Schema för TV:n Blaupunkt Tirol 7464

Här kan du lägga upp scheman, efterlysa scheman m.m.
Sture Bylén

Schema för TV:n Blaupunkt Tirol 7464

Inläggav Sture Bylén » 12 maj 2015, 07:55

Jag har kommit över en gammal TV, Blaupunkt Tirol 7464. Jag försöker nu att, tillsammans med en kunnigare kompis, sparka igång apparaten. Vi skulle då behöva ett schema. Någon som har något tips?

(Jag är helt ny på forumet och hade problem att registrera mig. Det funkade inte med verifikationskoden och det gick inte heller att kontakta admin. "Invalid form", angavs hela tiden. Först när jag provade på min dotters gamla avlagda laptop lyckades jag med registreringen. Men det går ändå inte att logga in på min vanliga dator. Detta inlägg skriver jag därför på den gamla laptopen där jag kan logga in. Något tips om detta?)

Användarvisningsbild
Fredrik
Kontakt:

Re: Schema för TV:n Blaupunkt Tirol 7464

Inläggav Fredrik » 12 maj 2015, 15:17

Här är schemat.
Bilagor
Blaupunkt TV schema.pdf
(490.13 KiB) Nerladdad 111 gånger

Sture Bylén

Inläggav Sture Bylén » 13 maj 2015, 07:28

Tack för det - det var snabbt svarat! Men jag ser att det fattas en del text ute på kanterna på vissa sidor. Går det att få dessa sidor omskannade så att all text kommer med?

torbjorn

Inläggav torbjorn » 13 maj 2015, 09:21

Jag har ett original av det där servicebladet i bättre skick. Ska dock åka bort över helgen så det kan bli svårt att hinna scanna innan nästa vecka.

Men jag förmodar att det är ganska mycket jobb som går att göra på apparaten innan ett fullständigt schema behövs - t ex formering av elektrolyter, byte av tvivelaktiga papperskondensatorer, allmän översyn.
När det gäller papperskondensatorer i tyska 50-talsapparater är det framför allt Wima och "Ero 100" som brukar vara så dåliga att det är bäst att byta alla utan att undersöka dem närmare. Ibland kan det också förekomma "tjärklumpar" av suspekt sort. "Eroid" och andra hartsingjutna kondensatorer klarar sig bättre, även om man kan bli tvungen att byta en och annan sådan på kritiska ställen också.

Rolf Zetterberg

Inläggav Rolf Zetterberg » 13 maj 2015, 20:56

Sture,prova med att rensa din dator med t.ex CCleaner.
Jag kan ibland få samma inloggningsproblem EFTER en rensning,men det är tydligen bara att vara envis och rensa omigen och då kan det lyckas.
Tilläggas kan att jag har aldrig några problem med de kanske 100 andra sajterna som jag är registrerad på.
Lycka till!

Sture Bylén

Inläggav Sture Bylén » 14 maj 2015, 14:18

torbjorn skrev:Men jag förmodar att det är ganska mycket jobb som går att göra på apparaten innan ett fullständigt schema behövs - t ex formering av elektrolyter, byte av tvivelaktiga papperskondensatorer, allmän översyn.
Oj, oj, det där låter avancerat. Tur att jag har hjälp av en kille här hemma som förstår det här bättre än jag.
Rolf Zetterberg skrev:Jag har ett original av det där servicebladet i bättre skick.
Utmärkt, det ser jag fram emot!

Rolf Zetterberg skrev:Sture,prova med att rensa din dator med t.ex CCleaner.
Tack för tipset. Det ska jag försöka mig på.
Rolf Zetterberg skrev:Tilläggas kan att jag har aldrig några problem med de kanske 100 andra sajterna som jag är registrerad på
Nej, jag är också aktiv på flera andra fora utan några problem.

torbjorn

Inläggav torbjorn » 14 maj 2015, 14:53

Beträffande datorproblemen så har det blivit mer och mer vanligt på senare år att datorer med Windows beter sig konstigt då t ex uppdateringsfunktioner eller antivirusprogram gör saker för egen del i bakgrunden. Om jag är misstänksam och tycker att datorn beter sig underligt, så brukar jag starta Aktivitetshanteraren och titta på diagrammen under fliken "Prestanda". Om man ser att den gör av med onormalt mycket minne, eller om CPU:n används flitigt och minnesanvändningen varierar upp och ner utan att man själv gör något med datorn, så kan den få stå orörd en stund (ofta räcker 5-10 minuter) tills allt har lugnat ner sig. Det är lämpligt att hålla reda på hur mycket minne ens dator brukar behöva t ex dels när bara Windows och inga program är igång, och dels när man har de vanliga programmen (webläsare mm) igång men allt är så att säga i vila.

Återgå till "Scheman"