AGA Superb Batteri typ 40

Uppvisning av den senaste samlarfynden.
torbjorn

AGA Superb Batteri typ 40

Inlägg av torbjorn » 17 februari 2020, 10:00

En sådan apparat dök upp på en välgörenhetsloppis i förra veckan. Priset såg rimligt ut vid en första anblick, men prutades ner en femtilapp sedan jag hade upptäckt att högtalaren saknades. Den tomma oktalsockeln väckte misstankar om att ett rör ev kunde vara borta, vilket naturligtvis togs upp i förhandlingen.

När väl fyndet var hemma, visade det sig att den tomma sockeln är helt oansluten. En mindre rolig sak var att samtliga rör har glödtrådsbrott, men det är nog inget större problem. Gamla batterirör brukar inte vara särskilt eftertraktade och de jag inte har i lager själv bör gå att hitta till överkomligt pris. Vad som är lite intressant är att modellen ifråga finns med på radiomuseum.org , https://www.radiomuseum.org/r/agabaltic ... tteri.html , men den apparaten ser inte likadan ut som min! Hela upplägget är spegelvänt, rattarna är av annat utförande, och indikeringen för våglängdsomkopplare på skalan är annorlunda (visare längst ner i mitten på mitt exemplar, "flagga" till höger på rm's exemplar).

Tekniskt sett kan man notera att det är en enkel 4-rörs super, byggd med amerikanska 1,4 V -rör 1A7GT, 1N5GT, 1H5GT, 1C5GT. Låg mellanfrekvens (133 kHz enligt uppgift) och således dubbelavstämd antennkrets på LV och MV. Man har kostat på variabel bandbredd (tre lägen) i första MF-filtret men i övrigt finns inga märkvärdigheter i konstruktionen. Lite intressant att MF-röret 1N5GT är av "sharp cutoff" -typ, men man AGC-reglerar det ändå. Och att döma av datablad för röret så är det också tänkt att användas på det sättet. Man får en föraning av 50-talets tv-konstruktörer, som gärna -och med ganska gott resultat - AGC-reglerade sharp cutoff-pentoden EF80.
Bilagor
Superb40_chassi.JPG
Superb40_chassi.JPG (441.43 KiB) Visad 834 gånger
Superb40_typbet.JPG
Superb40_typbet.JPG (80.16 KiB) Visad 834 gånger
Superb40_bakstycke.JPG
Superb40_bakstycke.JPG (338.26 KiB) Visad 834 gånger
Superb40_front.JPG
Superb40_front.JPG (386.32 KiB) Visad 834 gånger