Skivspelare HMV typ 523 SV

Efterlysning av delar och komponenter.
Granström

Skivspelare HMV typ 523 SV

Inläggav Granström » 10 november 2016, 13:17

Har fått snurr på en gammal skivspelare där motorn gick tungt, men det är nu fixat. Själva picupen är inte bra och skivgummiplattan är söndertorkad och sprucken. Var kan man finna en sådan picup? Svalander har den inte.

torbjorn

Re: Skivspelare HMV typ 523 SV

Inläggav torbjorn » 10 november 2016, 15:14

Visst har den ett löstagbart pickupskal som det vändbara pickupelementet är fastskruvat i? Skulle inte förvåna mig om det är ett vanligt 1/2"-fäste (två skruvhål med 1/2" avstånd), i så fall är utbudet av någotsånär passande pickuper rätt stort. Eller också kanske man kan göra en adapterplåt för att montera en standardpickup där.
En sån där grammofon fanns i mitt föräldrahem och några släktingar hade också sådana, men jag tror att alla pickuper lade av redan i början av 70-talet.

Granström

Inläggav Granström » 10 november 2016, 19:12

Jo skalet ska gå att få loss genom att skruva ur en liten försänkt mässingsskruv, men denna skruv går tungt, men jag har fått loss den, men jag får inte loss skalet ändå och det sitter så hårt fast att jag inte törs bryta då det känns riskfyllt att nåt annat går sönder.Nu får jag loss den vändbara picupen trots att det är trångt. Jag har gjort ren den och satt tillbaka den, men det går bara att spela med en extra vikt längst fram trots att jag redan har maxvikt med skruven längst bak. Ljudet är hyfsat och duger tills vidare, men nog vore det fint med en ny mera känslig picup och att man då kan ställa lagom nåltryck. Själva picupen sitter med en skruv ovanifrån (det har från början suttit nåt mer där för det finns ett skruvhål ytterliggare. Det sitter en vridknopp längst fram för att flytta från 33/45 till 78. Ja roligt att få den att funka i alla fall och hoppet finns att det dyker upp en ny picup på nåt sätt.
Picuparmen är i vit plast.

Rolf Zetterberg

Inläggav Rolf Zetterberg » 11 november 2016, 13:06

Är det inte en sådan här du har?
http://www.pickupnaalden-shop.nl/a-2557 ... origineel/

numret på själva elementet står på sidan(TO284SV)

Granström

Inläggav Granström » 12 november 2016, 20:49

Hej Rolf och tack för svar! den del som visas på bild är väldigt lik den jag har. Den blanka lyftflärpen är exakt. Den röda plastbrickan är borta, men det kan ha suttit en lika där från början och där sitter en skruv som håller elementet. På den sida som visas så sitter en försänkt mässingskruv och den sitter inte på den modell på bilden. Skruvar jag ur skruven så tror man ju att man ska få loss hela delen från armen, men nu ser jag att det kanske är så att den ska lyftas uppåt då det är ett kilfäste liksom. Jag får bort elementet ändå för om jag lossar skruven som finns liksom på bilden under den röda brickan,då ramlar elementet ner och har två stiftade kablar. Kan armen ha fått en ombyggnad? Hastighetsvriddonet är benämt 33/45 och 78. Jo nr på elementet är DC284OV, men det finns ser jag i den fil du skickat Rolf att det finns olika armar och jag har nog 2069

Återgå till "Reservdelsförmedling"