Luxor Typ U4 ?

Ställ frågor om modeller, udda apparater eller tillverkare.
Användarvisningsbild
Rickard

Luxor Typ U4 ?

Inläggav Rickard » 21 oktober 2012, 21:22

Hej

Denna Luxor liknar modell 1500W från början av 40-talet, men ändå inte.
Bland annat så skiljer sig skalan för mellanvåg, som lutar åt andra hållet.
Chassiet är också annorlunda, och det sitter 2 rör av glas och 2 rör av stål
varav det ena är ett UCH11 från Telefunken.
Alla rör är märkta med apparatens serienummer.

Vad är detta för modell egentligen och varför är den märkt med "Typ U4"?
Bilagor
LuxorU4_02.jpg
LuxorU4_02.jpg (21.47 KiB) Visad 3969 gånger
LuxorU4_04.jpg
LuxorU4_04.jpg (22.34 KiB) Visad 3969 gånger
LuxorU4_03.jpg
LuxorU4_03.jpg (24.72 KiB) Visad 3969 gånger
LuxorU4_05.jpg
LuxorU4_05.jpg (24.85 KiB) Visad 3969 gånger
LuxorU4_06.jpg
LuxorU4_06.jpg (21.91 KiB) Visad 3969 gånger
LuxorU4_01.jpg
LuxorU4_01.jpg (24.35 KiB) Visad 3969 gånger
/Rickard

torbjorn

Inläggav torbjorn » 21 oktober 2012, 22:09

Det är en allströmsradio, vilket avslöjas av U i typbeteckningen, att det inte finns någon nättransformator och att den använder rör med 100 mA glödström (U som första bokstav).
Kan det vara så att bakstycket har en annan påstämplad typbeteckning bakom den fastnitade skylten, kanske man har återanvänt bakstycken som blev över från produktionen av någon annan modell?

Jag förmodar att rörbestyckningen är något i stil med UCH11 UBF11 UCL11 UY11 ?
På svenska 40-talsapparater är det mycket vanligt att rören är märkta med radions serienummer, för att underlätta garantihantering och sånt.

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 22 oktober 2012, 19:21

Japp, det har du rätt i Torbjörn!

Det stämmer förmodligen med rören, svårt att kolla då de två glasrören saknar märkning helt, förutom serienumret!

Fast jag undrar fortfarande varför typbeteckningen är kort och gott TYP U4. De modellerna vid den här tiden verkar heta 14xxW/U eller 15xxW/U.

Här är en modell där skalan och rattarnas placering stämmer bättre, nämligen 1504W: http://www.radiomuseum.org/r/luxor_1404w.html

men här stämmer inte lådan då denna har rundade flanker! Mycket förvirrande!

Jag har känslan av att Radiomuseums lista inte är heltäckande och att årtalen inte stämmer helt. Finns det någon annan bra lista över Luxors modeller vid den här tiden?

För övrigt, UHC-röret är märkt 861. Kan det betyda tillverkningsår -41?
/Rickard

torbjorn

Inläggav torbjorn » 22 oktober 2012, 21:17

Telefunkens datumkoder brukar bestå av två bokstäver. Se t ex http://www.radiomuseum.org/forum/telefu ... monat.html

soda

Inläggav soda » 23 oktober 2012, 19:39

Hej

Luxors U4 står med i bytesprislistor som tillverkad säsongen 1944-45.

Tyvärr saknar jag broschyren just där och den finns inte med i de före eller efter. Den är mycket lik en 1410 WL, som jag har i samlingen. Lådan är klädd med pegamoid. I den är dock rören amerikanska.

Krigsåren var väl mycket balansgång för alla radiofabrikanter. De fick fylla lagren med de partier rör och komponenter som gick att få vid olika tillfällen och konstruktörerna fick väl utgå mycket från vad som fanns inne och väga det mot hur stor serie som kunde vara rimligt att planera för.

