Forumindex Sveriges radiohistoriska förening
För dig som är teknikhistoriskt intresserad

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Philips FS 765 A
Gå till sida 1, 2  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elektronik
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Big L

Registreringsdatum: 29 november 2010

InläggPostat: sön aug 05, 2012 10:47 am    Rubrik: Philips FS 765 A Svara med citat

Jag håller på och re-kondar en Philips radiogrammofon FS 765 A med en AG 1000 NS
skivspelare. Skivspelarmotorn verkar vara i gott skick och även gummihjulet verkar vara fräscht. Lovar gott!

Am-delen fungerade inte till en början men efter byte av kondensatorer, elektrolyter och EBF 80 så fungerar den utmärkt. Den har två kortvågsband varav det ena täcker 73-188 meter (finns det något att lyssna på där?), istället för 16-31m.

Ljudet är skapligt med en högtalare riktad ner mot golvet (’bas’) och två seriekopplade riktade framåt.

I likhet med många andra radiogrammofoner från femtiotalet så finns en anslutning för bandspelare finns men ingen speciell tangent men man kan lyssna på band genom att inte ha någon tangent nedtryckt. Man kan även lyssna på band samtidigt som radiodelen är igång!

Vore tacksam om någon kan tipsa mig var och hur jag kan komplettera bandspelaranslutningen med en line-out för inspelning.

Har någon ett schema av bättre kvalitet så är det välkommet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
torbjorn

Registreringsdatum: 12 mars 2009

InläggPostat: sön aug 05, 2012 12:52 pm    Rubrik: Svara med citat

På det lägre kortvågsbandet kan man hitta t ex amatörtrafik på 80 och 160 m, det finns/fanns en hel del rundradio där också, speciellt sändare i tropikländer där lång- och mellanvåg inte är så lämpligt av vågutbredningsskäl. På 50-talet var det också vanligt med radiotrafik till fartyg där, det förekom att det där låga kortvågsbandet kallades "fiskevåg". Sist men inte minst har man kunnat hitta trådlösa telefoner (äldre amerikanska sådana, ej tillåtna i Sverige) runt 160 m. En hel del sådana smugglades/privatimporterades på 80-talet då godkända "CT1" trådlösa telefoner för 900 MHz var mycket dyra, bl a brukade de säljas i taxfreeshopar på flygplatser.

Bandspelaruttaget är egentligen tänkt som kombinerad linje in och linje ut. Det fungerar utmärkt om bandspelaren har hög ingångsimpedans (storleksordning 1 Mohm) och om utgången bryts bort vid inspelning. De flesta 60- och 70-talsbandspelare med DIN-kontakt skulle gå utmärkt att använda på det sättet om man kopplar ihop alla signalledare i kontakten med varandra. Bandspelare med RCA (phono) -kontakter brukar däremot inte bryta bort linjeutgången vid inspelning, så där är det svårare att få en elegant lösning utan en extra omkopplare.
Har man en bandspelare med förhållandevis lågohmig linjeingång kan det bli nödvändigt att lägga en buffertförstärkare emellan (t ex ett rör eller transistor kopplat som katodföljare/emitterföljare).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Big L

InläggPostat: sön aug 05, 2012 3:10 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag testade med ett kassettdäck anslutet till den kombinerade linje in/ut anslutningen via
Mik-ingången och det fungerade utmärkt. Dock, så slocknade indikatorröret vid am-mottagning men inte vid FM.

Såg att du rekommenderade Gustav att byta ut dem högohmiga motstånden i Duxen,
bör jag göra detsamma?
Till överst på sidan
torbjorn

InläggPostat: sön aug 05, 2012 5:01 pm    Rubrik: Svara med citat

Blev indikatorröret helt mörkt eller slutade det bara indikera signalstyrka?

När det gäller högohmiga motstånd så behöver man inte byta dem rakt av men det är lämpligt att kontrollmäta de som sitter så till att det ligger likspänning över dem. Framför allt skärmgallermotstånden till blandarrör och MF, samt anodmotståndet till EABC80.

