Jukebox Wurlitzer 2104

Diskutera, fråga och visa upp allt som rör jukeboxar och musikmaskiner
Daniel Knutsson

Inläggav Daniel Knutsson » 18 oktober 2009, 09:41

missade lite av ditt svar... du skrev att ljudet var perfekt när du spelade med din cd-spelare... kolla då på rca kontakten på förstärkaren... på undersidan... så det är kontakt från honan till kopparplåten ner till ringen runt kortet.... hittade bara denna bilden(före renovering.
Bilagor
amp renovering.jpg
amp renovering.jpg (211.87 KiB) Visad 3875 gånger

strutgka

Inläggav strutgka » 19 oktober 2009, 10:18

Så var det jag igen..!

Jag har nu gjort...(..delvis...) som du beskrev. Jag har skruvat bort plåten och knackat lite med en byertspenna här och där på kortet under uppspelning. Nada..! inget extra knaster, inget brummande, visslande, ingenting. Så under tiden jag spelade skivan, kom det bekanta knastret, och inte under tiden knastret fanns gick det att få bort det. Om jag slog eller vred på RCA kontakten från pickupen, så kastrade det till, men jag vet att den inte är hundra och har inte ännu inte kollat koppar bitet på baksidan. Jag tog mig friheten att filma en "spelning" för att lägga upp på youtube så att du/ni kan få höra mitt knaster. Känns namnet Murphy igen..? Jag filmade nog fyra skivor i går för att få till det så pass så att det går att bilda sig en uppfattning av hur det låter. filmsnutten finns att se på

http://www.youtube.com/watch?v=issTZWn8wVM

Men du får spola ända fram till 3.07 på filmen så kommer knastret.
En annan fråga. Som du ser på filmen så har jag ju lite arbete framför mig, och undrar om du lackade din 2304:a och i.s.f. vet var jag hittar färgkoder..? Det är väl speciellt den blåa nyansen jag undrar över, och om inte färgkoder finns att hitta, vad använde du dig av för färg/nyans..?

..//Kalle-J

Daniel Knutsson

Inläggav Daniel Knutsson » 19 oktober 2009, 12:31

Hej igen...trevligt med filmklipp...
i min felsökningsguide står det om sådana här problem.
och åtgärden är rörbyte som gäller. de små 12au7 och 12ax7.
du känner ingen som kan mäta upp dem till dej? jag hade provat att byta rören, kan ju bli så att när rören är varma o goa så börjar det att bete sig konstigt...kolla där de små rören sitter om det är något bränt motstånd eller någon läckande kondensator. ta ett foto på kretskortet kanske o bifoga det här...
om du vill så kan jag skicka upp en röruppsättning så kan du prova dej fram. att köpa en komplett upsättning rör till 536:an ligger priset runt 1200-14oo:- för bra kvalitetsrör.
ang den blåa lacken så var min i gott skick när jag fick den så ingen lackning för mig, och därför har det inte varit av intresse o söka efter den färgen... men den finns säkert,frågan är ju bara var... sprutlackade bara träskalet på min...

Peter Öhrn

Inläggav Peter Öhrn » 19 oktober 2009, 20:13

Hej!
Jag tycker att knastret låter som ett överslag någonstans.
Det är inte så att det finns någon strömbrytare eller någon motor som alstrar gnistor som hörs genom förstärkaren.
Jag hade en gammal termostat i en frys som inte bröt ifrån som den skulle. Då hördes det ett sånt knaster i en gammal radio som jag just höll på att reparera.
Hälsningar Peter

Daniel Knutsson

Inläggav Daniel Knutsson » 19 oktober 2009, 21:00

Hej Peter! nu när du nämner överslag o strömbrytare så kom jag tänka på ett relä som sitter i förstärkaren... kanske det kan vara så att den inte ligger till som den ska...och kanske stör. för denna aktiveras varje gång du sätter i stickkontakten, så den lär ju vara lite sotig på kontaktytorna... skickar med en bild på baksidan,dock inte min men man kan se hur det ser ut iallafall. finns en strömbrytare med.. Någon annan som har några funderingar eller tips?
hade varit skoj och hjälpa Kalle med sin jukebox.
Bilagor
amp baksida.jpg
amp baksida.jpg (219.7 KiB) Visad 3848 gånger

strutgka

Inläggav strutgka » 20 oktober 2009, 10:51

Hallojs igen..!

