Svenska Aktiebolaget Trådlös Telegrafi SATT E304

Uppvisning av den senaste samlarfynden.
Användarvisningsbild
Rickard

Re: Svenska Aktiebolaget Trådlös Telegrafi SATT E304

Inläggav Rickard » 9 februari 2018, 23:38

3. Demontering

Det här som följer är varken rocket science eller speciellt märkvärdigt egentligen. Många kan tycka att det är självklart, andra kan hävda att det är t.o.m onödigt. Må så vara. Det är upp till var och en hur man går tillväga under sin renovering, men jag tycker att en del erfarenheter kan vara värdefulla nog att sprida. Jag har själv lärt mig oerhört mycket från andras erfarenheter och andra sammanhang, som t.e.x renoveringar av bilar, möbler, hus o.s.v. Kontexten och materialen kan skifta men det är i grund och botten samma sak.

Egentligen bör man undvika att plocka isär saker i onödan. Om det sitter som det ska, fungerar och inte behöver åtgärdas, kan det vara en god idé att låta det fortsätta vara så. Risken finns alltid att någon del skadas, går helt sönder eller förloras, och dessa gamla elektronikkomponenter och mekaniska delar är ofta nära på omöjliga att ersätta.

Visserligen kan man ersätta med liknande och nytillverkade delar, men det sker alltid på bekostnad av originalitet och patina. Så var fokuserad, försiktig och noggrann när du sätter igång med att plocka isär en gammal radio!

Här följer ett par tre tips som kan hjälpa dig att bli mer organiserad:

1. Ta alltid bilder av objektet innan du sätter igång, antingen med din mobil eller med en kamera. En bra regel är att fortsätta ta detaljbilder under demonteringen också. På så sätt kan man alltid gå tillbaka till bilderna för att se hur det såg ut, när det är dags att montera ihop delarna igen. En renovering kan dra ut på tiden av olika naturliga orsaker, och minnet kan svika med tiden! Samtliga bilder i den här tråden kommer just från mina "minnesbilder".

2. Under det att du plockar isär, lägg gärna de lösa delarna direkt i en skål, ett upp-och-ner-vänt burklock eller varför inte nånting med flera fack, t.e.x en tom äggkartong? Själv har jag spenderat långa stunder, svärandes och krypandes på alla fyra, för att hitta den där lilla skruven, muttern eller brickan som jag råkat svepa ner på golvet, helt i onödan.

3. "Bag'em and Tag'em" är en bra devis när man har många små delar att hålla reda på. För att hålla ordning på små delar, och vad som hör ihop med vad, använder jag mig av zip-påsar, som man enkelt kan försluta och skriva text utanpå. Varenda skruv och bricka ska ju helst tillbaka till de exakta ställena de kom ifrån.

4. En större "projektlåda", typ bananlåda, flyttlåda eller annan storleksmässigt lämplig låda är ett mycket bra sätt att hålla alla delar samlade under en renovering. Lägg ömtåliga delar, t.e.x rör, i mindre askar eller lådor så att de ligger väl skyddade, och är lätta att hitta bland alla delar.

5. Arbeta planmässigt, metodiskt och lugnt. En renovering av en radio tar sin beskärda tid, och du gör dig själv, och radion ifråga, en otjänst om du gör ett hafsigt eller halvdant jobb.

I det här fallet har jag delat upp renoveringen i två huvudsakliga grupper:
    - Lådan som är tillverkad i trä
    - RA-delen och DA-delen

Att välja lådan som en av huvudgrupperna är kanske inte så konstigt, då den består mestadels av träarbete och åtgärder som passar just det materialet. Alla sidor är av samma material med likartade skador, och kommer därför behövas utsättas för samma typ av arbetsmoment.
RA- och DA-delarna är också grupperade tillsammans av liknande skäl eftersom de delar på många typer av material. T.e.x har de bägge en frontpanel i ebonit, bägge har ett antal distanser av stål, mekaniska komponenter med liknande uppbyggnad och material. Alla dessa delar och typer av material kräver ofta samma åtgärder och arbetsmoment.