Och det är bara Vitrohm kolmassamotstånd som man behöver misstänka. De här motstånden med blank rödbrun lack som är lite tjockare i ändarna, jag ser några sådana på din chassibild, brukar aldrig ställa till problem.
Till överst på sidan
Big L

InläggPostat: sön aug 05, 2012 5:20 pm    Rubrik: Svara med citat

Nej, indikatorröret slocknade inte, det slutade bara indikera men återgick till normal funktion igen när jag kopplade bort anslutningen. Sorry.
Till överst på sidan
Gustav

Registreringsdatum: 02 januari 2007

InläggPostat: sön aug 05, 2012 5:47 pm    Rubrik: Svara med citat

Kan du inte lägga upp ett par bilder på apparatens exteriör?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
torbjorn

InläggPostat: sön aug 05, 2012 6:05 pm    Rubrik: Svara med citat

Big L skrev:
Nej, indikatorröret slocknade inte, det slutade bara indikera men återgick till normal funktion igen när jag kopplade bort anslutningen. Sorry.

Det beror nog på att bandspelarutgången är likspänningskopplad till detektorn, så att styrspänningen till indikatorröret mer eller mindre kortsluts till jord när du kopplar in bandspelaren. Det kan nog vara bra att lägga en kondensator på t ex 0,1 uF i serie med bandspelaren, och om du hittar en som har tillräckligt högohmig linjeingång så borde det fungera bra att använda den istället för mikingången.
Till överst på sidan
Big L

InläggPostat: sön aug 05, 2012 6:07 pm    Rubrik: Svara med citat

Ok. Så här ser den ut och den finns ju i ett antal olika versioner med olika ben, handtag och högtalargaller osv.
Till överst på sidan
Gustav

Registreringsdatum: 02 januari 2007

InläggPostat: sön aug 05, 2012 6:44 pm    Rubrik: Svara med citat

Trevlig modell! Hur var det med pickupen, stendöd?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Big L

InläggPostat: mån aug 06, 2012 7:16 pm    Rubrik: Svara med citat

Fick tre stycken pick-uper med på köpet, samtliga i dåligt skick, så det blir till att skaffa en ny när jag flyttar över spelaren till min andra Philips (FS 613A).
Monterade en HMV från 60-talet istället (man vill ju vara modärn!).
Till överst på sidan
Big L

InläggPostat: lör aug 11, 2012 9:37 am    Rubrik: Svara med citat

Med en kondensator kopplad i serie via DIN-ingången på kassettdäcket så fungerar allt perfekt.
Tack Torbjörn.
Jag skulle vilja ha lite bättre diskantåtergivning, kan jag genom ett kondensatorbyte få ett större reglerområde?
Till överst på sidan
torbjorn

InläggPostat: lör aug 11, 2012 8:26 pm    Rubrik: Svara med citat

Behöver du bättre diskant framför allt vid FM-mottagning så kan det ordnas genom att minska värdet på C65 eller eventuellt ta bort den helt.

Om det behövs förbättringar även vid lyssning på skivspelare eller band så krävs det nog lite grundligare utredningar för att komma med ett bra förslag.
Till överst på sidan
Big L

InläggPostat: sön aug 12, 2012 10:27 am    Rubrik: Svara med citat

Det gjorde susen att plocka bort kondensatorn (hade ingen med lägre värde), nu har jag en diskantåtergivning som passar mina gamla trötta öron bättre!

Nu återstår bara ett irritationsmoment - jag får inte korrekt inställning på FM när indikatorögat ger ‘mittutslag’ utan är tvungen att snedställa lite för att det ska låta bra.
Kan man åtgärda det på ett enkelt sätt eller är man tvungen att göra en fullständig FM-trimning?
Till överst på sidan
torbjorn

InläggPostat: sön aug 12, 2012 12:30 pm    Rubrik: Svara med citat

Du skulle kunna prova att justera försiktigt på kvotdetektorns sekundärkrets (S78, den spole från vilken två trådar går direkt till rörhållaren för EABC80). Avstäm då först till max utslag på indikatorröret och justera sedan spolen till bästa ljud.
Gör trimningen när radion har stått på länge och blivit genomvarm, dels för att eventuell temperaturdrift ska ha hunnit stabilisera sig och dels för att vaxet som låser kärnorna då är mjukt och medgörligt.
Till överst på sidan
Big L

InläggPostat: mån aug 13, 2012 8:35 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu fungerar det som det ska - bra ljud och rätt utslag på indikatorröret.
Tack.
Med vilka spolar kan jag justera stationsinställningen då visarna ligger några meter fel på
MV och marginellt på FM? Att helt sonika flytta på visarna är inte att tänka då dem sitter fast.
Var förövrigt tvungen att tillverka en ny FM-visare då den saknades.
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elektronik Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga bilagor i detta forum
Du kan inte ladda ned bilagor i detta forum