Början på slutet för FM-bandet

Här kan man dela med sig av sina upptäckter på nätet.
agfamatic

Början på slutet för FM-bandet

Inläggav agfamatic » 21 juni 2013, 03:35

När jag satt och läste tidningen på nätet såg jag till min fasa denna artikel

http://www.svd.se/naringsliv/20-miljone ... 279384.svd

Tydligen är planen att om tio år ska FM-bandet stängas ner och ersättas med DAB-radio. Med följd att mängder med fina och väl fungerande mottagare kommer kasseras.

Och oss radiosammlare kommer bli hänvisade till ryska mellanvågssändare, SR-play genom grammofoningången eller hemmabyggda FM-sändare eller liknande kreativa lösningar för att kunna avnjuta musik och nyheter på våra äldre mottagare.

Så... Hur ser ni på framtiden? För mig ser den väldigt mörk ut.
har du gamla elektronikinstrument du inte längre använder? jag köper dem gärna av dig billigt

ricard
Kontakt:

Inläggav ricard » 21 juni 2013, 23:11

Att köra med lokala sändare för att kunna lyssna på AM-radio är väl något som många redan praktiserar, så steget till att även göra det på FM är kanske inte så stort egentligen.

Sen tycker jag att det tar bort en stor del av radioupplevelsen, en stor poäng med nostalgiradio är just att återuppleva känslan av lyssa på något som kommer långtbortifrån, söka på skalan efter stationer, etc.
"Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand."

agfamatic

Inläggav agfamatic » 22 juni 2013, 13:14

Håller defenitivt med att lyssna på stationer från längre avstånd är väldigt roligt och på mellanvåg finns det ju fortfarande en del stationer även om många är väldigt ointressanta för oss här i Sverige (de ryska sändarna, tyska och franska stationer och China internatiol radio)
Men utan FM-Band blir nog sammlandet inte lika spännande och meningsfullt för mig.

Dock är jag inte helt insatt i vad nedläggningen av FM-bandet egentligen betyder i praktiken. Kanske påverkar det bara de stora kraftiga sändarna och öppnar upp nya möjligheter för små lokalradiostationet att sända med mindre uteffekt på FM eller kanske AM bandet.
har du gamla elektronikinstrument du inte längre använder? jag köper dem gärna av dig billigt

Användarvisningsbild
Linus Johansson

Inläggav Linus Johansson » 22 juni 2013, 22:47

Jag har många äldre apparater, men gillar nog de från 50-talet och senare bäst då de faktiskt har ett stort bruksvärde tack vare FM-bandet. :)
"Ring så spelar vi" i kökets Luxor från 1964, och ett och annat musikprogram i P3 på radiogrammofonen från 50-talet som vi har på övervåningen.
Men snart slut på allt det då antar jag...

Själv är jag mest orolig över vad som skulle ske vid någon större katastrof! Hur ska de kunna nå ut med krisinformation?
Datorer och internet kan vi glömma, och förmodligen DAB-radion också. Och även om systemet skulle fortsätta fungera så kommer det ändå inte finnas något större antal mottagare ute i stugorna. :wink:

FM-radions charm är trots allt dess enkelhet. Du slår på den och ljudet kommer direkt,, utan några inställningar eller upptartstider. Om radion är heltransistoriserad d.v.s. 8)
Stationerna byter du snabbt och enkelt mellan på den analoga skalan.
Vid mindre bra mottagning så blandas ljudet med brus och stereomottagningen tappas, men du kan fortfarande höra vad de säger och vilken musik som spelas genom bruset.
Digitalradio? Ja undrar om det kommer bli som när man har dålig täckning på mobilen, eller kanske som en repig CD?
Det lär oavsett vara helt olidligt i en bil med kraftigt varierande mottagning.

Man kan ju fråga sig hur de tycker att digitalradio är något att satsa pengar på tänker? Om de ens tänker alls?
Vad är fördelen med DAB? Fler innehållslösa kanaler och sämre ljudkvalité?
Jag ser då bara nackdelar!

Med tanke på att utvecklingen på den mobila sidan redan har slagit ut handhållna TV-spel, GPS'en i bilen, MP3-spelaren, USB-modemet, ficklampan och massa andra prylar... Då är det väl inte en allt för vild gissning att vi om 10 år även kommer lyssna på radio via mobilens uppkoppling som redan täcker större delen av landet?

agfamatic

Inläggav agfamatic » 23 juni 2013, 02:07

jag har själv hört en del om DAB-tekniken och dessvärre är det jag har hört från tekniskt kunniga människor inte särskilt positivt. DAB tekniken ska tydligen vara väldigt mottaglig för störningar och felkorigeringsmetoden/kretsen i mottagarna är tydligen inte särskilt effektiv vilket innebär att räckvidden för sändarna blir ganska begränsad

plus att när DAB införs kommer antagligen marknaden översvämmas av billiga mottagare från Kina av tvivelaktig kvalitet som antagligen är ännu mer känsliga för störningar.

något annat jag har hört är att DAB tekniken använder en ganska aggressiv och föråldrad komprimeringsmetod och med tanke på att det verkar vara snack om att krycka in 10 olika program på en frekvens så lär bithastigheten vara väldigt låg och komprimeringen vara väldigt hög per program DVS.

bokstavligen kvantitet före kvalitet.

den dåliga kvaliteten lär nog kanske inte märkas så tydligt på en billig kinesisk mottagare men om man däremot skulle ha en receiver kopplat till en bra ljudanläggning eller varför inte en radiogrammofon 8) så lär nog komprimeringen och den dåliga ljudkvaliteten märkas ganska tydligt (tänk er en konsert i P2 utan diskant :evil: )

vad jag tror är att om DAB införs om 10 år kommer det då vara en hopplöst föråldrad teknik
och med tanke på den enorma kvantitet av radiostationer som finns tillgängliga via nätet redan idag i bra ljudkvalitet.

så kommer DAB varken kunna tilltala de lyssnare som letar efter en stor uppsjö av olika program eller de lyssnare som vill ha program i bra ljudkvalitet eller några lyssnare däremellan.

så när de vanliga FM-mottagarna tystnar kommer nog de flesta gå över till att lyssna på webradio och DAB-tekniken kommer bli ett ekonomiskt fiasko för alla inblandade och slutet för marksänd radio.

från en radiohistorisk synpunkt kommer förstås DAB-övergången bli förödande med mängder med både nya och gamla mottagare i alla prisklasser som brutalt hamnar i sophögen och längre in i framtiden kanske vissa en gång vanliga mottagare kommer att bli förlorade

agfamatic

Inläggav agfamatic » 27 juni 2013, 00:09

elektronikforumet har också en tråd om DAB radion
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 0&start=15

Stig B

FM Bandet

Inläggav Stig B » 5 februari 2014, 21:28

Vi har tillräckligt med digitalskit! FM skall vara analogt!
Tycker
Stig Bengtsson
Landskrona

Återgå till "Länktips"