Kolkorns granulat till Reisz mikrofon ?

Efterlysning av delar och komponenter.
Jörgen

Kolkorns granulat till Reisz mikrofon ?

Inläggav Jörgen » 23 maj 2013, 11:52

Är det någon som har eller vet någon bra källa till kolkornsgranulat lämpligt till Reisz mikrofoner ?

Jörgen

Inläggav Jörgen » 27 maj 2013, 18:42

Verkar vara omöjligt att få tag på finsorterat kolpulver/granulat.
Så jag skall göra ett försök med vanligt aktivt kol, men det är tyvärr ganska grovt sorterat (0,35-0,85. 0,4-1,2mm) och ganska poröst, vilket gör att det lätt blir dammigt.
Kanske går att sortera bort de grövsta .

torbjorn

Inläggav torbjorn » 27 maj 2013, 20:45

Skulle det kunna fungera att krossa kolstavar som har använts som pluspol i torrbatterier? Eller kolborstar från elmotorer (då tänker jag i första hand på dammsugarmotorer och liknande som har ganska hårda kol som inte har inblandat koppar- eller bronspulver).

Siktningen borde man kunna göra med några hushållssiktar i olika grovlek.

Användarvisningsbild
Linus Johansson

Inläggav Linus Johansson » 27 maj 2013, 21:42

Använder inte gamla Dialog-telefoner kolkornsmikrofon? Kanske går att slakta en sådan. Dessa telefoner brukar ju finnas i överflöd på vilken välsorterad loppis som helst.

Rolf Zetterberg

Inläggav Rolf Zetterberg » 27 maj 2013, 22:15

Jo,kanske skulle det gå,men jag har för mig att när jag själv letade efter pulver för flera år sedan läste att pulvret i en Reiszmik är finare.
Å andra sidan-försvinner verkligen pulvret?Minskar det i volym allt eftersom tiden går,eller..?Eller tappar det gnistan på något sätt?Membranet åldras väl också?
Någon som vet?

Kul att lyssna på:
http://soundcloud.com/martin-mitchell/6 ... -recording

Jörgen

Inläggav Jörgen » 28 maj 2013, 09:54

Kolstavarna från batterier går att använda som kontaktelektroder , krossa dem skulle säkert funka men då kan lika gärna slösa lite aktivt kol.
Provade faktiskt att sila/sortera genom en kaffesil och resultatet är otminståne i närheten var det gäller grovleken.

mickarna i dialogtelefoner är mycket riktigt kolkornare, men de är av mordernare modell och innehåller mycket lite kol.

Kolet får inte vara för fint då packer det lätt ihop sig, skall kunna röra sig lätt.
Vilken storlek som är optimal vet jag inte. de mickar jag har stött på har haft kol av varierande grovlek.
Membranen på de älsta mikarna är ofta glimmer och det oldras mig veteligen inte.
men det förekommer alla möjliga material .

torbjorn

Inläggav torbjorn » 28 maj 2013, 20:09

Är inte det aktiva kolet lite väl poröst och "mjukt" för att fungera bra i en kolkornsmikrofon? Jag har en känsla av att hårt kol från elektroder eller kolborstar borde fungera bättre och inte baka ihop sig så lätt.

Jörgen

Inläggav Jörgen » 29 maj 2013, 13:21

Jo det är det, lite beroende på kvalité.
De motorkol jag har liggandes är alla ganska mjuka. Skall leta o se om jag kan hitta andra.
Bara jag får tid så skall alla varianter testas.

Återgå till "Reservdelsförmedling"