En billig tongenerator (Tech TE-22D) får en uppryckning

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
torbjorn

En billig tongenerator (Tech TE-22D) får en uppryckning

Inläggav torbjorn » 6 augusti 2018, 11:37

En japansk tongenerator från 60-talet, vet inget om ursprunget men kan tänka mig att den är såld via Sydimport eller någon liknande postorderfirma, och den har säkert förekommit under en hel mängd olika firmamärken.

Schemamässigt ser den ut ungefär som man kunde vänta sig - oscillator med wienbrygga, avstämd med vridkondensator, oscillatorröret är ett 6BM8 (ECL82). Ett PTC-motstånd i glasrör (förmodligen snarast att betrakta som en glödlampa) för stabilisering. Fyrkantvåg skapas genom en schmittrigger bestyckad med en dubbeltriod 12AT7. Nätdelen har halvvågslikriktning med en kiseldiod och RC-länkar för glättning.

Schemat som jag hittade på bama.edebris.com har en del skillnader mot mitt exemplar. Schemat anger 6AQ8 (ECC85) som schmittriggerrör, och har mindre påkostad glättning av anodspänningen. Har lagt in några spänningsuppgifter och skillnader i komponentvärden i schemat jag lägger upp här.

En första provkörning visade att tongeneratorn i stort sett fungerade men det fanns ändå några brister. Ganska stor felvisning på frekvensskalan, nätbrum överlagrat på utspänningen, det gick inte att ställa in frekvenser i närheten av 50 Hz eftersom oscillatorn då ville synkronisera till nätfrekvensen , fyrkantvågen var ganska osymmetrisk. De större elektrolytkondensatorerna (inte 20 uF 150 V som det står i schemat utan 22 uF 160 V, men det är ju bara en akademisk skillnad) visade sig vara i utmärkt skick, men jag fick byta en 100 uF 10 V som satt som katodavkoppling för pentoden i ECL82.

Främsta orsaken till nätbrummet visade sig vara kapacitiv koppling mellan vridkondensatorns stomme (den är ju inte jordad utan ansluten till oscillatorrörets styrgaller i en wienbryggeoscillator) och hållaren för nätsäkringen. Åtgärdades genom att koppla bort den dumt placerade säkringshållaren och ersätta den med en hängsäkring som buntades ihop med annat nätspänningskablage nära nätströmbrytaren. Innan dess hade jag provat att göra en skärmplåt och sätta på sidan av och bakom vridkondensatorn, men det visade sig att strökapacitans fick frekvensskalan att stämma ännu sämre. Så den idén förkastades.

Nästa steg var att försöka få frekvensskalan att stämma bättre. Genomgående var att den stämde relativt bra i nedre änden av alla fyra frekvensområdena (alltså vid max kapacitans hos vridkondensatorn), men mot högre frekvenser drog den iväg på helt olika sätt i de olika områdena. På X1 -området (20 Hz - 200 Hz) fick man dessutom en ganska brant ändring i frekvensfelet mot de allra lägsta frekvenserna. Mina två första teorier om orsaken till detta var rörfel (kanske dålig isolation mellan katod och styrgaller i trioden, sekundäremission eller liknande), respektive kapacitiv koppling mellan rörets anoder och vridkondensatorn. Provbytte till ett annat ECL82 (fabriksnytt Telefunken), det gav ingen märkbar skillnad, så jag satte tillbaks originalröret (Matsushita). Att sätta jordad skärm över röret hjälpte inte heller, det enda som hände var att den större strökapacitansen påverkade frekvensfelet på samma sätt på alla områden. En del mätningar visade att vid de lägsta frekvenserna blev det ganska mycket oscillatorspänning överlagrad på skärmgaller och katod hos ECL82, och genom att öka värdet på avkopplingskondensatorerna för 80 V-spänningen och katoden fick frekvensfelet på det lägsta bandet en karaktär som mer påminner om de andra banden. Det slutade med 100 uF elektrolyt + 1,8 uF plastfolie parallellt med den befintliga 80 V-avkopplingen, samt 2200 uF elektrolyt som avkoppling för katodmotståndet (det satt alltså 100 uF där från fabrik).
Efter att dessutom ha vridit skalan på vridkondensatorns axel blev den någorlunda acceptabel, den håller sig i stort sett inom tillverkarens angivna ± 3 % förutom över 150 kHz. Men om man använder en LF-tongenerator vid så höga frekvenser förväntar man nog sig ändå inte någon vidare noggrannhet. Möjligen skulle man kunna minska värdet en aning på de frekvensbestämmande motstånden för de två lägsta områdena för att få frekvensfelen på dem att ligga mer centrerat, men det är nog överkurs.
Det vore dock intressant att klura ut varför avvikelsen inom respektive frekvensområde har så olika karaktär.

