Radiomässa i Norrköping

Information om veteranmarknader, samlarmässor och övriga evenemang.
lennon
Kontakt:

Radiomässa i Norrköping

Inlägg av lennon » 1 oktober 2018, 21:10

Lördagen den 6/10 kl. 10 öppnar årets radiomässa i Mässhallen, Norrköping. Den riktar sig främst till sändaramatörer men förra året kom jag hem med tre gamla rundradioapparater vilket jag rapporterade om i detta forum. Det vore roligt om den kunde bli en samlingsplats även för dem vars främsta intresse är träradio och musikåtergivningsapparatur från svunna tider. Jag läser med viss avund om det som ordnas i Skåne ett par gånger varje sommar och tycker att motsvarande köp-, sälj- och bytverksamhet borde kunna samla folk längre norrut som tycker att det är för långt till Skåne. Från Linköping, Jönköping, Örebro, Västerås, Eskilstuna, Nyköping och Stockholm tar man sig till Norrköping på mindre än två timmar så befolkningsunderlaget borde räcka. Vad tycker ni andra användare på detta forum?

Lennart

lennon
Kontakt:

Re: Radiomässa i Norrköping

Inlägg av lennon » 6 oktober 2018, 12:19

Ingen kommentar till min fråga än så länge. Träradions vänner på mässan kunde räknas på ena handens fingrar och tummen behövdes inte. Jag fick en Telefunken T875 GWK gratis, det hade varit oartigt att tacka nej. Lådan är välbehållen men allströmsrören saknas i mitt lager så jag hoppas att de som sitter i är användbara.
T875 GWK.JPG
T875 GWK.JPG (75 KiB) Visad 525 gånger
Lennart

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 6 oktober 2018, 13:40

Jag skulle gärna ha kommit ner till Norrköping, men har förhinder den här helgen.
Trevligt fynd, lådan ser betydligt bättre ut än på min 975 GWK! Jag hoppas bara att skallinan är hel, det är inte precis självklart hur den ska dras och det tycks inte finnas några serviceblad med ritning över lindragningen på Telefunkenapparater av den generationen.
Skulle några C-rör behövas så tror jag det kan gå att ordna fram de flesta av typerna.

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 8 oktober 2018, 12:23

CCH1 har svag triod och behöver bytas. CL4 saknas, föregående ägare har satt i EBL1 med anslutning för yttre glödtransformator och ersatt originalglödtråden med motstånd. Om jag inte hittar de rätta rören till överkomligt pris provar jag med ECH3 som blandare.

Lennart

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 9 oktober 2018, 12:43

CL4 går att få fram, något CCH1 är ännu inte lokaliserat.

Skriv svar