För att belysa tänkandet ytterligare så är här ett exempel: När det är dags för att ta hand om distanserna för att få bort rosten, så kräver det ett antal delmoment. Givetvis vill man åtgärda alla distanser från DA- och RA-delarna på en gång i varje delmoment, och inte tvingas att upprepa dem för varje del för sig. Det är mer rationellt helt enkelt.

Visst, att göra arbetet "parallellt" är mer rationellare än att utföra det "seriellt", men det kräver att man plockar isär båda modulerna samtidigt. Därför är ovanstående punkter desto bättre att följa .
Senast redigerad av 1 Rickard, redigerad totalt 15 gånger.
/Rickard

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 15 februari 2018, 00:47

3A) RA-delen
E304 - 49.jpg
RA, stänger för skruvterminaler (GRID, FIL GND, TICKLER, PLATE)
E304 - 49.jpg (72.35 KiB) Visad 1479 gånger

Börjar med att lossa de långa stängerna som går till skruvterminalerna på baksidan. Även om de är anfrätta så lossnar muttrarna relativt lätt.

E304 - 50.jpg
RA, stänger för skruvterminaler
E304 - 50.jpg (24.12 KiB) Visad 1479 gånger

Även skruvterminalen för antennanslutningen lossnar utan större mankemang, och snart ligger alla 5 stänger och muttrar uppradade på bordet.

E304 - 52.jpg
RA, närbild frontpanel-distans-bakre panel
E304 - 52.jpg (59.58 KiB) Visad 1479 gånger

Nästa steg är att plocka av frontpanelen. Ett litet bekymmer är att en av distansernas fästpunkt ligger bakom typskylten! Som tur var kan distansen ändå skruvas loss från panelen efter det att panelen plockats loss.

E304 - 53.jpg
RA, närbild frontpanelens baksida
E304 - 53.jpg (56.76 KiB) Visad 1479 gånger

Nästa steg blir avlägsna de två undre rattarna, genom att lossa på de fyrkantiga klämmorna som sitter på de långa axlarna. Här gäller det att verkligen vara försiktig! Även om klämmorna är helt lossade , sitter de spröda axlarna rejält fast på axeltapparna, och det enda sättet att få av dem är genom att "lyfta" av dem m.h.a en lång plattång som sätts under ändarna på rattaxlarna, och försiktigt trycka upp dem enligt hävstångspricipen.

E304 - 56.jpg
RA, De avmonterade rattarna
E304 - 56.jpg (23.04 KiB) Visad 1479 gånger

Den övre stora ratten lossas genom att lossa skruven i rattnavet. Notera att rattarna är "ruträfflade" vilket verkar vara ovanligt, då alla bilder jag sett visar räfflade rattar.

E304 - 54.jpg
RA, frontpanel avlägsnad
E304 - 54.jpg (39.06 KiB) Visad 1479 gånger

När väl rattarna är avlägsnade, och alla skruvar som håller fast frontpanelen vid distanserna är lossade, kan denna lyftas bort.

E304 - 57.jpg
RA, Den avlyfta frontpanelen
E304 - 57.jpg (22.65 KiB) Visad 1479 gånger

Alla vinkelfästen lossas, och den återstående distansen bakom typskylten går att lossa med skruven sittandes kvar i panelen.
/Rickard

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 16 februari 2018, 23:54

3B) DA-delen

E304 - 33.jpg
DA, vy höger sida
E304 - 33.jpg (73.09 KiB) Visad 1439 gånger

Denna del är mer komplicerad, men att få av de fyra långa distanserna mellan frontpanelen och den bakre panelen är en lätt match. Skruvarna lossas i frontpanelen, och likadant i bakre panelen, och så är de av.

E304 - 59.jpg
DA, vy vänster sida med avlägsnade distanser
E304 - 59.jpg (38.19 KiB) Visad 1439 gånger
E304 - 60.jpg
DA, vy vänster sida med avlägsnade distanser
E304 - 60.jpg (42.71 KiB) Visad 1439 gånger

Lite kritiskt här med endast de två kvarvarande "stöttorna" som sitter under rör-plattan, samt alla trådförbindelser, så det är bäst att vara försiktig.

