Orion, Eia, Marconi

Uppvisning av den senaste samlarfynden.
torbjorn

Orion, Eia, Marconi

Inläggav torbjorn » 15 juli 2018, 19:58

En loppisrunda idag resulterade i en Orion 222, en Eia Triumf och en liten Marconi (egentligen Radiola) batteriradio av 40-talstyp och okänd modell.
Orion-apparaten fick jag betala en liten slant för, de övriga två fick jag gratis, de var så pass risiga och anskrämliga att loppisinnehavaren inte ens hade ställt fram dem till försäljning utan de dök upp först när gamla radioapparater hade diskuterats en stund.

Beträffande Orion så tycks det vara en enkel enkretsmottagare av 1935-36 års modell men i förhållandevis stor och påkostad låda. Den verkar ha fått en uppryckning någon gång i tiden, lådan ser ut att vara omfernissad och nätsladd och stickpropp är av 60-talstyp.

Eia Triumf är en vanlig "snedskala" från krigsåren. Mycket smutsig och rostigt chassi, en del trälister runt skalan saknas, bakstycket saknas. Om man inte väljer att renovera den elektriskt och behålla den utvändiga patinan som "hönshusradio" så kanske den kan få donera en del reservdelar. Den är ju trots allt komplett beträffande rattar och sånt, och trycket på skalan verkar ha klarat sig hyfsat.

Batteriradion är minst lika anskrämlig, där kunde jag även konstatera att vridkondensatorn har rostat ihop.

Återgå till "Senaste fynden"