Schema för HK20

Här kan du lägga upp scheman, efterlysa scheman m.m.
billybob

Schema för HK20

Inlägg av billybob » 26 december 2019, 23:00

God fortsättning!
Det är ju inte precis en radio men jag undrar om nån har ett kopplingsschema för ett slutsteg tillverkat av AB Gösta Bäckström. Slutsteget heter heter HK-20.
Hälsningar
billybob

torbjorn

Re: Schema för HK20

Inlägg av torbjorn » 27 december 2019, 14:40

Här är schemat, eller rättare sagt schemorna. Jag passade på att scanna schemat för tillhörande förförstärkare också.

När det gäller Gösta Bäckström-förstärkare så är det sällan man råkar på ett exemplar som stämmer exakt med tillgängliga schemor, det brukar alltid finnas någon skillnad.
Bilagor
GB_HK20_förförstärkare.png
GB_HK20_förförstärkare.png (81.83 KiB) Visad 2020 gånger
GB_HK20_slutsteg.png
GB_HK20_slutsteg.png (82.88 KiB) Visad 2020 gånger

billybob

Inlägg av billybob » 28 december 2019, 01:15

Tack för schemat. Motståndet jag var osäker på är det som ger EF86 spänning eller rättare det kan parallell kopplas med det ordinarie dvs 47k parallellkopplat med 62k. Finns det händelsevis angivet i boken, vilka spänningar som ska finnas på olika punkter i HK20 schemat? T ex anodspänningen för EF86. Har jag rätt om jag gissar att nätdelen är en spänningsdubblare?
Förförstärkaren som följde med är Quad QC II.
/billybob

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 28 december 2019, 08:50

Intressant se schemat! Väldigt många rör i förstärkaren innan slutrören. Två trioder och tre pentoder. Vad klarar slutrören att ge ut?

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 28 december 2019, 10:33

Det stämmer att nätdelen är en spänningsdubblare. Inga spänningsuppgifter finns i boken.
Verkar extramotståndet fabriksmonterat eller har någon lött dit det i efterhand? Kan ju tänkas att någon har kopplat in ett motstånd för att formera elektrolyterna försiktigt från yttre spänningskälla någon gång i tiden.
Eller kan det tänkas att extramotståndets andra ände har varit jordad eller kopplad parallellt med R6? Den separata förförstärkaren matas ju via samma seriemotstånd som EF86, och om man inte använder den, kan det ju behövas lite extra belastning för att hålla ner spänningen.

Tittar man närmare på schemat så ser det hela inte ut som så mycket onödiga rör i alla fall.
EF86 som förförstärkarsteg. Sedan ECC82 fasvändare, en slags strömspegelkoppling, eftersom den går som katodföljare så får den ju ingen nämnvärd förstärkning. För övrigt intressant att just den varianten inte finns med i provkartan över olika slags fasvändarsteg tidigare i GB:s rörhandbok!
Därefter kommer de två EF80, ett som mellanförstärkare för drivsignalen till vardera slutröret. Och till sist de två slutrören.
Man känner igen de flesta detaljlösningar från GB:s "bönhusförstärkare" , t ex GM25, GM28 och alla GM128-varianter, som det finns schemor för på forumet sedan tidigare.
En intressant sak är att alla pentoder går så att säga halvvägs triodkopplade, med skärmgallret anslutet till ett uttag på anodmotståndet. Kanske ska ses som en variant av "ultralinjär koppling". Och det gör ju att var och en av dem inte får så hög förstärkning som om de hade gått rent pentodkopplade.

I reklamen för HK20 som finns i slutet om boken, står inget om uteffekten, däremot anges att den har "i stort sett samma data som typ 1502". Och för 1502 anges uteffekten till 15 W, peak 18 W. Båda förstärkarna har samma sorts slutrör, KT66 / EL37. I 1502-schemat anges matningsspänningen för slutrören till 370 V.

billybob

Inlägg av billybob » 28 december 2019, 15:34

"Någon" har garanterat varit på den här apparaten förut. Man ser det på smält plast på kablar. Jag tror jag låter det där "extra motståndet" vara så länge. Motståndet har fått en bit krympslang på sig. Anodpänningen är ungefär 260 volt på KT66orna. Vad ska man förvänta sig för bias spänning? På den högra långa 0,25uF kondensatorn, mitt i bilden, får jag ungefär 12 volt. Den vänstra 0,25uF kondensatorn ger 12 volt om trimpotentiometer vrids helt till ena änden. Ska jag anta att kondensatorerna ska bytas ut?
Vidare har en del motstånd "vaxdropp" på sig är de också misstänkta och bör bytas?
/billybob
Bilagor
IMG_1808.jpeg
IMG_1808.jpeg (659.29 KiB) Visad 1986 gånger