E304 - 61.jpg
DA, distanser med skruvar
E304 - 61.jpg (25.45 KiB) Visad 1439 gånger

Sådärja! Då var dessa rostiga distanser loss.

E304 - 63.jpg
DA, vy telepropputtagen
E304 - 63.jpg (79.28 KiB) Visad 1439 gånger

Nästa steg blir att lossa frontpanelen, som sitter fast dels i de två reostaterna med två skruvar vardera, och i rör-plattans 2 infästningar med varsin skruv. Här väljer jag docjk att lossa infästningen för gummit för sig, och stöttorna för sig.

E304 - 62.jpg
DA, vy reostater
E304 - 62.jpg (72.85 KiB) Visad 1439 gånger

... men även i dessa telepropputtag vars 3 muttrar lossas på panelens framsida!

E304 - 64.jpg
DA, frontpanel avlägsnad
E304 - 64.jpg (42.38 KiB) Visad 1439 gånger

Då var även denna moduls frontpanel lossad.

E304 - 66.jpg
DA vy höger skadad reostat
E304 - 66.jpg (30.06 KiB) Visad 1439 gånger

E304 - 65.jpg
DA, vy reostater framifrån
E304 - 65.jpg (35.95 KiB) Visad 1439 gånger

E304 - 68.jpg
DA vy höger skadad reostat avmonterad II
E304 - 68.jpg (24.98 KiB) Visad 1439 gånger

E304 - 67.jpg
DA vy höger skadad reostat avmonterad I
E304 - 67.jpg (28.75 KiB) Visad 1439 gånger

Den här reostaten är skadad så den lödar jag loss från dess inkopplingar.

E304 - 69.jpg
RA och DA frontpaneler
E304 - 69.jpg (23.97 KiB) Visad 1439 gånger

De två avmonterade frontpanelerna. Lustigt nog är RA-delens panel som har en mer mattbrun och oxiderad yta än DA-delens.
/Rickard

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 19 februari 2018, 01:13

4. Skador & åtgärder

Här följer en sammanfattning på observerade skador och brister, samt ett antal förslag på åtgärder.

4A) Frontpaneler (RA och DA)
Material:
Ebonit, ett hårdvulkat gummimaterial (naturgummi, svavel, linolja)
Skada:
RA-panelen är brunoxiderad, smutsig och repig. DA-panelen har klarat sig något bättre vad gäller oxidation, men den vita texten är i dåligt skick. Bägge panelerna är aningens konkava.
Åtgärd:
    Rengöring med såpvatten/diskmedel.
    Ev. lättare polering med mycket fingradigt slipmedel för att få bort fläckar och ojämnheter.
    Ifyllnad av vit text.
Kommentar:
Brun yta på ebonit är inte helt ovanligt, och beror på att eboniten består av runt 30-35% svavel. Med tiden, och med hjälp av UV från dagsljus, bryts ytan ned och svavlet oxiderar och bildar ett brunt ytskikt.
Vad jag vet, så finns det inget enkelt och enbart kemiskt sätt att bli av med oxidationen, utan mekanisk bearbetning. Det är däremot möjligt att polera bort skiktet, med ytterst finkornigt sandpapper (korn 1200), eller med trasa och någon form av fint polermedel, tex avsett för keramisk spishäll e. dy. Obs. Stålull eller scotch brite är direkt olämpligt då de repar ytan på tok för mycket. Med tiden kommer dock ytan att oxidera igen, om man inte gör något för att skydda den mot både luftens syre och UV-strålning.
Vad den vita textfärgen består av är okänt. Lyckligtvis är bokstäverna ingraverade, dvs nedsänkta i materialet, vilket gör det lättare att fylla i dem.
Enligt uppgift så är ebonit formbart efter uppvärmning, så det är teoretiskt möjligt att göra panelerna plana igen. Om det är applicerbart på 94-årig ebonit känns tveksamt. Tyvärr har jag ingen egen erfarenhet av detta, så alla erfarenheter, råd och tips på området är välkommet!

