Champion

Här kan du lägga upp scheman, efterlysa scheman m.m.
mattias

Champion

Inläggav mattias » 31 mars 2018, 17:45

Jag fick tag i ett Champion gm 25 dw förstärkare. Utvändigt väldigt snyggt, innälvorna är inte heller våldtagna. Har ni någon ide om var jag kan hitta scheman för den här maskinen? Den har altså 3 pottar, rören heter 2xEF12, 2xEDD11, 2xEL12/375 och en AZ12. Just nu funkar den inte, kommer inte ut ett pip, jag skall se vad kan jag göra åt det utan schemat. Men som sagt, väldigt snyggt och fint bevarat gammal Champion.
mvh - Matti Asikainen, Joensuu (östkusten altså), Finland

torbjorn

Re: Champion

Inläggav torbjorn » 31 mars 2018, 18:39

Jag misstänker att den kan ha likheter med efterföljaren GM28, schema för den finns i viewtopic.php?f=2&t=1691 . Främsta skillnaderna tycks vara att GM28 är byggd med amerikanska rör, och pga de mer trögdrivna slutrören 6L6 sitter ett extra drivsteg före, som inte finns i GM25.

mattias

Inläggav mattias » 31 mars 2018, 18:46

Tackar! Det verkar (tyvärr) vara precis samma fenomen som med de Finska Voima-förstärkarna. Det ser ut som att kan finnas väldigt många olika varianter under samma typnamn. Sökandet fortsätter!
mvh - matti a

torbjorn

Inläggav torbjorn » 31 mars 2018, 19:21

Jag föreslår att du utgår från GM28-schemat, följer kopplingen i din förstärkare och ritar själv upp ett schema som stämmer i de viktigaste delarna.

Det har visat sig när det gäller senare Gösta Bäckström (efterföljare till Champion) att det bara finns schemor för några få varianter av alla de märkliga utföranden som har gjorts, och det har visat sig att det är samma schemor som finns hos alla samlare som överhuvudtaget har något. Jag misstänker för min del att många av de här förstärkarna har byggts på beställning och då fått småändringar på begäran från just den aktuella kunden. Mina två GM128, som inte stämmer med något tillgängligt schema, härstammar t ex från filmsalen på ett regemente.

När det gäller att GM25 är byggd med europeiska rörtyper och GM28 med amerikanska, så hänger det nog ihop med förvecklingarna på komponentmarknaden under och efter andra världskriget, och vilka rörtillverkare man kunde importera från just för tillfället. I Sverige ströps importen av amerikanska rör redan under vintern 1939/40, men ett grundläggande sortiment av de allra vanligaste amerikanska rörtyperna tillverkades inom landet av LM Ericsson-bolaget SER. Europeiska rör gick att få fram till ca 1942, men under de sista krigsåren var det bara enstaka slumpmässiga partier som kom in. Efter kriget tror jag att importen av amerikanska rör kom igång redan mot slutet av 1945, medan det dröjde ett eller ett par år till innan det blev någon vidare tillgång på europeiska typer.

Återgå till "Scheman"