Nornan 1670 GFM

Uppvisning av den senaste samlarfynden.
torbjorn

Nornan 1670 GFM

Inlägg av torbjorn » 8 april 2013, 18:23

En prydlig radiogrammofon av sekretärmodell som jag hjälpte en bekant att släpa hem från en loppis nu i helgen.

Intressant att även Nornan laborerade med "3D-klang" - högtalararrangemanget är lite mer påkostat än man kan tro vid första anblicken. En bashögtalare, 8" eller möjligen 10" som är riktad rakt nedåt, samt två diskanthögtalare som är riktade snett nedåt och lite ut åt vardera sidan innanför högtalargallret på fronten, under dem en snedställd träskiva för att rikta ljudet framåt. Bättre bilder på detta kommer senare när bakstycket är avtaget.

Elektriskt sett är den en standardkonstruktion från mitten av 50-talet, det enda anmärkningsvärda är att man har kostat på ett extra MF-steg för FM samt att den har två KV-områden. Chassiet är helt klart svensktillverkat och -utvecklat, det här är långt innan Nornan/Monark började köpa in chassier från Körting. Man kan dock notera att UKV-enheten och samtliga MF-transformatorer är Philipstyper.
LF-förstärkaren kommer vid en närmare betraktelse säkert att uppvisa samma egenheter som ju forumet redan har konstaterat på Nornan 1600FM när det gäller konstig funktion hos tonkontroll, onödigt kraftig bashöjning mm. Man kan notera att utgångstransformatorn är ovanligt rejält tilltagen.

Det här exemplaret hade enligt loppisinnehavaren varit i drift ganska nyligen och den tidigare ägaren hade fått någon att göra någon slags "renovering". Alla gamla papperskondensatorer sitter kvar men det syns att det har skruvats med apparaten - omaka skruvar till bakstycket, träskivan med radiochassiet satt inte fast, högtalarkablarna skarvade med sockerbitar, blyertsanteckningar om vilket rör som ska sitta var. En hastig provkörning visar att den fungerar i stort sett bra på FM, men alla AM-band är så gott som döda. Möjligen kan man få in något skrapljud på långvåg. Skivväxlaren (Garrard, lade inte typbeteckningen på minnet men jag tror att det står RC120 eller RC125 på typskylten) har något mekaniskt fel så att tonarmen har låst sig, dock tycks både skivtallriksdrift och pickup vara i ordning.
Bilagor
Nornan_1670GFM_chassi.JPG
Nornan_1670GFM_chassi.JPG (249.56 KiB) Visad 4174 gånger
Nornan_1670GFM_diskanthögtalare.JPG
Nornan_1670GFM_diskanthögtalare.JPG (142.72 KiB) Visad 4174 gånger
Nornan_1670GFM_skivväxlare.JPG
Nornan_1670GFM_skivväxlare.JPG (154.58 KiB) Visad 4174 gånger
Nornan_1670GFM_öppen_lucka.JPG
Nornan_1670GFM_öppen_lucka.JPG (242.31 KiB) Visad 4174 gånger
Nornan_1670GFM_framifrån.JPG
Nornan_1670GFM_framifrån.JPG (227.22 KiB) Visad 4174 gånger

agfamatic

Inlägg av agfamatic » 9 april 2013, 01:51

Verkar som du också har råkat ut för en bondlurk med lödkolv men som tur var verkar han i alla fall inte ha sabbat upp saker allt för mycket.

Radion verkar hursomhelst vara i fint yttre skick

Att tonarmen har "frusit" går nog att åtgärda med olja eller något universalmedel typ 5-56 eller WD-40 men om inte det hjälper har jag hört att man kan hetta upp tonarmslagret med en vanlig cigaretttändare och sedan spreja olja i lagret dock bör man förstås ta bort tonarmskablarna från lagret så de inte blir brända.
Jag vet en Youtubevideo som behandlar den metoden men länken kan jag inte bifoga just nu då jag skriver detta från min telefon.

Förhoppningsvis behöver bara radion några nya fina kondningar för att fungera som den ska igen.
har du gamla elektronikinstrument du inte längre använder? jag köper dem gärna av dig billigt

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 8 juni 2014, 09:20

Här är några fler bilder.

Bashögtalaren är helt klart inte av originaltyp, den passar dåligt i fästklamren och ser typiskt engelsk ut (Pye?) .

Det är konstaterat att den fastnade tonarmen inte beror på att lagret har klibbat ihop, utan det är något som har låst sig i mekanismen.
Bilagor
Chassi_underifrån.JPG
Chassi_underifrån.JPG (277.93 KiB) Visad 3429 gånger
Chassi_uppifrån.JPG
Chassi_uppifrån.JPG (246.9 KiB) Visad 3429 gånger
Grammofonverk_typskylt.JPG
Grammofonverk_typskylt.JPG (273.72 KiB) Visad 3429 gånger
Högtalare.JPG
Högtalare.JPG (216.84 KiB) Visad 3429 gånger

Skriv svar