Rengöring:
Jag bestämmer mig för att inte polera upp ytorna till yttersta nyskick, eftersom det totalt utplånar alla bruksspår, slitage och repor. Jag väljer däremot att rengöra med såpvatten och torka av med papper, i ett par tre omgångar, på alla sidor, tills den är helt ren. Den graverade textens spår gör jag rent med en bättre begagnad tandborste. Vid varje avtorkning färgas pappret av oxiden allt mindre, och när bara lite syns, får det räcka. Ytan på eboniten är nu fortfarande matt, men klart renare och jämnare i färgen än innan.
E304 - 5.jpg
DA, frontpanel, utgångsläge
E304 - 5.jpg (53.69 KiB) Visad 1410 gånger

E304 - 69(1).jpg
DA, frontpanel, hjälpligt rengjord
E304 - 69(1).jpg (11.82 KiB) Visad 1410 gånger

Ifyllnad av vit text:
Det enda rimliga, och som förmodligen ligger nära sättet som texten färgades när panelen tillverkades, är att fylla i färgen genom att dra en måttligt färgindränkt svamp över textgravyren, och sedan torka bort överskottet på ytan så att färgen endast finns kvar i spåren.
Jag vill inte använda en helsyntetisk modern färg till att fylla i texten med, dels för att det inte är s.a.s historiskt korrekt, och dels för inte skada ytan eller materialet. Jag vill dessutom inte riskera att färgen biter i för hårt och att det blir omöjligt att torka av överskottet.
Så frågan vilken sorts färg som är lämplig? Nitrocellulosabaserad färger med thinner som lösningsmedel slog visserligen igenom på 20-talet, men bruket av oljebaserade färger var vida spritt.
Mitt val blir en vit linoljebaserad färg, som är tunn nog att fylla i bokstäverna, men som inte torkar allt för fort.

E304 - 30.jpg
DA, frontpanel, vit text utgångsläge
E304 - 30.jpg (36.18 KiB) Visad 1410 gånger

Sagt och gjort. Jag fuktar ytan försiktigt med lite vatten, men bara på ytorna som inte ska ha någon färg. Oljefärg och vatten går inte ihop, så därför kommer överskottsfärgen fästa dåligt och därmed vara lätt att torka bort.
Därefter doppar jag en skumgummisvamp i färg, och stryker därefter över gravyren så att färgen flyter helt ner i spåren. Givetvis blir det nu överskottsfärg på panelens yta, men den skyndar jag att torka bort med en vikt och aningens fuktig trasa. Det visar sig gå bäst att successivt torka bort den med diagonala rörelser, för då stannar färgen kvar i spåren. Ni som har kaklat förstår vad jag menar :) .

E304 - 72.jpg
DA, Frontpanel, vit text ifylld
E304 - 72.jpg (29.75 KiB) Visad 1410 gånger

Jag får torka i flera omgångar med en ren del av trasan för att få bort färgen, och till sist använder jag såpvatten för att fukta trasan, och på så sätt få ytorna helt rent från färg. Naturligtvis hamnar färg i hål och skruvförsänkningar, men färgen torkar som sagt långsamt, så den går att få bort senare, t.e.x med bomulls-tops.

E304 - 77.jpg
DA, Frontpanel, vit text ifylld, närbild
E304 - 77.jpg (22.38 KiB) Visad 1410 gånger

Det färdiga resultatet blev riktigt bra, tycker jag! Linoljefärg tar upptill 2 dygn att torka, så nu är det läge att ställa undan panelen på en fredad plats.
/Rickard

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 21 februari 2018, 00:31

4B) Rattar

E304 - 80.jpg
Rattar, Avstämning 0-100, Vernier
E304 - 80.jpg (23.48 KiB) Visad 1402 gånger

Rattarna förefaller vara hela och fullt ut fungerande, vilket egentligen är fantastiskt med tanke på hur mekaniskt utsatta de är.