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 28 december 2019, 17:37

Jag antar att 0,25 uF-kondensatorerna är C3, C4, C6 och C7 i schemat. Det intressanta är inte vilken likspänning som ligger mot chassi efter kondensatorn i fråga, utan om kondensatorns läckström ger upphov i något spänningsfall i gallerläckan "efter" kondensatorn. I den här förstärkaren är ju, som synes i schemat, de flesta gallerläckor inte chassijordade utan anslutna till en mer eller mindre positiv spänning i den "kalla" änden.
Så i detta fall bör du snarare mäta spänningen över motstånden R9, R15, R28 och R29 för att bedöma kopplingskondensatorernas skick.

Trimpotentiometern R26 är till för att ställa in det ena slutrörets gallerförspänning, och meningen är nog att ställa in den så att båda slutrören får samma arbetspunkt (samma anod- och skärmgallerström). Tyvärr finns det ju inga enkla möjligheter att mäta spänningsfall över något motstånd för att bedöma den saken, utan man får nog löda loss anodledningarna till båda slutrören och koppla in amperemetrar i serie.
Som synes kan trimpoten bara påverka symmetrin åt ena hållet - V5 kan aldrig få mindre negativ gallerförspänning än V6. Om man inte kan få symmetri ens med potentiometern i det "positiva" ändläget, så får man byta plats på slutrören.

"Vaxdropp" på den där sortens motstånd är helt normalt och säger inget om deras skick. Däremot kan det vara bra att kontrollmäta dem och byta dem som har ändrat värde för mycket, eller som visar olika resistans beroende på vilken polaritet man mäter med.

billybob

Inlägg av billybob » 31 december 2019, 18:57

Nu fungerar HK20 förstärkaren. Det visade sig att motståndet som jag inte begrep mig på. Motståndet som parallellkopplades med R8 var till för att sätta rätt spänning till förförstärkaren. En Quad QC II. Vidare tyckte apparaten inte om återkopplingen från sekundären på utgångstransformatorn. Förstärkaren "motorboatade" Den gillade inte återkopplingen från utgångstransformatorn över R34 till +sidan av C1, så jag kopplade R34 direkt över C1.
EF86 är väl känslig för kabellängder i 20 centimeter längden. HK20 fungerar iaf.
Annars.....Gott Nytt År.
/billybob

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 1 januari 2020, 11:03

Tanken med strömåterkopplingen via R34 är att man ska kunna ställa in negativ inre resistans hos förstärkaren, för att kompensera för resistansen i högtalarens talspole. Men en förutsättning för att det ska fungera är att trimpoten i serie med högtalaren är lämpligt inställd för aktuell högtalare.

Ett exempel på en strömåterkopplad förstärkare som jag konstruerade för en porttelefon en gång i tiden, samt inställningsanvisning för denna, finns i viewtopic.php?t=1441 .

billybob

Inlägg av billybob » 4 januari 2020, 18:57

Alltså...jag går bet på det här med strömåterkoppling.
Jag upptäckte att någon lött in kablarna för strömåterkoppling felaktigt på potentiometern R36 vid högtalaren, så det har jag rättat till. Men kopplas R34 till utgångstransformatorn/R36 så börjar motorbåtandet igen. Den negativa änden på C8 är kopplad till R36 jordade ände. Det enda jag hittat på nätet om strömåterkoppling är ozvalveamps.org/varidamp.html. Nu är jag lite tom på ideer.
Hälsningar
billybob

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 4 januari 2020, 20:13

Blir det inte lugnt ens med potentiometern i ändläge (som då inte ska ge någon strömåterkoppling alls)?
Har du rätt högtalarimpedans (16 ohm)? Provat med ett rent resistivt motstånd istället för högtalare och sett om det blir någon skillnad då?

billybob

Inlägg av billybob » 4 januari 2020, 22:22

Du har som vanligt rätt, Torbjörn. Ett ändläge på den där strömåterkopplings potentiometern och lite försiktigt lödande.
Bäckström HK20 lever igen.
Tack

Skriv svar