Inläggav torbjorn » 6 april 2014, 19:37
Jo, förmodligen är det batteribytesdatum. I genomsnitt två gånger per år, verkar det som.
Är det samma typbeteckning på Telefunkenapparaterna i både läder- och träutförande?
Finns det något som liknar deras kontroll- och serienummerlapp i Monarkapparaten?
Jag har en känsla av att en del Monark/Nornan/Tobo Bruk - apparater visserligen var svenskbyggda men med tyska chassin, sannolikt från Körting. Man skulle kunna snoka på radiomuseum.org för att se om det finns någon liknande transistorradio som har sålts som Körting eller Neckermann (tyskt postordermärke som hade Körting som huvudleverantör för radio och tv).
Andra intressanta saker kan vara att titta i servicemanualer för respektive radio (jag har åtminstone för Monark, när det gäller Telefunken är jag inte säker på hur kompletta mina pärmar från 60-talet är) och försöka se t ex hur schemorna är ritade, om de påminner närmast om Telefunken, Körting eller Monark ur ritteknisk synpunkt osv.
Man kan också titta på komponentval i apparaterna för att försöka avgöra var de är tillverkade. Kondensatorer av tyska märken, såna här mörkröda kolfilmsmotstånd mm är säkra tecken på tysk produktion. I ett svensktillverkat chassi kan man å andra sidan vänta sig att hitta en del typiska Philipskomponenter (transistorer, polyesterkondensatorer, MF-spolar mm), det är också troligt att de flesta motstånden är av kolmassatyp.