Material:
Svarta bakelitdelar som har skruvats ihop med försänkta skruvar och stor monteringsbricka i metall.
Rättning: Materialet förefaller vara hård ebonit även här.

Skada:
Alla rattar är kompletta och alla delar är hela. Bakelitdelarnas ytor är smutsiga och matta. Metalldelarnas ytor är aningens oxiderade.

Åtgärd:
    Rengöring med: 1. såpa 2. handdiskmedel 3. Fönsterputs
    Polering av bakelit
    Polering av metallbrickor
    Ev. ifyllnad av vit färg för avstämningsrattens skala

Kommentar:
Varje ratt består av flera delar som har fogats samman för att bilda en sammanhängande funktion. I mitten består ratten av en axel som har en avfasad form i den yttre änden och en slits i den andra änden. Den avfasade änden går igenom en stor bricka med något mindre håldiameter än axelns diameter. Axeln är instucken i den yttersta cylinderformade vredet, varpå den kan spännas fast med en centrumskruv. Trädd på axeln från undersidan sitter rattens skalskiva fäst med två skruvar på vardera sidan om axeln. Hela paketet kan alltså monteras isär genom att först lossa centrumskruven helt, dra av det cylinderformade vredet från axeln, och slutligen lossa de två skruvarna från skalskivans baksida och dra av bricka och skalskiva från axeln.

E304 - 75.jpg
Rattar, isärplockade
E304 - 75.jpg (29.58 KiB) Visad 1402 gånger

E304 - 83.jpg
Rattar, Avstämning 0-100, skalskiva
E304 - 83.jpg (27.59 KiB) Visad 1402 gånger

E304 - 87.jpg
Rattar, Avstämning 0-100, skalskiva, närbild
E304 - 87.jpg (22.9 KiB) Visad 1402 gånger
Bilagor
E304 - 81.jpg
Avstämningsratt 0-100, baksida
E304 - 81.jpg (32.13 KiB) Visad 1402 gånger
Senast redigerad av 3 Rickard, redigerad totalt 2 gång.
/Rickard

torbjorn

Inläggav torbjorn » 21 februari 2018, 01:23

Jag måste säga att jag med tiden - och i all synnerhet efter att ha läst en del kem-teknisk litteratur från 1940-talet - har blivit mer och mer skeptisk till såpa som rengöringsmedel. Den har vissa egenheter som man slipper med moderna handdiskmedel, allrengöringsmedel mm. T ex att såpans fettlösande egenskaper är mycket kraftigt temperaturberoende och riktigt bra bara inom ett ganska litet temperaturområde, som dessutom varierar beroende på vilka fettsyror såpfabrikören har haft som råvaror. Ett annat problem med såpa är att den är svår att skölja bort fullständigt - lättast om sköljvattnets temperatur ligger inom det område där såpan är som mest fettlösande. Och ett tredje är att om man använder såpa ihop med hårt vatten, i synnerhet om det huvudsakligen är kalk som ansvarar för hårdheten, så har den en tendens att bilda svårlösliga kalktvålar som bildar en grå hinna på det man försöker rengöra.

För att hitta optimal arbetstemperatur för en viss såpa kan man blanda till såpvatten med den, värma upp tills det är helt klart och sedan låta det kallna långsamt tills det börjar bli grumligt. Bästa arbetstemperatur är 5-10 grader över grumlingspunkten. Om såpvattnet fortfarande är grumligt när man närmar sig kokpunkten, så är såpan av dålig kvalitet.

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 21 februari 2018, 23:36

Jovisst, problem med att få bort den grå hinnan har observerats, och man får gnugga extra med pappret vid avtorkningen.
I övrigt fungerar det förvånansvärt väl att lösa upp allsköns smuts och avlagringar. Den rår också på linoljefärg, och används ofta för att rengöra penslarna med. Men som påpekat, blanka ytor är optiskt känsliga och såpan lämnar sina spår.

