Schema till Radiola 1567 V (?)

Efterlysning av delar och komponenter.
Fredrik Svensson

Schema till Radiola 1567 V (?)

Inlägg av Fredrik Svensson » 12 april 2014, 21:55

Schema till den här sökes. Tror den heter 1567 V.
http://www.tradera.com/item/170610/2055 ... -grammofon
Kenwood KD-500 med Grace G-940 samt Grace F9, Studer B67, Yamaha CA-2010. Yamaha NS-1000M

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 12 april 2014, 22:28

Varsågod :)
Bilagor
Radiola_Klaffett_1567V.rar
(552.6 KiB) Nerladdad 137 gånger

Fredrik Svensson

Inlägg av Fredrik Svensson » 13 april 2014, 09:15

Trodde faktiskt inte någon skulle ha det. Tack så mycket!

Tyvärr verkar schemat inte riktigt stämma. I den jag lagar finns det tre slutsteg, PP EL84 sedan två med ECL84 när man spelar i Stereo med skivspelaren. Sedan sitter det bara tre högtalare, inga diskanter.

Vet du eller någon annan vad denna möbel kan heta?
Kenwood KD-500 med Grace G-940 samt Grace F9, Studer B67, Yamaha CA-2010. Yamaha NS-1000M

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 13 april 2014, 10:56

Jag undrar om inte din stereoversion har PP för bas, och ECL 84 för respektive stereokanal. Har hört en sådan och den var ytterst kraftfull och välljudande. Tyvärr gjorde jag mig av med den (ett ben var trasigt). Den du reparerar hotet nog också Klafett.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 13 april 2014, 11:34

Då heter den nog Klaffett stereo 1597V. Jag har schema för den också men hinner inte scanna just nu, det blir nog ikväll. Lite störande att schemat är i avlångt format, lite drygt A3 så det går inte att få ihop till en enda bild ens med A3-scannern på jobbet.

Den ser ut att ha tre högtalare parallellkopplade till PP-slutsteget och dessutom en högtalare till vardera ECL84.
Uttaget för extra högtalare är bara anslutet till PP-slutsteget.

Jag måste säga att det är något udda att använda ECL84 som ljudslutrör. Pentoden är ju egentligen tänkt som videoslutsteg i tv och jag tror inte någon rörtillverkare har tipsat om andra användningsområden i sina datablad. Trioden brukar vanligen användas för nycklad AGC i tv.
Det enda fall jag känner till sedan tidigare där man har använt E/PCL84 för ljud är någon udda engelsk tv, Pye eller liknande.

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 13 april 2014, 12:04

Borde man inte ha kunnat koppla in två extra högtalare, en per kanal, för att få diskonten lite mer spridd? Det vore ju den bästa lösningen.

Fredrik Svensson

Inlägg av Fredrik Svensson » 13 april 2014, 12:30

Den jag lagar har av någon anledning fått kablarna till ECL84 bortklippta så jag har inte en aning om hur det ska kopplas.

ECL84 stegen är avstängda så länge man inte har valt grammofon. Glöden verkar gå till den omkopplaren så det borde ha med det att göra.

Det finns tre bredbandare men sedan finns det två uppsågade hål i möbeln men där sitter det två dithäftade kartongbitar (från fabriken).

PP steget sitter ihop med de tre parallella högtalarna men sedan går det en sladd från dem in i chassit som då borde vara till ECL84. Dock fattar jag inte hur det kan vara stereo med tre parallellkopplad högtalare.

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 13 april 2014, 12:36

Då måste PP-steget var fullfrekvens. Undrar vad som händer i strereoläge, om man då bara skickar in gemensam bas i PP och resten i resp kanal.

Är det en Garrardväxlare som sitter i? Den jag hade en eller två pickupen, minns inte riktigt. Om det var två var det GC-8 för mono och en stereo för stereo, eller så satt den en tidig stereopickup från Garrard som var vändbar.

Fredrik Svensson

Inlägg av Fredrik Svensson » 13 april 2014, 13:06

Garrad RC120. Behöver lite service men verkar fungera ändå. Gummihjulet är precis som nytt.
Det finns en GC 8 som då är vändbar. 78-nålen saknas. Sedan finns det en Stereo GCS 10. Inte en aning om de fungerar.

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 13 april 2014, 13:46

Ja, precis så var det i den också. Stereopickupen var trasig, GC-8:an fungerade. Den är rätt bra, har lägre utspädning än GC-2 (för att matcha stereopickupen) och är nog skonsammare och spårar bättre.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 13 april 2014, 15:29

Sådärja.
Lägg märke till vad som står om högtalare och pickuper i reservdelslistan!

