Telefunken Gavotte 4063W

Uppvisning av den senaste samlarfynden.
Bengt
Kontakt:

Telefunken Gavotte 4063W

Inläggav Bengt » 14 april 2015, 13:42

Häromdagen räddades en Telefunken Gavotte 4063W årsmodell 1959 från att gå till elektronikåtervinningen. En kompis ringde och undrade - vill du ha en gammal radio, annars går den till tippen. Apparaten hade ställts undan på en loge i slutet av 60-talet och stått orörd där sedan dess. Nu skulle det röjas. Ja, vad svarar man?

Otroligt smutsig och dammig var den men ändå i gott skick under.

7.jpg
7.jpg (213.95 KiB) Visad 1533 gånger

Nätsladden med den gamla sortens stickkontakt byttes ut mot en ny och anslöts till en vridtransformator för långsam igångkörning på låg matningsspänning. Förutom att att kontrollen för ljudstyrkan inte gick att rubba en millimeter och oxiden tagit överhand i bandomkopplaren så tycktes apparaten fungera. T o m det magiska ögat EM84 var friskt och lös med kraftigt grön färg.

Prynadslisterna av mässing var dock kraftigt ärgade med stora mörka fläckar. Receptet här blev att pensla på Citronsyra löst i en skvätt ljummet vatten, vänta i 5-10 minuter, putsa av med en mjuk trasa, pensla på igen, putsa och pensla några gånger till och tvätta rent. Resultatet blev skinande blankt och efter att rattarna och tangenterna tvättats av i T-röd och trälådan fått sig en ordentlig omgång möbelpolish så tror jag att apparaten nu ser lika fin ut som när den var ny 1959.

Försedd med tre högtalare, en stor i fronten och två små i sidorna, ger apparaten ifrån sig ett mjukt typiskt "rörljud" som känns behagligt att lyssna på. Tangenterna för val av klangfärg fungerar bra och ger såväl djup bas som litet extra diskant. Även lägen för Tal och Intimt finns förutom då Bas och Jazz. Klart godkänt för en så pass gammal radio som på sin tid måste ha betingat en icke oansenlig del av en normal månadslön.

Några droppar olja i axelgenomföringen till ljudstyrkereglaget fick verka några timmar, sak samma på axlarna för stationsinställningen. Därefter gick det att motionera upp kontrollerna. Kontaktfingrarna i bandomkopplaren var dock svåra att nå men efter en lång stunds tryckande på tangenterna så fungerar även denna i stort sett perfekt.

Apparaten har fått en plats i mitt radiomuseum och är för övrigt den enda apparaten där som kan ta emot FM-sändningar. Så det blev ett välkommet tillskott i samlingen gamla AM-mottagare. Eftersom det inte längre finns några seriösa FM-stationer kvar att lyssna på har en lokal FM-sändare försedd med MP3-spelare byggts ihop. Det blir nog bäst så, i alla fall om man som jag är närmast allergisk mot tramsig radioreklam och hurtfriska programledare som tar varje chans att prata sönder sina program. Allt var bättre förr.
Mvh
Bengt

Användarvisningsbild
Linus Johansson

Re: Telefunken Gavotte 4063W

Inläggav Linus Johansson » 16 april 2015, 21:25

Snacka om ladufynd, vacker radio! :)

Intressant med citronsyran, skall definitivt testa det på min Allegro från 1960 som har samma sorts prydnadslister med mörka fläckar.

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Johan » 18 april 2015, 08:31

Snyggt jobbat Bengt! Här står två Gavotter som ska bli en - nu kom lite inspiration att ta tag i renoveringarna!

/Johan

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inläggav JanneHagnell » 18 april 2015, 13:49

Intressant! Citronsyran tar ju oxiden, men att det även blev blankt utan ytterligare bearbetning var en glädjande nyhet för mig. Har dock mest meckat kolstål, iof sig. :D
Besatt av Blaupunkt bilradio från 70- och 80-talen!

Pidde

Inläggav Pidde » 10 november 2017, 19:32

Hittade en likadan på en loppis idag. Tyvärr inget schema i facket inne i apparaten som Telefunken brukar ha. Någon som har en digital kopia?

Rolf Zetterberg

Inläggav Rolf Zetterberg » 10 november 2017, 22:34

Finns ju på rm.org,men undrar om inte 1063 är nästan samma radio?

http://85.144.192.2/nvhr/Telefunken_1063.pdf

Pidde

Inläggav Pidde » 12 november 2017, 21:59

Inget konto där men det visade sig att den fungerade efter lugn start med vridtrafo. Alla papperskond. åkte ut. Två hade kokat någongång... En del brum så filterkond. gick samma öde till mötes. Väldigt bra ljud :). Lite brum kvar. Dock skallrar plast gallret lite och det ser ut som allt får rivas ut för att fästa det :(. Undrar om det varit limmat en gång eller klämt mellan nu torkad skumgummi?

torbjorn

Inläggav torbjorn » 12 november 2017, 22:39

Jag gjorde i ordning en Gavotte åt en släkting för ett antal år sedan. Den hade problem med att den blev tyst på vissa delar av FM-bandet för att oscillatorn slutade svänga, jag fick prova flera olika exemplar av ECC85 innan jag hittade ett som gick bra över hela bandet i den radion.

Återgå till "Senaste fynden"