Skantic G69A

Ställ frågor om modeller, udda apparater eller tillverkare.
Användarvisningsbild
Rickard

Skantic G69A

Inläggav Rickard » 6 maj 2018, 21:26

Hej!

Kom över denna skönhet häromveckan, och det är sannerligen en ovanlig apparat från 40-talet tillverkad av Skantic AB i Stockholm. Den har en imposant rad med tangenter och i en artikel av Soda i Audionen ( http://www.radiomuseet.se/medlem/audion ... antic.html ) finns en reklamannons avbildad med ett sådant "klaviatur" från 1941-42. Det kan betyda att modellen är samtida med denna annons. Där finns även en bild på en enklare Skantic 67V i samma stil.

Den är i hyfsat skick men fungerar inte, trots föregående ägares tappra försök att få igång den. Är det någon som har ett schema så är jag väldigt intresserad!

Tyvärr så lider den av "skalglas-sjukan", dvs radioskalans tryckfärg lossnar från glaset. Är det någon som vet hur man räddar trycket från vidare nedbrytning? Det borde gå att fixera fägen med spraylack, men jag vill helst inte experimentera för mycket, för det känns som att man bara får en chans att få till det.

Fast, i dessa digitala tider borde det ju gå att tillverka nya skalor, bara man har en förlaga att utgå ifrån?
Bilagor
Skantic69A - 4.jpg
Skantic69A - 4.jpg (35.18 KiB) Visad 224 gånger
Skantic69A - 3.jpg
Skantic69A - 3.jpg (61.58 KiB) Visad 224 gånger
Skantic69A - 2.jpg
Skantic69A - 2.jpg (57.74 KiB) Visad 224 gånger
Skantic69A - 1.jpg
Skantic69A - 1.jpg (59.25 KiB) Visad 224 gånger
Skantic69A - 8.jpg
Skantic69A - 8.jpg (34.21 KiB) Visad 224 gånger
Skantic69A - 7.jpg
Skantic69A - 7.jpg (72.51 KiB) Visad 224 gånger
Skantic69A - 6.jpg
Skantic69A - 6.jpg (40.11 KiB) Visad 224 gånger
Skantic69A - 5.jpg
Skantic69A - 5.jpg (32.23 KiB) Visad 224 gånger
/Rickard

Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Skantic G69A

Inläggav SM7CZR » 7 maj 2018, 11:07

Har sökt efter schema, tyvärr utan resultat.
Har det kommit luft i ett rör eller är det bara som det ser ut på bilden?
- Ingvar -

torbjorn

Inläggav torbjorn » 7 maj 2018, 11:11

Jo, dateringen stämmer nog bra, den hade man nästan kunnat pricka in på något år när bara på att se innanmätet i radion! Högtalare, vridkondensator, linhjul mm är ju typiska för svenskbyggda apparater av alla möjliga märken (utom möjligen Luxor) från krigsåren. Framåt 1944-45 har jag en känsla av att fältmatade högtalare blev mer sällsynta i och med kopparbristen.

Är det en allströmsapparat eller sitter nättransformatorn under chassiet? Och om det är en allströmmare, vad är det i så fall för likriktarrör?

Vad är det för fabrikat på motstånd, kondensatorer och andra standardkomponenter?

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 7 maj 2018, 21:37

Det här är en allströmsmottagare och det finns ingen nättrafo. Rörens glödtrådar är seriekopplade för att uppnå hög spänningsmatning. Ett av rören är ett likriktarrör TCY2 som har Vf=30V. Där finns trådlindade effektmotstånd som jag antar fungerar som spänningsdelare för olika spänningar. Dessa i sin tur är förbundna med en kopplingsplint där man med hjälp av en banankontakt kan ställa om för olika matningsspänningar.

Övriga rör är:
UF21 pentod Vf=12,6V
UBL71 dubbel diod-pentod Vf=55V, original förmodat UBL21
UF9 pentod Vf=12,6V
+ ett oläsligt rör

Skantic69A_2 - 2.jpg
Skantic69A_2 - 2.jpg (62.04 KiB) Visad 188 gånger

Ja det "ljusa" röret är så långt från ljuset man kan komma. Resterna av den fragmenterade glödtråden skramlar omkring i röret , och det finns vita avlagringar i toppen, se bilden.

