Kinesisk märkning

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
Granström

Kinesisk märkning

Inläggav Granström » 28 juli 2018, 22:14

hej!! Det sitter en trebent komponent i början på ett power suppley till en Wideobandspelare och den är trasig. Beteckningen är 3FE810 och den finns inte på nån lista som jag kan se det. Någon som vet??

torbjorn

Re: Kinesisk märkning

Inläggav torbjorn » 29 juli 2018, 02:00

Kan det tänkas att det egentligen är en datumkod och inte en typbeteckning?
Vad ska komponenten vara för någonting enligt schemat?
Vad är det för videobandspelare - fabrikat, modell, ungefärligt årtal?

Granström

Inläggav Granström » 29 juli 2018, 09:48

Hej Torbjörn och tack för svar! Jo det är en Philips VR175 och ca 15 år men jag har inget kvar vad gäller bruksanvisning eller kvitto så egentligen vet jag inte årtalet och heller har jag inget schema. Det var så att jag eller en kompis frågade om jag hade en fungerande Wideobandspelare och det trodde ju jag, men att det var många år sedan jag provade den. När jag nu dammade av den för att låna ut den så provade jag först. Inte ett liv på displayen och fick lämna återbud till kompisen. Öppnade och säkringen hade gått provade med ny säkring , men samma sak. Plockade itu och följde ingången samt kom fram till en av de första komponenterna på det som ser ut som spänningsförsörjningen och det är nog switchat tror jag. Mätte på trebeningen som har en liten klump som kylning samt ser ut som en Effekttransistor eller så. Det var 35-36 ohm på alla benen så jag demonterade den och det är 35-36 ohm på benen hur jag än mäter. MVH GG

torbjorn

Inläggav torbjorn » 31 juli 2018, 21:31

Det verkar finnas minst tre olika servicemanualer för Philips VR-175 upplagda på elektrotanya.com . Dock är det stora filer och jag har dålig uppkoppling i stugan där jag är nu, så jag vågar inte ladda hem och ta någon titt på dem just nu.

Granström

Inläggav Granström » 31 juli 2018, 22:55

Ja och jag fick fram ett schema där jag kan se att komponenten är en Mosfet transistor N-kanal 600V 2,9A 80W och den förser väl själva switchenheten med effekt. Kan det gå att använda 2SK1537 som ju är kraftigare = 900V 5A och 100W N-kanal ? Jag har möjlighet att snart få tag på två st sådana. MVH GG

torbjorn

Inläggav torbjorn » 1 augusti 2018, 06:54

Förmodligen går det bra. Men det finns några saker som bör kollas om man ska ersätta en mosfet.
Omslagsspänning på gate (brukar kallas Vgs (th) eller något liknande) ska vara ungefär densamma.
Resistansen i tillslaget läge, Rds (on) bör inte vara högre än för den gamla typen.

Och så bör man såklart ta reda på om det finns någon yttre anledning till att den gamla gick sönder, och åtgärda den i så fall. Ibland kan det sitta en kondensator eller RC-nät över transformatorns primärlindning i en switchad nätdel, om komponenter är trasiga där kan det ge spänningsspikar som knäcker switchtransistorn.
Man bör också kolla att inte drivkretsarna har gått sönder samtidigt med att transistorn gjorde det. Ofta finns det ett motstånd i serie med gate som brukar brinna av då transistorn går sönder, ibland en zenerdiod mellan gate och source som kan få kortslutning på samma gång.

Granström

Inläggav Granström » 6 augusti 2018, 19:17

Jo det är nog mera som är trasigt, men jag har för avsikt att hitta det också. Problemet nu är att jag bara hittar Principscheman där komponenters värde inte finns med och heller inte vad dom heter. Vädjar nu till Föreningen att hjälpa mig hitta ett schema på Philips Wideokassetbandspelare VR175.
MVH GG

torbjorn

Inläggav torbjorn » 6 augusti 2018, 19:41

I åtminstone en av manualerna på Elektrotanya finns ett riktigt schema med komponentvärden för nätdelen. https://elektrotanya.com/philips_vr171- ... nload.html

Transistorns beteckning syns tydligt, STP3NA80FI . Datablad för den borde (fast jag har inte kollat) finnas på st.com .
Jag ser att styrkretsen för nätdelen är en MC44603P , för den borde datablad finnas på onsemi.com , och det kan vara intressant att studera för att få klart för sig hur nätdelen är tänkt att fungera.

Förutom komponenterna jag nämnde förut så ser jag att det finns ett motstånd parallellt med två dioder i serie med switchtransistorns source. Även dessa bör kollas när transistorn har gått sönder.

Återgå till "Elektronik"