Mistisk Telefunken extrem sellsynt,Tysk,eller Svensk

Här väljer man varje månad ut ett samlarobjekt ut som presenteras och kommenteras.
Användarvisningsbild
nake

Mistisk Telefunken extrem sellsynt,Tysk,eller Svensk

Inläggav nake » 2 april 2014, 15:33

Mistisk Telefunken,från 1963 och efter finss ej i Telefunkens lista ,förmodligen tillverkad endast till svenska marknaden,Monark visa modeler har samma inehål som Telefunken trä och skin,model numer trasistar 4391, trämodelerna är tilverkade enligt svensk design,skin modelen har likhäter med AGA modelerna även i konstruktionen men andra positionering av komanderna
Vett någon mera om dessa radio,Sveriges radiohistoriska föreningen är först som kommer med info om detta,Radiomuseum vet ingeting om detta radio
Bilagor
t.jpg
Telefunke trä modelen
t.jpg (31.47 KiB) Visad 2670 gånger
ttt.jpg
Telefunken trä modelen
ttt.jpg (37.56 KiB) Visad 2670 gånger
tt.jpg
Telefunken trä modelen
tt.jpg (28.69 KiB) Visad 2670 gånger
tef.jpg
Telefunken läder modelen
tef.jpg (36.51 KiB) Visad 2670 gånger
tel.jpg
Telefunken Läder modelen sama inehål som Monark Samarkand 232
tel.jpg (28.74 KiB) Visad 2670 gånger
te.jpg
Telefunken
te.jpg (36.44 KiB) Visad 2670 gånger
moo.jpg
Monark samarkand
moo.jpg (70.59 KiB) Visad 2670 gånger
moon.jpg
Monark inuti man kan se samma shasi som Telefunkens
moon.jpg (106.29 KiB) Visad 2670 gånger
teleff.jpg
Telefunken 4391 shasi
teleff.jpg (114.18 KiB) Visad 2649 gånger
monark.jpg
Monark samarkand 232
monark.jpg (51.13 KiB) Visad 2646 gånger
monark 232.jpg
Monark 232 inuti
monark 232.jpg (50.02 KiB) Visad 2646 gånger

Användarvisningsbild
Linus Johansson

Inläggav Linus Johansson » 6 april 2014, 14:45

Vackra pjäser! :)

Undrar vad syftet var med anteckningarna på Monark'ens bakstycke? Datum för batteribyten tro?

torbjorn

Inläggav torbjorn » 6 april 2014, 19:37

Jo, förmodligen är det batteribytesdatum. I genomsnitt två gånger per år, verkar det som.

Är det samma typbeteckning på Telefunkenapparaterna i både läder- och träutförande?
Finns det något som liknar deras kontroll- och serienummerlapp i Monarkapparaten?

Jag har en känsla av att en del Monark/Nornan/Tobo Bruk - apparater visserligen var svenskbyggda men med tyska chassin, sannolikt från Körting. Man skulle kunna snoka på radiomuseum.org för att se om det finns någon liknande transistorradio som har sålts som Körting eller Neckermann (tyskt postordermärke som hade Körting som huvudleverantör för radio och tv).

Andra intressanta saker kan vara att titta i servicemanualer för respektive radio (jag har åtminstone för Monark, när det gäller Telefunken är jag inte säker på hur kompletta mina pärmar från 60-talet är) och försöka se t ex hur schemorna är ritade, om de påminner närmast om Telefunken, Körting eller Monark ur ritteknisk synpunkt osv.

Man kan också titta på komponentval i apparaterna för att försöka avgöra var de är tillverkade. Kondensatorer av tyska märken, såna här mörkröda kolfilmsmotstånd mm är säkra tecken på tysk produktion. I ett svensktillverkat chassi kan man å andra sidan vänta sig att hitta en del typiska Philipskomponenter (transistorer, polyesterkondensatorer, MF-spolar mm), det är också troligt att de flesta motstånden är av kolmassatyp.

Rolf Zetterberg

Inläggav Rolf Zetterberg » 6 april 2014, 21:13

Det här Telefunken-chassiet som sitter i båda modellerna tror jag att jag kan säga med ganska stor säkerhet är Monark 243 i skinn(fanns svart eller brun)och Monark 244 i trä.
Det kan man nämligen se på att just de modellerna har en annan MF-platta än andra Monark och den här plattan stämmer exakt med de serviceblad jag har på 243 och 244,som är samma radio i olika skal.Plattan heter 5090 25.
LF-plattan(det är Monark som kallar dem så-inte jag)däremot stämmer med andra modeller.Heter 5090 26.
Stämmer de numren?
I så fall lutar det starkt åt att det är Monarks egen konstruktion.

Skinnradion har ju många drag av AGA,men man vet aldrig..."mönstret" på högtalargallret stämmer inte riktigt osv.Har Sydläder kanske snickrat ihop ett läderhölje även åt Monark?
Som Torbjörn skrev så skulle det underlätta med bilder på innanmätet för att komma vidare.Gärna också lite skarpare bilder.

Användarvisningsbild
nake

Inläggav nake » 8 april 2014, 00:42

SVARTA TELEFUNKEN OCH MÅNARK SAMARKAND OCH COMPANION ÄR I MIN SAMLING RESTEN ÄR AV MIN FÖRSKNING,OM NÅGON KAN POSTERA SHEMA TILL MÅNARK 243 OCH 244 SÅ JAG KAN JÄMFÖRA

Återgå till "Månadens samlarobjekt"