Skantic69A_3 - 1.jpg
Skantic69A_3 - 1.jpg (21.33 KiB) Visad 188 gånger

Röret är ett Lorenz UBL71, men det tyder på att det är ett utbytt rör då det kom först en bit in på 50-talet. Föregångaren var UBL21, och jag kollade i mina lådor och otroligt nog kan jag ersätta det med just ett sådant, med antingen ett Haltron- eller Philips-rör.
Senast redigerad av 3 Rickard, redigerad totalt 7 gång.
/Rickard

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 7 maj 2018, 21:48

Det verkar vara en salig blandning av kondensatorer:
Elektrolytkondensatorn 16+8uF är tillverkad av Schweiziska Fribourg condensateurs. En axiel elyt på chassiets undersida är märkt Neuberger. Där finns axiella papperskondensatorer tillverkade av tyska Siemens och italienska Ducati.

Skantic69A_2 - 11.jpg
Skantic69A_2 - 11.jpg (64.11 KiB) Visad 188 gånger
Skantic69A_2 - 8.jpg
Skantic69A_2 - 8.jpg (67.02 KiB) Visad 188 gånger
Skantic69A_2 - 3.jpg
Skantic69A_2 - 3.jpg (69.48 KiB) Visad 188 gånger
Skantic69A_2 - 1.jpg
Skantic69A_2 - 1.jpg (32.52 KiB) Visad 188 gånger

En potentiometer, förmodat till tonkontrollen är tillverkad av Sator.
Skantic69A_2 - 12.jpg
Skantic69A_2 - 12.jpg (29.95 KiB) Visad 188 gånger
/Rickard

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 7 maj 2018, 22:28

Den stora "piece de la resistance" bland komponenterna i den här radion är tveklöst den breda raden av tangentomkopplare. Genom att trycka ner en tangent i taget kan man växla mellan tex. gramofoningång och mellan de olika frekvensbanden. Alla dessa slår även på spänningen till apparaten, och den sista tangenten är avstängningen.
På undersidan ser man finmekaniken och alla de spolar som kopplas i och ur beroende på tangentval. På baksidan av omopplarraden syns de olika märkningarna av spolsektionerna.
Bilagor
Skantic69A_2 - 16.jpg
Skantic69A_2 - 16.jpg (73.36 KiB) Visad 187 gånger
Skantic69A_2 - 15.jpg
Skantic69A_2 - 15.jpg (77.04 KiB) Visad 187 gånger
/Rickard

torbjorn

Inläggav torbjorn » 8 maj 2018, 06:02

041/8 på Fribourg-elektrolyten kan vara en datumkod som står för augusti 1941.

Det ser ut att bli en hel del jobb, både med kondensatorbyten och utredning av vad tidigare reparatörer har gjort. Jag ser att det finns en del lömska Vitrohm kolmassamotstånd också.
Intressant med den stora tryckknappsatsen/spolsystemet, som är gjord innan sådana blev så rationaliserade och massproducerade fram på 50-talet.

lennon
Kontakt:

Inläggav lennon » 9 maj 2018, 13:25

Schemat är sannolikt inte annorlunda än för andra radiomottagare från samma tid. Det sitter väl ett UCH21som blandarrör och ett UM4 som öga. Kontrollera att LF-rören UBL21 och UF21 sitter rätt och inte är förväxlade, det syns om du följer tråden från utgångstransformatorn som ska gå till UBL

Lennart

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 9 maj 2018, 21:20

Tack för tipset!
Ja, det är lätt att få stora skälvan när man tittar på virrvarret av komponenter. Förhoppningsvis är konstruktionen relativt konventionell, då den inte har så många rör och därmed steg. Det som nog skiljer sig är att det rör sig om totalt 8 band, LV,MV samt KV1-6, tillika spoluppsättningar som kopplas in och ur med omkopplarna.

Enligt Philips "Vilka rör" 1943 är uppsättningen av ersättningsrör identiska för apparatserien för 1941-42, dvs G67A (ej UM4), G68A och G69A:
UCH21(oläslig), Osc/mod-steg
UF21 (UF9), MF-steg
UF21 (UF21), LF-steg
UBL21 (UBL71), slutrör
CY2 (TCY2), likriktarrör
UM4 (UM4), indikator

För apparatserien för 1943, dvs H73 (ej UM4), H74 och H75, gäller exakt samma uppsättning, vilket kan betyda att det är i grunden samma konstruktion. Därmed är ett schema från den serien också intressant.
/Rickard

torbjorn

Inläggav torbjorn » 9 maj 2018, 22:01

Det verkar logiskt att UBL sitter närmast sista MF-transformatorn, för att få korta ledningar mellan den och detektordioderna.