Förresten, det är inte möjligen så att man har tänkt sig yttre stereohögtalare för just den här apparaten? I så fall borde det ju finnas flera uppsättningar av extrahögtalaruttag.
Bilagor
Radiola_Klaffett_1597V.rar
(830.85 KiB) Nerladdad 106 gånger

Fredrik Svensson

Inlägg av Fredrik Svensson » 13 april 2014, 17:29

Det finns ett uttag vid nättransformatorn men den verkar bara gå till EL84. Det finns även en list med 8 st uttag till något, kanske är där de ska kopplas in i så fall.

Jag får försöka koppla in de två slutstegen och sedan följa var alla sladdar går. Det lär bli intressant!

Det så kallade skyddsmotståndet som sitter till selenlikriktaren trodde jag hade exploderat men det mäter visst 47ohm. Färgen har ''rullat upp sig'' på mitten. Ska ta och byta ut likriktaren mot kisel sen när jag fått allt att fungera.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 13 april 2014, 18:06

Det blir väl lämpligt att ersätta skyddsmotståndet med en finsäkring + ett lite högohmigare motstånd för att få rätt anodspänningar efter kiselkonverteringen.

Jag ser en del radiotekniskt märkliga saker i schemat. Ett extra EF89 som används som första MF-steg på FM, istället för att som i "normala" apparater använda heptoden i ECH81 för detta ändamål och kosta på ett extra rör som tredje MF-steg i lite mer påkostade modeller (som t ex Telefunken Opus 6 och 7). Och så är det lite udda att man har använt en Foster-Seely -detektor för FM istället för en vanlig kvotdetektor. Det var ganska vanligt i t ex tv och komradio från slutet av 50-talet men mer sällsynt i en vanlig rundradiomottagare (Quad FM-tuner är dock ett undantag). Man brukar vilja ha ett extra amplitudbegränsarsteg före en sådan detektor.

Och på LF-sidan kan man notera att när apparaten går i stereoläge så tillförs motkopplingen till det fasta mittuttaget på volymkontrollerna, en udda lösning som dock användes av Luxor på en del radiogrammofoner kring 1950. Kondensatorn mellan anod och katod i vänstra halvan av ECC83 tycker jag verkar orimligt stor, med 1000 pF där borde man knappt få fram någon diskant alls genom PP-förstärkaren. Kanske skrivfel i schemat?

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 13 april 2014, 22:19

Kan det inte vara så att de två små högtalarna vid ELC84 kopplas antingen till stereo-sliutsteget eller till det vanliga PP-slutsteget beroende på om det är mono eller stereo? Någonstans borde det dock finnas en omkopplare som stryper de höga frekvenserna för PP-slutsteget när det är stereo, kanske vid vänstra tiraden, vid nedanför katoden. ECL-slutstegen kan ju inte enbart användas vid stereo för då skulle inte basen gå att reglera vid stereosignal (basen har ju bara en kontroll, till skillnad från diskonten som finns i både stereo och mono).

Det borde vara så här: Volymkontrollen sitter vad jag kan se efter balansen och grammofonkanalerna kommer in och leds till vardera stereoförstärkare samt vidare till EABC80:s triod för vidare befordran till PP-slutsteget. Vid mono tas ena kanalens signal eller radiosignalen vidare till EABC80-s triod och vidare. Högtalaromkopplare finns och dirigerar rätt slutsteg till diskanthögtalarna. Frågan är dock hur det kommer sig att stereo-diskanten inte påverkar diskonten i monoläge. Jag ser inget som kan koppla bort den potten.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 14 april 2014, 07:20

Så här tycks det ligga till:

I stereo-läge tar man ut basen till PP-förstärkaren via ett lågpassfilter med gränsfrekvens ungefär 160 Hz (raden av 220 k-motstånd mellan ECL84 triodanoder samt några kondensatorer och 10 k till jord). Då fungerar PP-förstärkarens baskontroll som vanligt. Eftersom ändå inga höga frekvenser når fram till den förstärkaren, så får dess dess diskantkontroll ingen inverkan.

Sedan gör det väl inte så mycket att stereo-diskanten även är inkopplad i mono, det är ju två separata vred. Och den påverkar ju bara grammofon, inte radio. Det är väl sådana saker man får finna sig i när en stereotillsats ska hängas på ett befintligt monochassi i efterhand.

Det är uppenbart att stereoförstärkaren (och vissa småändringar på andra håll) är inritad i efterhand på schemat. Alla linjer är något grövre där än i resten av schemat (kanske inte syns så tydligt på det inscannade). Inga spännings- och strömangivelser finns i stereoförstärkardelen. Elektrolytkondensatorernas värden är betecknade med bara μ i stereoförstärkaren, μF i resten av schemat, dessutom är kroken på μ lite olika.

Skriv svar