När det gäller att avlägsna fett från plastytor brukar jag ofta använda vanlig fönsterputs, den innehåller som bekant ammoniak. Ofta är just rattar och andra reglage och handtag väl "infettade" av inte alltid så rena fingrar och händer. Funkar även på bakelit med hård blank yta. Men ibland kan fönsterputs vara för starkt även om det är utspätt, om ytunderlaget är känsligt eller skadat.

Vanligt diskmedel, som t.e.x YES verkar vara ett effektivt och bra rengöringsmedel, men jag har inte samlat på mig nån större erfarenhet i radiosammanhang. De gånger jag har använt mig av det har det fungerat bra.

Även moderna rengöringsmedel för hemmet, som tex Köksrent, Badrumsrent, Vims och Trams och allt vad de heter, är kraftiga grejjor som man bör vara försiktig med. Påfallande ofta är de också starkt parfymerade också :? .

Kontentan är att man bör nog använda så skonsamma medel som möjligt, speciellt på känsliga konstruktioner som semi-antika och antika radioapparater, och välja det som är lämpligt beroende på ytmaterialet.

En annan sak att tänka på i sammanhanget är att vissa material inte tål vatten alls, t.e.x papper, träfanér, vattenlösliga färger och ytbehandlingar.

PS. Ska passa på att prova olika medel på de tre bakelit-rattarna, var för sig, och observera vad som händer.
/Rickard

torbjorn

Inläggav torbjorn » 22 februari 2018, 11:42

Om man vill slippa onödiga parfymer och färgämnen i rengöringsmedlen så brukar man få betala extra för något varumärke med lite mer miljövänlig framtoning än de andra (det blir väl dyrt för att tillverkaren inte kan maskera undermåliga råvaror med färg och parfym). T ex Coops "Änglamark". Jag brukar använda både handdiskmedel och allrengöring av det märket. De verkar snarlika, skillnaden är att allrengöringen är mer tunnflytande och har lite högre pH-värde. Oftast blir det handdiskmedel om man ska skrubba ren något med tandborste under vattenkranen, respektive starkt utspädd allrengöring i ultraljudstvätt.

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2 april 2018, 23:23

4B) fortsättning.

Före:
E304_1804012 - 1.jpg
E304_1804012 - 1.jpg (28.98 KiB) Visad 984 gånger

Gjorde en liten test med att rengöra rattarna för hand, men med olika medel: Handdiskmedel (Yes), grönsåpa (Grumme) och miljövänligt fönsterputs med joniska tensider, dvs utan ammoniak (Grumme).
E304_180401 - 1.jpg
E304_180401 - 1.jpg (30.64 KiB) Visad 984 gånger

Tillvägagångssätt:
Delarna till var och en av de tre rattarna "0-100", "Vernier" och "Tickler" tilldelades var sitt medel at rengöras i, och samma rengöringsprocedur användes för alla tre:
Delarna fick ligga i några minuter i ett bad med medlet utspätt med ljummet vatten. Ur badet och rengöring medelst tandborste och applicering av ytterligare medel, denna gång i outspädd form. Slutligen, avsköljning under rinnande kran och torkning medelst hushållspapper.

Observation:
Jag kunde inte se nån märkbar skillnad mellan handdisk och såpa. Bägge löddrar och verkar lösa upp smuts och fett, med ett litet övertag av handdiskmedlet i effektivitet. Fönsterputsmedlet var i det närmaste helt ineffektivt, i vart fall i det här sammanhanget, och rattens delar var långtifrån rena efter rengöringen.
Värt att notera är att den vita textfärgen sannolikt försvinner vid borstning då den förmodligen hr vittrat och inte sitter fast längre. Det verkar inte bero på vilket medel som används. Märkligt nog var texten på "Vernier" i stort sett kvar efter rengöringen, men detta kan bero på att den satt fast bättre.

