Sparreholm - Jukeboxmuseum

Tips om intressanta besök på muséer och utställningar.
soda

Sparreholm - Jukeboxmuseum

Inläggav soda » 17 oktober 2007, 20:09

Nu har jag skrivit en hel del om Sparreholms jukeboxmuseum i trådarna om jukeboxar så nu är det hög tid att skriva några rader om stället där jag tagit en hel del av bilderna.

Det rör sig om ett privat museum inrymt i kringbyggnader till den gamla herrgården Sparreholm. Här finns bilar, hästvagnar mm men ur min synvinkel intressantast: Jukeboxar.

Det måste vara sveriges största samling av jukeboxar och frågan är om inte det är en av världens största också. Kanske även den finaste.

Det är nu flera år sen jag var där, men det är garanterat värt besöket även i dagsläget, för det skulle inte förvåna mig om samlingen växt ytterligare sen dess.

Det ligger i Södermanland i trakterna av Flen, inte så värst långt från Stockholm heller.

Jag frestar väl med en bild från rummet med 40-talsboxar...
Bilagor
Sparreholm the golden age.jpg
En ganska oslagbar syn, faktiskt...
Sparreholm the golden age.jpg (186.2 KiB) Visad 1791 gånger

Errka
Kontakt:

Inläggav Errka » 18 oktober 2007, 22:46

Soda, såg du artikeln om Sparreholms ägare i tidningen Nostalgia?
Märklig man...
snart 80-årig norrbottning med jobbigt förflutet... Men, med sinne för matematik och ekonomi...
Ganska intressant läsning hur vissa lyckas "ekonomiskt"...
Stulet citat:
Chefen gjorde sken av att jag hade mycket lön. Jag gjorde så att chefen trodde jag hade mycket jobb...

soda

Inläggav soda » 19 oktober 2007, 16:34

Jo, jag har sett tidningen. Det var ju iofs efter att jag varit på Sparreholm, men jag hade hört talas om honom innan.

Å ena sidan vore det väl en dröm att ha så gott om både pengar och utrymme att man kunde köpa och hysa vad som helst, men kanske finns det en baksida...

Tror man skulle tappa lite av respekten för det där enskilda fyndet man gör då och då. Skulle liksom drunkna i mängden på nåt sätt.

Hur som helst ska han ha heder av att han gjort samlingarna tillgängliga för publik så att man kan se och förundras även om man inte har råd att äga.

Väl värt ett besök, som sagt.

Bengt Svensson

Inläggav Bengt Svensson » 23 oktober 2007, 12:37

Det finns en ganska stor samling radio och telefon också i huvudbyggnadens källare, som inte visas för allmänheten.
Aviserar man sitt intresse brukar det gå att få komma in.
Karinen bor större delen av året i England, men hans dotter och svärson sköter ruljansen.
Kanske kunde vi ha ett klubbmöte nästa sommar i Sparreholm!?
Bengt Svensson

Återgå till "Muséer och utställningar"