Luxor magnefon

Efterlysning av delar och komponenter.
johanhansson

Luxor magnefon

Inläggav johanhansson » 6 oktober 2015, 14:43

Hej.

Någon som vet någon som renoverar Luxor radiogrammofoner. Har en magneta som har funkat men nu snurrar den åt fel håll.. :( någon som kanske rent av här vet vad felet kan vara? Alla tips mottages :)

Mvh Johan

torbjorn

Re: Luxor magnefon

Inläggav torbjorn » 6 oktober 2015, 15:07

Vilken modell av trådspelare är det som sitter i den? Om det är en modernare typ (t ex M106 eller M110) med driftkondensator till motorn, så skulle det kunna bero på att den kondensatorn är i dåligt skick eller helt utan funktion, då kan det hända att motorn har svårt att starta och om den ändå startar, så är det slumpen som avgör åt vilket håll den går. Är det däremot en tidig typ (t ex M102) med skärmpolmotor, så har jag svårt att tänka mig att någonting utanför motorn ska kunna få den att gå åt fel håll. Annat än om någon har plockat isär motorn och vänt plåtpaketet med statorlindning fel vid hopsättningen. Om det skulle bli avbrott i kortslutningslindningarna i polskorna så kan en skärmpolmotor få svårt att starta och eventuellt gå åt fel håll.

johanhansson

Inläggav johanhansson » 6 oktober 2015, 15:10

Tack för svaret Torbjörn.

Det "roliga" är att den har fungerat så välte den för mig en gång och efter det så går den åt fel håll..

torbjorn

Inläggav torbjorn » 6 oktober 2015, 15:12

Kolla vilken modell det är på trådspelarverket till att börja med. Dess typskylt brukar sitta på den vertikala plåten bakom rören, synlig bakifrån när man har tagit bort bakstycket. På vissa nyare trådspelare kan det också finnas en skylt ovanpå verkplattan.

johanhansson

Inläggav johanhansson » 6 oktober 2015, 15:43

Modell nr är m110 alltså får jag kolla det du skrev innan..

Återgå till "Reservdelsförmedling"