Rostig 1965 års Zenith dumburk

Här kan man dela med sig av sina upptäckter på nätet.
agfamatic

Rostig 1965 års Zenith dumburk

Inläggav agfamatic » 10 april 2015, 00:07

en av mina Amerikanska subscriptions på youtube, "shango066" lade upp en video av en gammal mycket rostig Zenith svartvit TV som hade stått utomhus i ett flertal år men efter att lite vapenolja i apparatens potentiometrar började den spela :shock:

https://youtu.be/OSRuGtpmBs4

sidospår:
Zenith verkar enligt sina reklamfilmer och denna youtubevideo vara en amerikansk tillverkare som använde bra komponenter och hade bra byggkvalitet medans Philco enligt Youtubvideon inte riktigt höll samma klass på sina apparater (kan inte personligen uttala mig då jag varken äger någon Zenith eller Philco apparat)

men hur ligger det till i Europa och framförallt på den svenska TV och radiomarknaden mellan säg 1945 och 1975? vilka märken höll god kvalitet på komponenter och tillverkning och vilka tog genvägar?

själv har jag haft bra tur med radioapparater tillverkade av AGA, Phillips/DUX och Centrum
har du gamla elektronikinstrument du inte längre använder? jag köper dem gärna av dig billigt

torbjorn

Re: Rostig 1965 års Zenith dumburk

Inläggav torbjorn » 10 april 2015, 19:15

agfamatic skrev:men hur ligger det till i Europa och framförallt på den svenska TV och radiomarknaden mellan säg 1945 och 1975? vilka märken höll god kvalitet på komponenter och tillverkning och vilka tog genvägar?

själv har jag haft bra tur med radioapparater tillverkade av AGA, Phillips/DUX och Centrum

Alla märken har haft sina bättre och sämre perioder.
I andra halvan av 40-talet var det ju fortfarande importrestriktioner och komponentbrist som gjorde att det kunde förekomma en del detaljer av tvivelaktig kvalitet - militäröverskott från kriget, komponenter från mystiska gamla restlager mm - i vilka apparater som helst.
Sedan var det en ny period med många tvivelaktiga komponenter i början av 70-talet då det rådde komponentbrist i hela västvärlden pga färg-tv-boom tillsammans med oljekris.

Luxor använde under större delen av den här perioden kolmassamotstånd av märke Vitrohm, som inte var särskilt pålitliga. Jag har en känsla av att de blev sämre under 60-talet och det fanns tv-reparatörer som kallade en del Luxormodeller "Rullomatic" i och med att de ofta fick vertikalsynkproblem som följd av att ett motstånd i AGC-kretsen ändrade värde så att apparaten blev lätt överstyrd. Tidiga Luxor färg-tv (egenutvecklade rörchassier från ca 1970 till 73, alltså inte de allra äldsta modellerna med Telefunkenchassi) fick problem med en del linjer med helt avvikande färg i bilden, som följd av att den bistabila vippan i PAL-dekodern ibland triggade fel när transistorernas kollektormotstånd hade ändrat värde för mycket.
Ännu sämre kolmassamotstånd förekom från slutet av 60-talet och framåt dels i finska apparater (framför allt Salora) och dels i en del tyska/österrikiska märken (exempelvis Nordmende, HEA, som gjorde stereoförstärkare som i Sverige såldes som Lenco eller Tungsram, och Körting, som i vår del av världen såldes som Luma).

Aga hade på 60-talet en del bekymmer med Rifa "Miniprint" papperskondensatorer där plasthöljet sprack i förtid och papperet drog åt sig fukt. De fick till och med återkalla någon serie tv-apparater för att en dålig Miniprintkondensator kunde orsaka brand.

Många tyska märken hade mellan ca 1955 och 1963 problem med papperskondensatorer som drog åt sig fukt och fick hög läckström redan efter något enstaka år. T ex Wima och "Ero 100". Andra sorters papperskondensatorer, t ex Philips "tjärklumpar" och de svenska "Farad" brukade dock hålla minst 20-30 år om de befann sig i vanliga torra boningsrum.
Man kan notera att Graetz till stor del använde bättre papperskondensatorer av typen Eroid (hartsingjutna) i sina allra första tv-apparater, men från ca 1958 när priskonkurrensen började kännas av så gick de mer och mer över till de dåliga Ero 100 och behöll Eroid bara på riktigt kritiska ställen.

Under hela 70-talet var trebenta nätfilterkondensatorer av typen ITT FE04 en latent brandbomb i många tyska tv-apparater. Det lär bara vara de gula som har tendens att ta eld eller explodera, de gråvita sägs vara säkrare.

Philips var i stort sett föredömligt när det gäller komponentkvalitet under 50-talet. Kanske lite mer problem än hos andra märken med glapp i rörhållare, de chassimonterade elektrolyter som är igenlödda med en "knopp" på toppen torkade ut ganska fort, och i en del svensktillverkade apparater förekom engelska Plessey lågvoltselektrolyter med kort livslängd. Även där kunde Vitrohmmotstånd förekomma. I de kopparfärgade radiochassierna G4 och G5 från tidig 60-tal var det mycket problem med en underdimensionerad selenlikriktare som lätt fick kortslutning och då orsakade att nättransformatorn brann. Mot slutet av 60-talet började det förekomma drivhjul, remmar mm av en dålig gummikvalitet som kunde lösas upp och bli en kletig massa i Philips bandspelare mm.
Under komponentbristens tidiga 70-tal återkom dåliga Plessey elektrolyter i tv-apparaterna (t ex färg-tv-chassit K70).

I början av 70-talet var det mycket problem med ERO plastfoliekondensatorer som inte tålde de pulsströmmar de utsattes för i t ex linjeslutsteg och switchade nätdelar i tv. Detta drabbade bl a Salora, Luma/Körting, Philips och Luxor. Det riktigt lömska är de ljusgröna axiella plastfoliekondensatorerna som sitter t ex som flybackkondensator i Philips K9 och parallellt med switchtransistorn i nätdelen i Luxor "Likkista".

En del tv-tillverkare hade stora problem med högspänningstransformatorerna från början. Jag tror inte jag har sett en enda Graetz från 50-talet eller tidigt 60-tal där originaltransformatorn har suttit kvar, och det finns många tillverkare som har gett ut ombyggnadsbeskrivningar för montering av nyare utförande av högspänningstrafo istället för misslyckade typer.
Det verkar som om Philips högspänningstrafo till 70° och 90° bildrör höll bra, men de första 110° transformatorerna från 1959-60 hade stora problem. Dessa transformatorer användes av många olika tv-tillverkare, bl a Aga, Luxor och Radiola (SRA). När de började gjuta in högspänningslindningen i plast kring 1961 upphörde problemen, och det dök snart upp ombyggnadsanvisningar för att ersätta de mindre lyckade typerna AT 2016 och 2018.
Centrum gjorde ett försök att bygga lågpris-tv (såldes under namnet Atlas) med japanska chassier från Sanyo, men där gick i stort sett samtliga högspänningstransformatorer sönder redan under garantitiden så det blev ingen vidare bra affär. Det sägs också att många tidiga Toshiba tv brann pga högspänningstrafon.

Återgå till "Länktips"