Svenska Bandspelarjukeboxar

Diskutera, fråga och visa upp allt som rör jukeboxar och musikmaskiner
soda

Svenska Bandspelarjukeboxar

Inläggav soda » 14 oktober 2007, 13:33

Förutom skivspelande jukeboxar har det också funnits en del musikautomater som istället spelat med hjälp av rullbandspelare.

Riktigt hur många olika det funnits och deras eventuella koppling till varandra är för mig höljd i dunkel.

På Sparreholms jukeboxmuseum (och bilmuseum mm) finns en apparat som Christian med "Jukeboxguiden" tillskriver för mig okända firman "Automateur".

Dessutom ska det finnas en som heter "Banton" och som torde ha koppling till Stockholmsbaserade radiotillverkaren Penton.

Troligen finns ytterligare en eller två olika, med reservation för att någon eller båda kan vara identiska med endera av de tidigarenämnda. Jag har genom åren svarat på några annonser om dylika till salu, men när jag förklarat att jag egentligen inte var så intresserad av att köpa utan bara teknikhistoriskt intresserad av apparaten och dess ursprung, så har jag väl av säljarna blivit klassad som "däcksparkare" för kontakten har i regel upphört efter knapphändiga upplysningar.

Gemensamt för samtliga verkar vara att de är "non selective" och i övrigt så tekniskt primitiva att de inte spelar en specifik låt utan bara den musik som hinns med under en viss förinställd tid.

Grovt sett så består de av en förstärkare med högtalare och en rullbandspelare i regel importerad färdigbyggd från tyskland. (I Banton lär det sitta en av Loewe-Optas tillverkning) Därtill endast myntmekanism och ett tidrelä. Nja, någon möbel är de förstås inbyggda i också.

Jag har ett svagt minne av att ha läst här på forumet att någon skulle byta till sig en bandjukebox, men jag har tokglömt i vilket sammanhang det nämndes.

Vore jättekul om nån vet mer om såna här maskiner. Jag slutar med en bild på den som står på Sparreholm.
Bilagor
bandbox sparreholm.jpg
bandbox sparreholm.jpg (182.34 KiB) Visad 2685 gånger

Rolf Zetterberg

Inläggav Rolf Zetterberg » 14 oktober 2007, 19:17

Då kanske jag kan bidra med lite detaljer kring den långspelande bandspelaren "Tolnai".Konstruerades av en ungrare med samma namn,Gabor Kornel Tolnai(1902-1982).1950 startades firman och fick patent på en bandspelare med brett band och upp till 40 entimmeskanaler.Han hade ett samarbete med Stålex,där han var anställd 1964-67.Bandspelarna såldes i USA,Sverige,Finland och Ungern.Modellerna hette LP16,20,30,40 alltefter speltid.Tre motorer.35 eller 50 mm brett band.Bandhastighet normalt 5",men andra fanns också.En massa extra tillbehör fanns,t.ex multipelhuvud för återgivning av flera kanaler samtidigt,eller registrering av flera förlopp samtidigt.

Har en LP16 som står och väntar på renovering.Hittad på tippen!(minns mycket väl när jag fann den och min första tanke var:jaha,där står det en Tolnai.....VA,en TOLNAI!!blixtsnabbt in med den i bilen-Stålmannen skulle inte ha haft en chans att hinna med...)Saknar tyvärr fortfarande ett band.VAR HITTAR JAG ETT 35mm BAND??
Orsaken till att jag känner igen dessa Tolnai är att jag ofta gick förbi firman på Hälsingegatan 6 i Stockholm och såg dessa ovanliga bandspelare i skyltfönstret.

Rolf Zetterberg

Inläggav Rolf Zetterberg » 16 oktober 2007, 17:44

Ur Radio&Television 1957.
(Ursäkta den suddiga bilden,men det beror bl.a.på att det finns ju inget skärpedjup hos min scanner(Canon Lide25).Kanske bara några millimeter och då måste ju originalet ligga helt platt mot glaset.Svårt med en tidning.Nej,tacka vet jag min gamla BENQ som hade lysrör.Den hade ett otroligt fint skärpedjup-troligen flera centimeter!Tyvärr är den förpassad till de sälla jaktmarkerna.)
Bilagor
Tolnai 0001.jpg
Tolnai 0001.jpg (75.05 KiB) Visad 2651 gånger

Rolf Zetterberg

Inläggav Rolf Zetterberg » 16 oktober 2007, 17:58

Den stora runda skivan till vänster är lägesindikatorn.
Bilagor
Tolnai 3.jpg
Tolnai 3.jpg (20.83 KiB) Visad 2648 gånger

alfa-laval

bandspelar jukebox

Inläggav alfa-laval » 19 oktober 2007, 20:46

tänker byta åt mej den i morgon så då lägger jag in en bild på den
grammofon sammlaren

soda

Inläggav soda » 21 oktober 2007, 17:50

Hur har det gått med bandjukeboxen, grammofon samlaren? Fick du hem den igår?