Beträffande den osymmetriska fyrkantvågen så visade det sig att osymmetrin ändrade sig med rörbyte, det verkar dock inte som om originalröret skulle vara särskilt dåligt utan det är nog bara normal spridning mellan olika exemplar. Jag ersatte 50 kohm-motståndet mellan första triodens styrgaller och jord med en trimpot, sen gick det bra att få symmetrisk fyrkantvåg. En sak som förbättrade stabiliteten var att stabilisera 80 V-spänningen med ett par seriekopplade 39 V zenerdioder. Samtidigt minskade jag värdena på glättningsmotstånden i nätdelen litegrann för att säkerställa att det alltid går ca 5 mA genom zenerdioderna.
Det kan förresten noteras att kretskortet i mitt exemplar definitivt är gjort för 12AT7 / ECC81 och inte för 6AQ8 / ECC85 som det står i schemat. Glödtråden är ju olika ansluten på de bägge rörtyperna, i layouten är pin 4 och 5 hopkopplade med varandra och anslutna till glödspänning, pin 9 jordad. En till intressant sak är att beteckningen 6AQ8 verkar vara inlagd i efterhand med gnuggbokstäver på schemat, det finns inga andra texter i schemat med samma storlek och typsnitt.
Bilagor
Tech_TE22D_scm_rättat.png
Tech_TE22D_scm_rättat.png (81.43 KiB) Visad 201 gånger
TE22D_bakifrån.JPG
TE22D_bakifrån.JPG (223.99 KiB) Visad 201 gånger
TE22D_snettunderifrån.JPG
TE22D_snettunderifrån.JPG (247.69 KiB) Visad 201 gånger
TE22D_snettbakifrån.JPG
TE22D_snettbakifrån.JPG (220.89 KiB) Visad 201 gånger
TE22D_framifrån.JPG
TE22D_framifrån.JPG (190.8 KiB) Visad 201 gånger
TE22D_uppifrån.JPG
TE22D_uppifrån.JPG (209.55 KiB) Visad 201 gånger
image007.gif
image007.gif (12.16 KiB) Visad 201 gånger
image003.gif
image003.gif (12.52 KiB) Visad 201 gånger
image002.gif
image002.gif (12.37 KiB) Visad 201 gånger
image001.gif
image001.gif (12.03 KiB) Visad 201 gånger
image006.gif
image006.gif (11.89 KiB) Visad 201 gånger

okhan

Re: En billig tongenerator (Tech TE-22D) får en uppryckning

Inläggav okhan » 12 augusti 2018, 17:24

Trevlig tråd och härligt med bilder. Kul att du fick ordning på den. Intressant misstag med designen/placering av säkring!

lennon
Kontakt:

Re: En billig tongenerator (Tech TE-22D) får en uppryckning

Inläggav lennon » 15 augusti 2018, 11:25

Gammal skit blir som ny tack vare din kunskap och envishet. Av fabrikatet Tech ska man inte vänta sig kvalitet, jag minns den Tradiper TE-15 som jag köpte i mitten av 1970-talet till en skola där jag hade en elektronikkurs I "Fritt valt arbete". Instrumentet hade verkligen ett rikligt antal dippar även utan att vara kopplat till yttre resonanskrets, speciellt på VHF-området, och torde inte gå att förbättra.

Lennart

Återgå till "Elektronik"