Manual till Tandberg Sölvsuper 10

Efterlysning av delar och komponenter.
Fredrik Svensson
Inlägg: 772
Blev medlem: 29 december 2011, 18:19
Ort: Norrköping

Inlägg av Fredrik Svensson » 11 januari 2013, 21:11

Nja, ungefär. Problemet med det är att, mellan 50-99% diskant så är brytfrekvensen för hög men drar man den till 100% blir den för låg. Det stämmer inte riktigt överens med det jag vill. Men om jag skulle sänka brytfrekvensen till vad jag nu vill ha så borde det gå. Vet dock inte vid vilken frekvens den höjer men jag får ta och kolla med tongeneratorn och oscilloskopet.
Kenwood KD-500 med Grace G-940 samt Grace F9, Studer B67, Yamaha CA-2010. Yamaha NS-1000M

torbjorn
Inlägg: 2643
Blev medlem: 12 mars 2009, 20:35
Ort: Sundsvall

Inlägg av torbjorn » 11 januari 2013, 21:15

Prova att dubbla värdet på C606 och C607 (eller lägg likadana kondensatorer parallellt med de befintliga). Det borde halvera diskantkontrollens brytfrekvens.

Fredrik Svensson
Inlägg: 772
Blev medlem: 29 december 2011, 18:19
Ort: Norrköping

Inlägg av Fredrik Svensson » 13 januari 2013, 19:51

Nu blev det mycket bättre. Måste dock bara skaffa två på 1 uf som faktiskt får plats...
Kenwood KD-500 med Grace G-940 samt Grace F9, Studer B67, Yamaha CA-2010. Yamaha NS-1000M

Fredrik Svensson
Inlägg: 772
Blev medlem: 29 december 2011, 18:19
Ort: Norrköping

Inlägg av Fredrik Svensson » 31 augusti 2013, 19:55

Efter ett byte mot lite bättre elektrolyter (Panasonic FC) har ljudet faktiskt ändrats rätt mycket. Var tvungen att sätta tillbaka original kondensatorerna i diskantkontrollerna för att ljudet skulle bli bra. Måste ha varit något fel på elektrolyterna för så mycket skillnad ska det inte göra att byta ut dem.

Det enda man kan klaga på är att nätdelen är väldigt klen. Bytte ut nätelektrolyten till slutstegen mot 4700uF och det blev bättre men det känns fortfarande som att man kan få ut mer. Jag undrar mest om det finns något mer att göra? Byta ut likriktaren mot en nyare med högre specifikationer? 30v 700mA är inte särskilt mycket, även för denna.

En sak som jag provade var att justera R527 samt R524 och jag lyckades få 13v på 524 men inget händer när jag snurrar på 527 (mätte efter D501). Är det inte det som den justerar?
Kenwood KD-500 med Grace G-940 samt Grace F9, Studer B67, Yamaha CA-2010. Yamaha NS-1000M

torbjorn
Inlägg: 2643
Blev medlem: 12 mars 2009, 20:35
Ort: Sundsvall

Inlägg av torbjorn » 31 augusti 2013, 21:15

Om den gamla likriktaren är en selenlikriktare så kan den ha åldrats och fått större spänningsfall med tiden. Det kan nog löna sig att byta den mot en vanlig kisellikriktarbrygga. Om inte annat så kan du ju mäta utspänningen från likriktaren och se om den sjunker kraftigt vid belastning.

R524 påverkar symmetrin i slutsteget. Att ställa in den på 13 V mellan sluttransistorerna får man nog anse som en grov grundinställning, ska man vara noga så belastar man slutsteget med ett 4 ohms motstånd, skickar in sinussignal från en tongenerator, kopplar in ett oscilloskop till utgången, styr ut så att slutsteget nätt och jämnt börjar klippa och justerar sedan R524 till symmetrisk klippning.

R527 påverkar tomgångsströmmen, hittar man en servicemanual så står det säkert där hur den ska ställas in (förmodligen till en viss spänning över en sluttransistors emittermotstånd vid neddragen volym). Har man inte tillgång till de uppgifterna så kan man använda tongenerator och oscilloskop för den inställningen också. Börja med att ställa in R527 för lägsta tomgångsström, styr ut till lagom nivå så att övergångsdistorsionen (ett hack mitt i sinuskurvan) syns tydligt på oscilloskopet, och öka sedan tomgångsströmmen tills hacket just så pass försvinner. Tänk på att inställningen kan vara temperaturberoende, kolla vid både kalla och varma sluttransistorer. Om sluttransistorerna blir varma när apparaten har stått på länge med neddragen volym så är tomgångsströmmen för hög.

Om du gör någon ändring som påverkar matningsspänningen (t ex byter likriktarbrygga) så bör du kolla inställningen av både R524 och R527 sedan.

