kondensator B1

Efterlysning av delar och komponenter.
hubert

kondensator B1

Inlägg av hubert » 1 maj 2015, 15:16

hej jag håller på att renovera en radiogrammofon philips fx995 ,har byt alla elyter + philips tjärklupar mitt problem är 3st b1-657 95 undrar om någon vet vilka värden de ska ha.har sökt schema på nätet, jag får inte tag på något , söker även en servicebok

mvh
anders

torbjorn

Re: kondensator B1

Inlägg av torbjorn » 1 maj 2015, 21:42

Beträffande schema/servicemanual så finns det, som redan har meddelats i andra trådar, fritt nedladdningsbart på många ställen på nätet (t ex Elektrotanya). Det är bara att googla! Chassiet är för övrigt i princip identiskt med bordsradion Philips BX 998 A, och dess servicemanual är mer fullständig med bl a trimningsanvisningar.

Märkningen på "tjärklumparna" har tyvärr ofta inte så mycket gemensamt med vare sig kondensatorns elektriska data eller det artikelnummer som står i reservdelslistorna för respektive kondensator. Man blir ofta tvungen att leta på kondensatorn i fråga i schemat för apparaten och ta uppgift om värdet därifrån.

hubert

Re: kondensator B1

Inlägg av hubert » 2 maj 2015, 15:15

Hej! Tack för svar, nu har jag fått fram ett schema,det går lättare att jobba med apparaten då.

Hade problem med nättrafon, en säkring gick hela tiden, trodde att det var kortis i den men jag hade tur , felet var en dålig lödning +kortis i en skallampa.

Med vänliga hälsningar
Anders

Skriv svar