Rattbeskrivning?

Förmedling och efterlysning av olika objekt.
Blacksmith

Rattbeskrivning?

Inläggav Blacksmith » 27 augusti 2018, 08:34

Någon som har eller vill skicka en bild på den bakomliggande "funktionsbeskrivningen" till dessa rattar?

Luxor.jpg
Luxor.jpg (1.2 MiB) Visad 256 gånger

lennon
Kontakt:

Re: Rattbeskrivning?

Inläggav lennon » 27 augusti 2018, 14:49

Min Luxorita från tidigt 50-tal har en sådan knapprad. Vreden är för tonkontroll och våglängdsbyte, de små rattarna framför dem är för volymkontroll och fininställning på kortvåg.

Lennart

Blacksmith

Inläggav Blacksmith » 27 augusti 2018, 16:27

Jo, tack, men önskvärt vore att få den komplett.
Dessutom stämmer den inte helt med din radio, volymkontrollen bl.a. sitter på sidan på denna.
Just nu fungerar den men jag har lite problem med grammofonverket, så jag önskar att få den utseendemässigt rätt.

torbjorn

Inläggav torbjorn » 28 augusti 2018, 10:21

Är det detta chassi? viewtopic.php?t=2137

I så fall är det ena vredet våglängdsomkopplare och det andra (med tre lägen) baskontroll alternativt högtalaromkopplare.
Rattarna bör, förutom avstämningen i mitten, vara tonkontroll (diskant) respektive den andra funktionen av bas resp högtalaromkopplare.
Med ledning av schemat bör det inte vara så svårt att lista ut vilken som är vilken och vad de har för funktion.

Om det är en allströmsapparat eller om den är äldre än från ca 1952-53, så kan funktionerna vara annorlunda.

Blacksmith

Inläggav Blacksmith » 28 augusti 2018, 13:29

Jo, det är det schemat, jag vet funktionerna, det jag är ute efter är bara den lilla skylten, som sitter bakom rattarna för att få radion komplett.
Det går bra med en bild på den bara så går det nog att fixa resten själv.

Jag har dessutom ett komplett grammofonverk, skivväxlare, Luxor RT. som dock inte vill riktigt som det ska, men det blir ett annat problem.

Återgå till "Köpes/Säljes/Bytes"