Det ser ju faktiskt ut som om man använt ett bakstycke som redan var tryckt med annan beteckning, så det blev nödvändigt att skaffa skyltar att nita över.

torbjorn

Inläggav torbjorn » 23 oktober 2012, 20:26

Förresten, ser inte högtalarmagneten märklig ut? Det verkar nästan som två gigantiska hästskomagneter. Även detta kanske ett kristidstecken - man undvek fältmatade högtalare pga kopparbrist och det gick inte heller att få tag i bra magnetstål för att komma undan med en måttligt stor permanentmagnet.

En annan sak som är värd att notera på svenska apparater från krigsåren är att chassiet ofta är håltaget för flera olika sorters rörhållare - eller också är rörhållarna monterade på adapterplåtar.

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 23 oktober 2012, 22:31

Det listade årtalet var intressant! Läste någonstans att Sverige hade handelsutbyte med Tyskland ända fram till hösten -44 med järnmalm,
så det är teoretiskt möjligt att dessa rör gick att få tag på så pass sent.
Glömde förresten att nämna att den stora kondensatorn längst till vänster också är tysktillverkad. Fast det kan ju vara ett äldre parti komponenter som användes.
Det vore klart intressant att få rören daterade!

Onekligen ser "Dumbo"-högtalaren annorlunda ut :)! Jag har ingen annan radio från den här tiden att jämföra med men Torbjörns förklaring låter högst rimlig.

Soda, så vitt jag förstår är din 1410WL avsedd för växelström, kanhända det var lättare att få tag på amerikanska rör för det syftet.
Min radio är också klädd med pegamoid så dessa två kan tillhöra samma generation.

Kom att tänka på att om det rådde brist på koppar så är allströmsapparatens avsaknad av nättransformator ett lockande alternativ, även om UCH-rören måste ha varit dyrare...

Jag får nog titta närmre på apparaten igen, och kolla efter märkningar på rören, glömde att kolla på undersidan. Passar även på att kolla rörhållarna och håltagningen för dessa.
När jag ändå är igång kan jag ju lirka loss typskylten och se vad som står där.

Spännande det här - jag återkommer!
Bilagor
LuxorU4_08.jpg
LuxorU4_08.jpg (17.24 KiB) Visad 3859 gånger
LuxorU4_07.jpg
LuxorU4_07.jpg (23.28 KiB) Visad 3859 gånger
/Rickard

torbjorn

Re: Luxor Typ U4 ?

Inläggav torbjorn » 15 maj 2018, 21:43

Schema för U4 finns i Luxors "Servicebok", http://www.sm7ucz.se/Luxor/Luxor%20servicebok.pdf . Sida 116. Så därmed kan man anse det bevisat att modellen verkligen existerar officiellt. Schemat är daterat 12/4 1944 , men i stycklistan finns noterat en ändring som infördes 23/2 1944, så apparaten måste rimligtvis ha varit i produktion redan tidigare.

När det gäller datering av komponenter, så har det visat sig att kondensatorer av märke NSF, som är vanliga i Luxor från krigsåren, är datumstämplade. Exempelvis betyder 3911 november 1939. Detta gäller för såväl ljusgula lackade papperskondensatorer som svarta papperskondensatorer i bakelithylsa (liknande Siemens men med vit text) och keramiska rörkondensatorer.

Användarvisningsbild
Rickard

Re: Luxor Typ U4 ?

Inläggav Rickard » 15 maj 2018, 23:21

Intressant Torbjörn!
Har haft radion nerpackad och aningens svåråtkomlig fram till nyligen, men med dina nya ledtrådar för datering av kondensatorer + telefunkens rörmärkning, är det dags att ta mig en grundlig titt på den igen. Det kan dock dröja ett tag, för jag har alldeles för många parallella projekt igång just nu, men så blir det gärna när intresset är större än kapaciteten!

Jag drog igång den för många år sen, och mitt bestående intryck då var att den hade väldigt bra selektivitet och känslighet, och det vore roligt att prova igen.
/Rickard

Återgå till "Modeller och apparater"