Beträffande schemat så är det troligt att Skantic-konstruktörerna har utgått från ett applikationsexempel från Philips, när det nu rör sig om en apparat med europeiska loktalrör från krigsåren. Troligen finns det i band III av Philips databokserie, jag har tyvärr inte tillgång till den, bara IIIA som behandlar nya rörtyper från slutet av 40-talet (alltså framför allt rimlockrör).
Antagligen har den stora likheter med apparater från t ex Kungs, Luxor och Aga med samma röruppsättning. I och med att det är en relativt stor och påkostad apparat kan man vänta sig en del märkliga lösningar när det gäller tonkontroller, motkoppling i LF-förstärkaren mm.

En sak att se upp med när det gäller allströmsapparater är att en del konstruktörer har jordat alla småsignalrörs katoder direkt i chassit och har ett motstånd i serie med minus från nätdelen för att skapa negativa gallerförspänningar till hela apparaten, medan andra jordar nätdelens nolla i chassi och har separata katodmotstånd för alla rör. Ytterligare en avart, som jag tror mest Centrum höll på med, var att använda små knappcellsbatterier för gallerförspänning till småsignalrör där det behövdes.

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 10 maj 2018, 08:56

Ett mycket bra uppslag att kika på andra märken med identisk röruppsättning! Jag hittade omgående ett lovande schema över en Kungs 309A här:
http://www.kungsradio.se/309A/Schema/309a_schema.jpeg

Att just dessa konstruktioner dyker upp dessa år har nog mycket att göra med skriande råvarubristen, tex. på koppar. Undrar om det skedde på ett initiativ från radiobranchen eller från rörtillverkarna, eller bägge? Min tolkning av det hela är att rörtillverkarna tillhandahöll både sparkonstruktioner och lämpliga rör till dessa, för att möta radiobranchens efterfrågan på kostnadseffektiva och säljbara apparater. Det kan ju förklara att i grunden samma konstruktioner tycks dyka upp hos flera radiotillverkare vid den här tiden.

Nåväl, ska bli spännande att jämföra sas. verkligheten med ritningen!

Btw: Varför har inte alla gamla insomnade radiomärken en egen sajt i klass med http://www.kungsradio.se/ ?!
/Rickard

torbjorn

Inläggav torbjorn » 10 maj 2018, 10:43

Komponenttillverkarna och i synnerhet Philips har ända fram i modern tid fortsatt ge ut mer eller mindre färdiga applikationsexempel för att gynna sin komponentförsäljning. För ett antal år sedan kunde jag t ex konstatera att många obskyra lågpris-bilstereo från 90-talet schemamässigt stämde så gott som exakt med konstruktionsförslag som fanns i Philips halvledardataböcker. I det fallet undrar jag om inte Philips till och med tillhandahöll programvara till apparatens microcontroller.

När det gäller Philipskonstruktionerna från 40-talet så finns det en enklare och en lite mer påkostad grundkonstruktion för vanlig bordsradio.
Den enklare har rörbestyckningen UCH21, UCH21, UBL21, likriktarrör (användes av Philips själv i tidiga utföranden av "Philetta"), och den mer påkostade är den du har i din Skanticradio. Samma grundkonstruktioner finns även för växelström med E-rör.

Jag misstänker för min del att 40-talets radiotillverkare fick mer "på köpet" om de valde europeiska rör - färdiga konstruktioner att utgå från, patentlicenser som ingick i priset för rören mm. Om de valde amerikanska rör så fick de göra konstruktionsarbetet själva och göra upp licensaffärerna separat, men å andra sidan blev rören billigare. Där kan det såklart också ha spelat in om en tillverkare hade stor produktion av annan elektronik än rundradioapparater, där patentlicensläget inte var avgörande och man ändå måste göra konstruktioner själv, i så fall var det såklart en stor fördel att arbeta med billiga amerikanska rör.
Mot slutet av kriget gjorde den allmänna komponentbristen att man fick ta vad man kom över, det förekom en del radiochassier som helt klart var konstruerade för att kunna bestyckas med rör ur flera olika serier. Jag har sett någon apparat med stora hål i chassiplåten tilltagna för hållare för tyska stålrör, och fastnitade passbitar för att kunna montera mindre oktal- eller loktalhållare där. Det finns också en del blandbestyckade apparater som har delvis europeiska, delvis amerikanska rör, även om det är sällsynt.

Återgå till "Modeller och apparater"