Sida 1 av 1

Blaupunkt Wiesbaden

Postat: 8 oktober 2019, 12:42
av Halle
Den sprakar nästan hela tiden, hörs även när volymen är i sitt lägsta läge.
Fel i slutsteget? Håkan

Re: Blaupunkt Wiesbaden

Postat: 8 oktober 2019, 20:25
av torbjorn
Vilken årsmodell/utförande av Wiesbaden är det? Typnumret eller, på äldre apparater, årsbokstaven som står före serienumret kan vara bra för identifiering.

Om spraket är kvar med nerdragen volym så säger det egentligen bara att felet ligger någonstans i LF-förstärkaren, det behöver inte nödvändigtvis vara slutsteget.

Några år kring 1970 använde Blaupunkt dubbelsidiga kretskort med totalt misslyckade genomföringar mellan de båda sidornas mönster - man lödde helt enkelt vissa komponentben på bägge sidor. Om det är en sådan apparat, så bör man börja med att löda om alla genomföringar innan man fortsätter med någon seriös felsökning. Tänk på att de måste lödas om från båda sidor, och det är bra om man kan ta bort det gamla tennet med t ex tennsug eller lödfläta innan omlödning.

Re: Blaupunkt Wiesbaden

Postat: 9 oktober 2019, 13:16
av Halle
Tack för det Torbjörn. Jo jag känner till genomföringarna som kan glappa, men trodde det var mest på Frankfurt som man fick löda om. Det märks ingen skillnad om man knackar på kretsen så jag funderar på någon komponent som spökar, vad tror du om det? Årsmodell vet jag inte då lappen med årsbokstav är borta.

Re: Blaupunkt Wiesbaden

Postat: 9 oktober 2019, 14:37
av torbjorn
Då kanske det kan behövas några bilder för att identifiera apparaten. Om det finns några nummer i kopparmönstret på kretskorten så kan man se om man hittar layouter med motsvarande nummer i någon servicemanual.

Ett par saker du kan prova: Om den har en DIN-kontakt med byglingsplugg (tänkt för "störätare", ARI-dekoder, skivspelare eller liknande), prova att ta ur byglingspluggen och kolla om spraket är kvar. Om den är omkopplingsbar för 6 och 12 V, eller för + resp - jord, rucka på omkopplarna fram och tillbaks några gånger (utan att ha matningsspänning inkopplad!) och kolla om det hjälper. Kolla också efter lösa jordpunkter. Ibland är kretskort jordade via fästskruvarna, om de är lösa så kan det bli konstiga fenomen. Det händer också att jordningen sker genom lödning mot invikta bleck från sidoplåtarna, de lödningarna spricker gärna upp.

Blaupunktapparater är egentligen ganska fria från komponenter som det finns anledning att misstänka för glapp och sprak, så det är svårt att säga något om standardfel eller vad man ska misstänka i första hand.

Re: Blaupunkt Wiesbaden

Postat: 9 oktober 2019, 18:02
av Halle
Jag kollar dina tips! Det är bara en dinkontakt för en fotkontakt till stationssökningen, och det finns bara +/- kontaktstift ingen omkopplare. Lustigt nog har den funkat utan sprak iallafall en halvtimme!