Problem med Luxor Tenor

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
Lars-Åke

Problem med Luxor Tenor

Inlägg av Lars-Åke » 6 november 2008, 18:54

I ett svagt ögonblick lovade jag att titta på en Luxor Tenor (bordsradio- tidigt 60-tal) som en bekant fyndat på loppis. Hon tyckte att det skulle vara kul om den funkade. Visst..

Är det nån som har erfarenhet av denna modell? rörbestyckningen är ECC 82, EL 84, EM 84, ECH 81, EBF89, och ECC 85 i Fm-steget. Glöd och anodspänning verkar vara ok då slutsteget med EL 84 och ECC 82 funkar utmärkt -via grammofoningången. Har bara tittat lite ytligt på chassit och sprejat skalomkopplare etc. då jag inte lyckats hitta nåt kretschema. Radion ger inte så mycket som en tendens till brus från nåt av skalbanden.

Jag har ett förflutet som radio/tv-tekniker "way back" (numera IT) och samlar på äldre rullbandspelare, radiogramofoner och skivväxlare. De klassiska problemen med rörapparater som brända selenlikriktare, uttorkade filterkondingar och kopplingskondingen mellan mf och lf-slutsteget verkar inte vara problemet här. Jag har tyvärr inte tillgång till en rörprovare.

Tips mottages tacksamt.

Lars-Åke

Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg » 6 november 2008, 22:56

Välkommen till forumet,Lars-Åke.
Det allrasom förstaste och viktigaste är att spraya tangentomkopplarna!Låt bara sprayen rinna av ordentligt innan du slår på radion igen.
Om det inte hjälper,så får du börja söka lite omkring ECH81 och EBF89 eftersom det tydligen är tyst både på FM och AM.De rören är ju gemensamma för AM och FM.(glöm rörprovare-behövs inte för vanlig felsökning-det är flera tusen kronor billigare att ha några reservrör!)Mät spänningar runt dessa två och prova med reservrör-har du inga liggande,så "låna" från en fungerande radio eller från din radiointresserade granne).Det är också bra att spraya rörhållarna när man ändå håller på just där.
Schemat har du här:
Bilagor
Luxor Tenor b.JPG
Luxor Tenor b.JPG (332.47 KiB) Visad 2509 gånger
Luxor Tenor a.JPG
Luxor Tenor a.JPG (352.23 KiB) Visad 2509 gånger

Lars-Åke

Inlägg av Lars-Åke » 7 november 2008, 20:30

Hej Rolf, Stort tack för ditt välkomnande och det inscannade kretschemat.

Nu har jag nåt att gå på - och helgen räddad :D

Drog mig till minnes att jag nånstans i förrådet hade en samling rör ( I en 1 kilos burk som har innehållit Premiere kaffe- om nu nån minns hur dom såg ut) Förrutom en del smått och gott som EL 34-or så var det mest rör från P-serien (rör-färgtv- tidigt 70-tal :cry: )

Totalt ointressant för mig - om nån av er håller på med rör-tv och vill ha dessa rör (ca 20 st) så skänker jag gärna mot fraktkostnad. Kondition okänd.. Pcl 200, PL 503 etc..

Maila i så fall..

Tack igen Rolf :D

Lars-Åke

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 13 mars 2009, 21:10

Jag antar att LF-förstärkaren fungerar?

Kolla i att det finns anod- och skärmgallerspänning till ECH81 och EBF89. Det är inte alls ovanligt på Luxor med avbrott i MF-spolarna eller i kolmassamotstånd som t ex 47 kohm skärmgallermotstånden i den där apparaten.

Ett felsökningsknep som jag har använt några gånger när jag inte har haft signalgenerator till hands är att "låna" 10,7 MHz MF från detektorspolen på en transistorradio och koppla in via en liten kondensator till lämpliga ställen i MF:en på den radio som ska felsökas.

Och min erfarenhet är att man ALDRIG ska göra sig av med "ointressanta" rör rubb och stubb. Ger man bort ett parti rör så kommer man att få ångra det inom ett halvår...

Skriv svar