Regenerativ superheterodyn av pentagridrör?

Moderator: SM6UQP

Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Regenerativ superheterodyn av pentagridrör?

Inläggav JohnA » 13 oktober 2015, 13:36

Jag fortsätter fundera på udda radiolösningar, utan att anse mig ha tid att experimentera fysiskt...

I ARRL's The Radio amateur's handbook från 1945 finns några riktigt enkla kortvågsmottagare bland byggbeskrivningarna. Det börjar med en tvårörs regenerativ historia (regenerativ detektor med följande LF-steg) vars enkelhet medför en del välkända nackdelar. Nästa byggprojekt är en tvårörs super med 6K8 blandare/oscillator följd av 6C8 dubbeltriod som regenerativt MF-steg, detektor och hörlursdrivare. Som minimalistisk konstruktion är den senare väldigt lockande att faktiskt bygga, men det ger också en del intressanta följdfunderingar:

Är det möjligt att använda en pentagridconverter, alltså ett självsvängande blandarrör, med återkoppling vid mellanfrekvensen så att man röret samtidigt fungerar som regenerativt MF-steg? Jag misstänker att MF-svängningarna får så hög amplitud att superhet-delens oscillator kanske släcks ut, eller att blandningen på annat vis störs. Om det skulle kunna fungera behövs kanske därefter bara ett enkelt och okritiskt LF-steg för att driva högohmiga hörlurar. Det jag är ute efter är en väldigt enkel batteridriven amatörradiomottagare för främst 80 och 40 meter. Jag har gott om 7-pins batterirör av just pentagrid-typen, samt en del småsignal- och utgångspentoder. (tack till Torbjörn för en del av dessa!)
John Ahlberg, Vallentuna nordöstra bonnland, elektronostalgist och HiFi-nörd i nollbudgetklassen. http://elektroarkivet.se

torbjorn

Re: Regenerativ superheterodyn av pentagridrör?

Inläggav torbjorn » 13 oktober 2015, 13:57

Tänkte du använda superregenerativ (självsvängande) MF eller bara lite lätt återkoppling för att öka MF-förstärkningen?
Det senare har använts praktiskt, t ex i många Luxorapparater från senare halvan av 40-talet. Man ordnade återkoppling genom en liten extraspole i första MF-filtret, kopplad i serie med blandarrörets katod. Jag kan tänka mig att det var ganska nödvändigt när det enda blandarrör man hade tillgång till var SER:s tvivelaktiga triodhexod 6J9SG från krigsåren, och det skadade säkert inte heller några år senare när det var på modet att ha en triod, t ex 6J6, som blandarrör.

Återgå till "Amatörradio"