Jag har nu gjort följande. Haft ur förstärkaren och filat ren kontaktutorna på det reläet du beskrev för mig. Kollat koppar"bandet" från RCA-kontakten, och den sitter otvivelaktigt fast under ringen om löper runt kretskortet, men under provspelning är fortfarande knastret där. Kall som varm förstärkare. Jag har tagit några bilder på kortet som jag lägger in för dig att se....(...inte lätt med reflexerna..).. Ett rör 12AX7 ser lite mattare ut än dom andra, det är fortfarande märkt Wurlitzer medan dom andra är av annat märke, och förmodligen utbytta under åren. Så.... nästa steg blr väl att byta ut dom rören du föreslog tidigare enl. ditt felsökningschema.

..//Kalle-J
Bilagor
wurlitzer förstärkare 2.JPG
wurlitzer förstärkare 2.JPG (218.66 KiB) Visad 3833 gånger
wurlitzer förstärkare 1.JPG
wurlitzer förstärkare 1.JPG (172.43 KiB) Visad 3833 gånger
wurlitzer förstärkare 3.JPG
wurlitzer förstärkare 3.JPG (169.88 KiB) Visad 3833 gånger

Daniel Knutsson

Inläggav Daniel Knutsson » 20 oktober 2009, 11:45

Tack för fina bilder.. någon har iallafall bytt ut alla kondensatorerna.bra!
Röret 12AX7 som du beskriver lite mattare ,Det är bara inbränt damm. men när namnet wurlitzer finns på det så har det nog suttit i från den tiden den rullades ut ur fabriken... vill du att jag ska skicka några rör till dig?
så får du testa....mvh Daniel

strutgka

Inläggav strutgka » 20 oktober 2009, 16:00

Hej igen..!

Låna ut rör..!? Alltför vänligt och jag är väldigt tacksam, men avvaktar lite. Jag har en Marshall rörförstärkare hemma som jag kan kolla först om den innehåller ett 12ax7 rör att låna. Dessutom har mig son ett förstärkarintresse, och vid samtal med honom trodde han sig ev. ha lite rör hemma, men tack i.a.f.
Jag återkommer efter test och hoppas naturligvis på det bästa.

..//Kalle-J

Daniel Knutsson

Inläggav Daniel Knutsson » 20 oktober 2009, 18:04

Hej igen...
javisst gör du så.
12AX7 eller ECC83 är vanligt förekommande i rörförstärkare.
väntar och hoppas på glädjande resultat.
Lycka till
/Daniel

strutgka

Inläggav strutgka » 21 oktober 2009, 16:42

Hallojs igen..!

Så har jag pillat igen.. :lol: Och vad har jag gjort då..!? Jo. Jag hittade mycket riktigt ett ECC83 rör i min gitarrförstärkare, plockade ur det och satte det i jukeboxen. Slog på strömmen och körde igång en skiva.. Inget knaster..!! Det är nog för bra för att vara sant, valde en ny skiva, lyssnade, den satte igång och inget knaster...... ibörjan. Sen kom det förb..e oljudet igen och man var tillbaka på ruta ett. Nya tag och nya teorier. Jag lödde loss den andra delen av den tidigare bytta kabeln från pickupen och ersatte den med en ny. Dessutom satte jag dit en ny RCA kontakt, i kabeln alltså, testade och samma resultat. Ut med förstärkaren och började rycka lite lätt i kablar och annat otyg. Då upptäcer jag att en av skruvarna som håller kretskortet på plats i förstärkaren satt lös. Jag kunde lyfta kretskortet ca. 5-6 mm och nya teorirer poppade upp, om än ganska grundlösa men det sista som överger människan...... Kort bifogas. Jag satte dit en ny skruv och drog åt den så att kortet satt mot godset precis som dom andra skruvarna, in med förstärkaren och igång med en ny skiva......Samma resultat, med det undantaget att jag uppfattar knastrandet som tydligare nu, men är på inget sätt säker. Nu börjar tålamod som ideer tryta och jag vet inte riktigt vad jag skall göra. Vet inte om jag tidigare beskrivit det men, knastret då det finns där är volymrelaterat. D.v.s. att det ökar i paritet med volym och fader..... om det kan ge lite mera kött på benen. Jag tror att just nu står nog ett byte av RCA-honan i chassiet närmast på tur. Se'n har jag inga andra ideer.