Fredrik Svensson
Inlägg: 772
Blev medlem: 29 december 2011, 18:19
Ort: Norrköping

Inlägg av Fredrik Svensson » 1 september 2013, 17:41

Jag lyckades justera 524 men inte 527, vet inte vad jag ska leta efter. Förstår inte vad du menar med hack i sinuskurvan. Att slutsteget klipper är ju lätt att hitta (kurvan börjar jämna ut sig) men hack?

Jag bytte även likriktarbryggan och uteffekten gick upp 1 watt (5.5 till 6.5) samt att ljudet låter lite mer kraftfullt. Den gamla var nog lite sliten.
Kenwood KD-500 med Grace G-940 samt Grace F9, Studer B67, Yamaha CA-2010. Yamaha NS-1000M

torbjorn
Inlägg: 2643
Blev medlem: 12 mars 2009, 20:35
Ort: Sundsvall

Inlägg av torbjorn » 1 september 2013, 20:05

Ett par exempel på hur övergångsdistorsion kan se ut:
http://img444.imageshack.us/img444/9600/sinus75ra.jpg
http://sesamgames.com/mike/26w.jpg

Ibland kan det hända att "hacken" inte kommer exakt vid nollgenomgången, det kan inträffa om förstärkaren belastas med något som är kraftigt induktivt eller kapacitivt (t ex om man har en högtalare inkopplad och mäter nära dess resonansfrekvens eller nära ett mindre välgjort delningsfilters brytfrekvens).
http://www.learnabout-electronics.org/O ... ortion.jpg

Fredrik Svensson
Inlägg: 772
Blev medlem: 29 december 2011, 18:19
Ort: Norrköping

Inlägg av Fredrik Svensson » 2 september 2013, 16:22

Jag kan bara inte få till det. Det blir aldrig några hack eller något annat. Har provat med 527 inställd i båda ändlägerna.
Kenwood KD-500 med Grace G-940 samt Grace F9, Studer B67, Yamaha CA-2010. Yamaha NS-1000M

torbjorn
Inlägg: 2643
Blev medlem: 12 mars 2009, 20:35
Ort: Sundsvall

Inlägg av torbjorn » 2 september 2013, 17:10

Ändrar sig tomgångsströmmen när du vrider på R527 (mät spänningen över ett emittermotstånd till en sluttransistor)? Beter sig båda kanalerna likadant?

Man brukar se övergångsdistorsionen tydligast på oscilloskop när man inte styr ut förstärkaren fullt utan bara till kanske 1-2 V t-t. Och man måste ha belastningsmotstånd eller högtalare inkopplat för att den ska synas tydligt.

Fredrik Svensson
Inlägg: 772
Blev medlem: 29 december 2011, 18:19
Ort: Norrköping

Inlägg av Fredrik Svensson » 2 september 2013, 18:26

Spänningen ändras över emittermotstånden (ställde in på 10mv) och det är precis likadant på båda kanalerna.

Jag har provat med hela effektkurvan, 0-6w. Jag har även provat med högtalare samt motstånd men inget gör någon skillnad.
Kenwood KD-500 med Grace G-940 samt Grace F9, Studer B67, Yamaha CA-2010. Yamaha NS-1000M

torbjorn
Inlägg: 2643
Blev medlem: 12 mars 2009, 20:35
Ort: Sundsvall

Inlägg av torbjorn » 2 september 2013, 18:30

Det kan ju tänkas att inställningsområdet inte räcker till för att sänka tomgångsströmmen så pass att det blir tydlig övergångsdistorsion.

Fredrik Svensson
Inlägg: 772
Blev medlem: 29 december 2011, 18:19
Ort: Norrköping

Inlägg av Fredrik Svensson » 2 september 2013, 20:04

Ska försöka hitta någon manual till ett liknande slutsteg från en bandspelare eller liknande och se vad som står där.
Kenwood KD-500 med Grace G-940 samt Grace F9, Studer B67, Yamaha CA-2010. Yamaha NS-1000M

torbjorn
Inlägg: 2643
Blev medlem: 12 mars 2009, 20:35
Ort: Sundsvall

Re: Manual till Tandberg Sölvsuper 10

Inlägg av torbjorn » 28 september 2015, 22:21

Jag reparerade ju en Huldra 9 nyligen, där hade en av drivtransistorerna periodisk kortslutning mellan basen och höljet. Även vid de tillfällen då den transistorn inte hade kortslutning och slutsteget fungerade någotsånär bra, gick det inte att få någon ordning alls på tomgångsströmmen. Så om Sølvsuperns slutsteg fortfarande krånglar kan det nog löna sig att titta närmare på AC127 och AC128.

Beträffande tonkontrollproblemen så är det intressant att efterföljaren Sølvsuper 11 under produktionens gång fick en del komponentvärden ändrade i tonkontrollen för att sänka gränsfrekvensen hos diskantkontrollen och ge möjlighet till mer diskanthöjning.

Skriv svar