Jag är nyfiken på den och ser fram emot bilder.

Rolf Zetterberg

Inläggav Rolf Zetterberg » 21 oktober 2007, 18:04

Och så kommer vi till Penton.Man kan ana ett samband mellan Tolnai och Penton,eller?
Bilagor
Penton.png
Penton.png (51.74 KiB) Visad 2608 gånger

soda

Inläggav soda » 21 oktober 2007, 19:30

Aha! Ärligt talat så undrade jag vad en långspelande bandspelare hade med tråden att göra, men här kom ju en förklaring som gjorde det hela väldigt intressant.

Verkar ju ha varit en betydligt mer avancerad musikautomat än jag kunnat tänka mig, som gick att bygga med den här apparaten. Konstigt bara att den enda Banton/Penton jag fått några uppgifter om skulle innehålla en bandspelare från Loewe-Opta.

Nu blev jag ännu nyfiknare på automaten du skulle byta till dig, Grammofon samlaren.

alfa-laval

min dator har

Inläggav alfa-laval » 24 oktober 2007, 18:11

min dator hat havirerat så det blir inte på ett tag men banspalar jukeboxen är hemma och alla kablar är bytt och apparaten är prov skört men förstärkaren skal en vän reparera så jag åter kommer med bild senare när datorn är ok igen mvhgrammofon sammlaren
grammofon sammlaren

alfa-laval

nu kommer mina bilder på

Inläggav alfa-laval » 9 november 2007, 17:30

nu kommer det lite bilder på bandspelar jukeboxsen jag önskar er myke nöje
grammofon sammlaren

alfa-laval

kul pryl

Inläggav alfa-laval » 9 november 2007, 17:31

så fin
Bilagor
DSCF0050.JPG
jukeboxsen
DSCF0050.JPG (309.54 KiB) Visad 2555 gånger
grammofon sammlaren

alfa-laval

hej

Inläggav alfa-laval » 9 november 2007, 17:32

hej hopp
Bilagor
DSCF0046.JPG
DSCF0046.JPG (320.42 KiB) Visad 2554 gånger
grammofon sammlaren

alfa-laval

hej

Inläggav alfa-laval » 9 november 2007, 17:34

hej
Bilagor
DSCF0047.JPG
dena bild har jag hittat själv på det är en bit 50 tals tapet som jag skurit ut dom färjade gluggarna och jort små ljus lådor
DSCF0047.JPG (319.35 KiB) Visad 2554 gånger
grammofon sammlaren

Kristian J

Inläggav Kristian J » 9 november 2007, 23:35

Dessa två bandspelarjukeboxar känner jag väl till för likadana stod i mina föräldrars cafe i Västerbotten. Först fanns det en likadan som den på fotot här ovan med Loewe-Optas bandspelare med en rörförstärkare.
Den byttes senare ut mot nästa J-box som var en Penton eller om det var ett Tolnai-maskineri. (Är det inte samma? Ser lika ut?) Det kom upp en serviceman från Stockholm med nya band då och då. Han hade mörkt skägg och tysk brytning.

Jag har personligen varit och besökt Tolnais döttrar som berättade för mig om Gabor Tolnai och hans verksamhet. Han måste ha varit en mycket skicklig finmekaniker och radiotekniker som byggde dessa avancerade bandspelare. Bandspelaren sökte upp den låt man valde med ett frenetiskt spolande.

Det har varit/ska vara en Tolnai-utställning på Tekniska museet. Eller om är nu????

Så till en skamlig bekännelse. Den första J-boxen hamnade i källaren då den ersattes av Penton/Tolnai. Där blev den varande några år fullständigt värdelös. Då tog jag mig för att skruva loss bandspelare och förstärkare för att så småningom upplösa hela härligheten i atomer. (kom ihåg, då var jag bara 13-14 år)
Loewe-Optas bandspelarverk är det mest gedigna jag sett. Fina skivbromsar, bandföringsrullar med minikullager etc. Det vet jag för jag hade kvar spridda delar väldigt länge.
Men det är inte roligt att tänka på sådan dumhet.

soda

Inläggav soda » 10 november 2007, 18:31

Tack för fina bilder, alfa-laval/grammofon samlaren.

Vad är det för bandspelare i den? Kan väl knappast vara en Tolnai eftersom det inte verkar finnas några valmöjligheter? Är det en Loewe-opta?

Tolnai-spelaren verkar vara väldigt avancerad. Eftersom den har flera spår så är det ju inte bara att skarva in en bit metallband mellan musikstyckena utan den måste väl söka med hjälp av pulser inspelade på ett särskilt spår, eller nåt i den stilen.

Att göra band till apparaten borde dock ha varit ett ganska krävande jobb.

Sen när man tänker på vad man skruvat sönder som grabb... Mest radio, förstås, men senare också nåt flipperspel i onödan. Aldrig en jukebox dock.

Återgå till "Jukeboxar och musikmaskiner"