Efter:
E304_180401 - 2.jpg
E304_180401 - 2.jpg (28.65 KiB) Visad 984 gånger

Vid jämförelse är det stor skillnad mellan "0-100" (vänster) - "Tickler" (mitt) - "Vernier" (höger)

E304_180401 - 5.jpg
E304_180401 - 5.jpg (26.81 KiB) Visad 984 gånger

Slutsats:
Handdiskmedel fungerar bra vid rengöring av rattar, som ofta är bemängda av ingrodd smuts. Hög risk att textfärg försvinner pga mekanisk åverkan.
/Rickard

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2 april 2018, 23:38

Upptäcke att även rattarnas delar är troligtvis tillverkade av en hårdare typ av Ebonit. De har samma "färgskiftning" som panelerna, och skivans centrum som täckts av ratten är lakritssvart, medan den resterande exponerade ytan är brunaktig.

E304_180401 - 11.jpg
E304_180401 - 11.jpg (21.35 KiB) Visad 984 gånger

Som tidigare bilder visar, är baksidan repig på ett sätt som en hårdare bakelityta näppeligen kan repas på.
Senast redigerad av 2 Rickard, redigerad totalt 3 gång.
/Rickard

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 3 april 2018, 21:22

4C) Avskärmningsplåtar(RA och DA)

Material:
Galvaniserad tunn stålplåt
Skada:
Oxiderade och smutsiga.
Åtgärd:
Rengöring med ättiksyra (24%) utspädd med vatten >1:10.

Kommentar:
Galvaniserad plåt är mycket motståndskraftig mot rost, men det sker på bekostnad av det tunna lager zink som täcker ytan på plåten. Som bekant "konsumeras" zink före järn och när zink-skiktet är skadat eller bortfrätt kan rosten få fäste. Turligt nog är dessa plåtar, fortfarande och trots allt, i rätt bra skick.

E304_180401 - 13.jpg
E304_180401 - 13.jpg (33.34 KiB) Visad 972 gånger

Fläckvis har zinken oxiderat till en vit sträv och pulveraktig beläggning, och endast den allra nedersta kanten på plåten har rostprickar. Den bruna rektangelformade saken på bilden visade sig vara en liten ihopvikt bit vaxat papper. Efter att ha konsulterat bildbanken kommer jag fram till att denna lilla pappersbit har en viktig funktion i att isolera plåten från den lilla najtråd som håller fast lindningen på reostaten, som är monterad dikt an mot plåten strax under.

Tanken är att rengöra ytorna såpass att oxidbeläggningen löses upp och försvinner, men det fasta zinkskiktet kommer att finnas kvar intakt.

E304_180401 - 12.jpg
E304_180401 - 12.jpg (25.94 KiB) Visad 972 gånger

E304_180401 - 14.jpg
E304_180401 - 14.jpg (25.03 KiB) Visad 972 gånger

Plåtarna sänks ner i fatet så att de ligger strax under ytan och bearbetas med en pensel. Därefter vänds de och får samma behandling.

E304_180401 - 15.jpg
E304_180401 - 15.jpg (31.69 KiB) Visad 972 gånger

E304_180401 - 16.jpg
E304_180401 - 16.jpg (27.14 KiB) Visad 972 gånger

Hela processen tar högst ett par tre minuter, men det är full tillräckligt för att lösa upp oxiden. Lösningen antar fort en grå färg, och behandlingen avslutas medelst avsköljning under kran.

E304_180401 - 17.jpg
E304_180401 - 17.jpg (24.7 KiB) Visad 972 gånger

Det färdiga resultatet! De vita beläggningarna är borta och ytan känns betydligt jämnare. Vid närmre granskning har det nu framträtt en nummermärkning, "480" av plåtarna som inte syntes förut. Undrar om det är en delbeteckning eller ett batchnummer?
/Rickard

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 11 april 2018, 20:49

4D) Rengöring av RA-delen

På vilken nivå bör man hålla sin renovering?
Inledningsvis framförde jag att jag värderar autenticitet framför nytt-skick, Det vidhåller jag av två orsaker: Dels har den slitage och skador vilket gör det svårt att uppnå absolut nyskick utan att ersätta många delar, och dels värderar jag det historiska (och ekonomiska) värdet i att behålla så mycket som möjligt av det ursprungligt och oförvanskat skick. Naturligtvis vill jag att apparaten ska fungera, och det kan ju leda till en del bryderier hur stora ingrepp man är tvungen att göra, tex för att byta ut otjänliga elektroniska och mekaniska komponenter.

