Bilbandare Selfac SF-1700

Uppvisning av den senaste samlarfynden.
Användarvisningsbild
JanneHagnell

Bilbandare Selfac SF-1700

Inläggav JanneHagnell » 19 juli 2017, 16:43

Så har jag gjort det igen! Slagit till på en gammal bilbandare jag inte behöver. Men den här låg och såg så oförskämt fräsch ut bland de andra loppisprylarna... Det var först när jag läste det lätt ekivoka namnet Selfac på kassettluckan som jag mindes att "just, ja, det fanns det ett märke som hette också!"
Med det här välvårdade exemplaret följde tom instruktionshäfte på en trevlig blandning av engelska och svenska. Modellen sänder omisskännliga 80-talsvibbar med sin rf-look och DIN-uttagsfront och mängder av smårattar och knappar. Ingen LCD-display, dock, och bara två utgångar, så det är nog inte top-of-the-line-modell.
Har googlat Selfac utan så många resultat mer än att märket verkar finnas fortfarande. Någon som har bättre koll?
Bilagor
image2.JPG
image2.JPG (48.58 KiB) Visad 617 gånger
image1.JPG
image1.JPG (58.38 KiB) Visad 617 gånger
Besatt av Blaupunkt bilradio från 70- och 80-talen!

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Re: Bilbandare Selfac SF-1700

Inläggav JanneHagnell » 20 juli 2017, 10:00

Fascinerande! När jag letar hos mina vanliga internetkällor plus via google så hittar jag INGENTING om Selfac (utom om en kiropraktorfirma i London med det namnet...)! Närmast jag kommer är att namnet nämns i listan av leverantörer i katalogen för en svensk firma som sålde delar för ljudbygge.
SÅ svårt brukar det inte vara; jag har ju faktiskt hört namnet förr, så helt obskyrt är det ju inte.
Bilagor
IMG_8303.JPG
IMG_8303.JPG (236.04 KiB) Visad 597 gånger

torbjorn

Inläggav torbjorn » 22 juli 2017, 20:24

Jag har en känsla av att Selfac är någon svensk importörs märke på diverse importerad hemelektronik. Förmodligen var det mest gångbart på 80-talet. Förutom bilstereo så har jag också sett en liten transistorradio av märke Selfac, den är udda genom att den inte har MV och FM som man skulle kunna vänta sig i första hand, utan LV och FM. Troligen från mitten av 80-talet den också. Elektriskt sett är den uppbyggd kring TDA1083 eller liknande (komplett AM/FM-radio i en enda IC, mycket vanlig i billiga klockradio). Drivs med fyra R14-batterier, ingen nätanslutning.

Jag har alltid associerat Selfac till "Self-actor", en detalj i stora industrivävstolar.

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inläggav JanneHagnell » 23 juli 2017, 19:33

torbjorn skrev:Jag har en känsla av att Selfac är någon svensk importörs märke på diverse importerad hemelektronik. Förmodligen var det mest gångbart på 80-talet. Förutom bilstereo så har jag också sett en liten transistorradio av märke Selfac, den är udda genom att den inte har MV och FM som man skulle kunna vänta sig i första hand, utan LV och FM. Troligen från mitten av 80-talet den också. Elektriskt sett är den uppbyggd kring TDA1083 eller liknande (komplett AM/FM-radio i en enda IC, mycket vanlig i billiga klockradio). Drivs med fyra R14-batterier, ingen nätanslutning.

Jag har alltid associerat Selfac till "Self-actor", en detalj i stora industrivävstolar.

Ja, alla har vi våra olika referensramar! :)
Att det också är ett "svenskmärke" skulle ju förklara varför jag inte hittar något på internationella sajter. Konstigt att jag inte lyckas hitta någon info alls, dock! Fast jag kan ju vara dålig på att söka... :roll:

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inläggav JanneHagnell » 24 juli 2017, 11:42

Tog en rövare och kollade med firman som annonserade, Hifi Kit Electronics, men de kom bara ihåg att de haft märket en kort tid och att det var ett lågprismärke.

Återgå till "Senaste fynden"