nu är det knappast befogat i just denna radio, utan det gäller snarare för apparater där blandar- eller MF-röret har låg inre resistans vid max förstärkning (t ex gamla amerikanska pentagridrör eller triodhexoder som ECH11 eller ECH42 i blandarsteget, och MF-steg som är tetrodkopplade av patentskäl som i många svenska apparater mellan ca 1936 och 1943).

När det gäller HF-trimningen, och i synnerhet trimning av oscillatorkretsarna, är ett tips att börja med att kolla hur mycket skalan misstämmer innan man börjar skruva. Om felet är lika stort i båda ändar av bandet, justera spolen först. Om felet är störst i den mer högfrekventa delen av bandet (utvriden vridkondensator), justera först trimkondensatorn så att skalan stämmer i den änden och kolla om det direkt blev rätt även i andra änden. I annat fall, justera trimkondensatorn så att felet är lika stort i båda ändar och ge dig sedan på spolen. Se till att uppenbara fel är åtgärdade innan du börjar trimma.

De mer mångordiga trimningsanvisningarna i t ex Luxors servicebok, något Philipsserviceblad från 30-talet eller i gamla radiohandböcker/läroböcker bör användas som komplement till en sån här kortfattad trimtabell.

Boko57

Re: Radiola Femett 2553V

Inlägg av Boko57 » 13 maj 2020, 07:32

Tack för informationen! Då är jag på rätt väg.

Det magiska ögat är ganska ljussvagt. Det blir väl så med tiden. Finns det något trix att ordna detta eller är det ett byte som ska till? Tänkte om man kan höja spänningen eller liknande?

Skriv svar