Nu i rengöringsfasen, är det av samma anledning läge att rannsaka sig själv hur långt man är beredd att gå. Om man vill löpa linan fullt ut så är man i princip tvungen att plocka isär apparaten i alla minsta delar, rengöra och återställa dem, och sen montera ihop allt igen. Vissa "servicevänliga" delar går ju förtjänstfullt att plocka isär och sätta ihop igen, medan andra delar är bäst att låta bli för att undvika skador eller förstöra det ursprungliga skicket. I det här skedet vill jag helst undvika tex. att löda loss förbindningar och komponenter.

E304_1804013 - 1.jpg
E304_1804013 - 1.jpg (79.78 KiB) Visad 757 gånger

Därför väljer jag att inte plocka av fler delar än jag absolut behöver, och har ambitionen att rengöra återstoden av chassiet med omsorg och försiktighet istället.

Material:
Många olika, tex ebonit, pressad och impregnerad (fenolharts?) papp , lackerad koppartråd, mässing mm.
Skada:
Oxidation, damm och smuts.
Åtgärd:
Rengöring med vatten och såpa.

Kommentar:
Variometern med dess många anslutningar är en del som jag undviker att demontera av förklarliga skäl. Att löda loss alla dessa punkter bara kommer förmodligen göra mer skada än nytta. Den yttre spolen är lindad runt ett papprör, och inuti sitter ytterligare en vridbar spole, också lindad runt ett papprör.

E304_1804018 - 2.jpg
E304_1804018 - 2.jpg (73.15 KiB) Visad 613 gånger

E304_1804018 - 4.jpg
E304_1804018 - 4.jpg (70.83 KiB) Visad 613 gånger

E304_1804018 - 5.jpg
E304_1804018 - 5.jpg (39.27 KiB) Visad 613 gånger

Lyckligvis är dessa väl impregnerade med ett hartsliknande substans, såpass att jag utan vidare kan torka bort dam och smuts med en fuktig trasa utan att skada dem.

E304_1804018 - 6.jpg
E304_1804018 - 6.jpg (35.94 KiB) Visad 613 gånger

Först borstar jag bort damm från alla åtkomliga ytor och anslutningstrådar. Därefter lossar jag försiktigt även den inre spolen från dess axel, vilket gör att jag kan skjuta denne något i sidled, för att komma åt alla ytor. Även variometerns L-formade fästen kan lossas och vridas något. Lite pilligt men klart effektivt.

E304_1804018 - 3.jpg
E304_1804018 - 3.jpg (71.26 KiB) Visad 613 gånger

På andra sidan av den stora plattan är avstämningskondensatorn monterad på samma axel som variometern, och dess fästpunkter ligger såklart besvärligt till. Jag låter även denna sitta kvar.

E304_1804018 - 12.jpg
E304_1804018 - 12.jpg (29.56 KiB) Visad 613 gånger

E304_1804018 - 11.jpg
E304_1804018 - 11.jpg (35.78 KiB) Visad 613 gånger

E304_1804018 - 10.jpg
E304_1804018 - 10.jpg (68.15 KiB) Visad 613 gånger

Nästa steg blir att placera hela enheten i ett lågt kar och spruta såpvatten över plattans ytor och även variometerns alla anslutningstrådar. Tricket här är att utnyttja jordens dragningskraft så att det hela tiden rinner från det känsliga spolpaketet. Samma gäller för den andra sidan.
I det här läget gör det inget att det "flödar" och det gäller att använda allsköns penslar, tandborstar, piprensare, topps för att komma åt alla ytor. När allt är rent byts såpvattnet ut mot destillerat vatten för att skölja bort så mycket som möjligt. Avslutningsvis torkas allt med torkpapper och den rengjorda enheten får lufttorka.
/Rickard

Återgå till "Senaste fynden"