..//Kalle-J
Bilagor
wurlitzer_foerstaerkare_2_129.jpg
wurlitzer_foerstaerkare_2_129.jpg (219.44 KiB) Visad 3805 gånger

torbjorn

Inläggav torbjorn » 21 oktober 2009, 18:28

Det kan ju lika väl vara något av de redan utbytta rören som krånglar. Felsannolikheten för ett rör följer ju en s k badkarskurva (se http://sv.wikipedia.org/wiki/Felintensitet ), dvs att sannolikheten för att det ska gå sönder är som störst när det är så gott som nytt (alltså fabrikationsfel som inte visar sig på en gång) och när det börjar närma sig gränsen för att vara utslitet, under större delen av livslängden är sannolikheten för att det plötsligt ska gå sönder ganska liten.

Om du kopplar ur RCA-kabeln och antingen lämnar kontakten öppen eller kortsluter den när det knastrar som värst, försvinner knastret då? Om inte, så vet du att det har med förstärkaren själv att göra.
Eftersom knastret påverkas av volyminställningen så måste felet ligga någonstans "före" volymkontrollen, förmodligen finns det då bara ett förförstärkarsteg det kan vara frågan om. Kolla om du kan provbyta några fler rör med gitarrförstärkaren i felsökningssyfte. Dokumentera bara noga vad du gör, vilka rör du provar på vilket ställe osv så att du inte missar några ledtrådar.

strutgka

Inläggav strutgka » 21 oktober 2009, 21:18

OK..! Testade ju faktiskt bara att byta ut det röret som "såg" äldre ut, men med din teori kan det ju faktiskt vara så att sannolikheten för att nå't av dom andra rören kan vara trasigt, är större. Testar i morgon. Tack för tipset..

..//Kalle-J

strutgka

Inläggav strutgka » 22 oktober 2009, 15:56

Jahaja..! Så har man testat igen. I min gitarrförstärkare fanns bara ECC83 rör, så dom rören som finns i jukeboxen har jag bytt ut i dag för att prova mig fram. Men resultatet var nedslående. Det finns ju även ett 12AU7 eller ECC82 rör i jukeboxen, men detta har jag ännu inte haft möjlíghet att byta ut med ett liknande. Grabben trodde sig ha ett liggandes hemma hos sig, så jag får hämta det först. Jag gjorde dessutom som Torbjörn sa och ryckte RCA-kontakten då knastret var som värst, och då slutar det... :o Provade även att kortsluta kontakten men det är ljudlöst. Med den erfarenheten tolkar jag det som att problemet torde ligga mellan RCA-ingången och nålen...!? Kabeln mellan mellan förstärkare och nål är ju delad i två, med en lödning i nå'n sorts kontakt monterad i schassiet som är inringad i min första bild på denna tråden. Båda dessa kablarna är utbytta och jag kan rycka och slå på kablarna utan att vare sig framkalla knastret eller få det att sluta då det finns där.
En annan sak jag upptäckte i dag var att om jag vid spelning tar tag i pickupen så att den nålen lyfts ut från skivan, uppstår ett annat missljud. Inte på långa väger så frekvent som det tidigare men om man rör lite försiktigt pickupen irfån och mot skivan finns det ett lätt distinkt knaster ungefär som att man skulle kunna misstänka statisk elektricitet nå'nstans. Detta ljudet finns även ibland då man spelar en skiva, man kan alltså höra det samtidigt som musiket. Detta knaster uppstår inte alltid och jag kan inte med bestämdhet säga att det funnits där förut.
Man börjar ju nu nojjigt svänga över mot en annan teori. Hur skall detta sluta..?

Daniel Knutsson

Inläggav Daniel Knutsson » 23 oktober 2009, 11:14

Hej igen...
vad händer om du tar en kabel /vanlig och sätter fast den på plattan där hela spelverket sitter på och ner till plåten på förstärkaren?

torbjorn

Inläggav torbjorn » 23 oktober 2009, 13:33

Kan det vara någon jordförbindning för tonarmen som har lossnat/gått av? Eller någon dålig anslutning längst ut vid pickupen?

Om det finns en brytare nånstans i mekaniken som ska kortsluta eller koppla bort pickupen vid skivbyte för att undvika oljud i högtalaren så skulle man kunna misstänka den också.

Återgå till "Jukeboxar och musikmaskiner"