Återkopplad FM-radio

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
Granström

Återkopplad FM-radio

Inlägg av Granström » 29 november 2016, 09:44

Provade bygga denna radio som har två rör = ECC85 och ECL86 och den går bra och tar in många FM-stn. Står att den ska vara AM/FM och vad som då menas med det undrar jag. Dessutom undrar jag då den inte reagerar nämnvärt när jag sätter in en antenn,och man kan säga att radion går hur bra som helst utan antenn. Om man tittar på antenningången så är gallret på första trioddelen jordat och varför undrar jag? Försökte vända schemat rätt, men det funkar inte.
Bilagor
001.jpg
001.jpg (570.32 KiB) Visad 7225 gånger

torbjorn

Re: Återkopplad FM-radio

Inlägg av torbjorn » 29 november 2016, 14:20

Det ser ut som en sån här superregenerativ mottagare (samma princip som i t ex primitiva 433 MHz-mottagare för trådlösa termometrar mm), försedd med ett HF-steg för att inte sprida alltför mycket skräp ut på antennen. De fungerar någorlunda acceptabelt för både FM och AM.

HF-steget är gjort i gallerjordad koppling, dvs signalen skickas in på katoden och tas ut på anoden. Det fungerar bra vid så höga frekvenser att man måste ta hänsyn till kapacitanserna i röret. Ett annat ställe där man hittar gallerjordat HF-steg är den andra halvan av ett kaskodsteg - typiskt ingångssteg i en tv-kanalväljare från omkring 1960.

Om uppbyggnaden är helt oskärmad så är det inte så konstigt om den fungerar bra utan antenn.

Lite mer om superregenerativa FM-rundradiomottagare:
http://www.jogis-roehrenbude.de/Radioba ... endler.htm
http://www.jogis-roehrenbude.de/Bastels ... aenger.htm
http://www.jogis-roehrenbude.de/Oldies/ ... orsatz.htm (ganska långt ner på sidan)

Granström

Inlägg av Granström » 6 december 2016, 23:20

Går bra nu och jag har skärmat lite (återkommer med bild senare) och då gör antennen en bättre inverkan på insignalen. Bäst går radion om man har hörlurar och är lite svag med högtalare. Kanske är det som det ska vara med denna enkla konstruktion, men jag undrar hur en datorhögtalare funkar och då menar jag en sådan som har volymkontroll. Kan man använda en sådan i stället för den högtalare som jag har nu och på så sätt justera upp ljudet lite. Dessutom finns det på mina datorhögtalare ett 3,5 mm plugguttag för hörlurar. Skulle det funka eller är jag helt och hållet ute och cyklar?

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 7 december 2016, 12:23

Datorhögtalare med volymkontroll brukar ha en inbyggd förstärkare. Man kan vänta sig att ingångskänsligheten är omkring 0,1 V och att ingångsimpedansen är mellan 10 och 100 kohm.

Men ett ECL86 räcker ju mer än väl till för att driva en högtalare, om det bara får tillräcklig insignal och allt är rätt dimensionerat (t ex lämpligt omsättningstal hos utgångstransformatorn). Man skulle kanske kunna öka förstärkningen en del genom att sätta en avkopplingskondensator över pentodens katodmotstånd.

Granström

Inlägg av Granström » 7 december 2016, 12:38

Ja tack torbjörn!! Kanske då en elektrolyt på 100 micro och 10-20 v eller? Jag har heller inte berättat att jag inte äger ett ECL86 utan jag kör med PCL86 och två olika Glödspänningar. Kanske förändrar det situationen om jag skulle få tag i ett ECL86 (efterlyses i vilket fall då det är bökigt med två olika glödspänningar).

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 7 december 2016, 16:55

Ja, det räcker nog med 47 uF också.

ECL86 och PCL86 är identiska förutom glödspänningen. Det finns dock flera olika bud om vad PCL86 egentligen ska ha för glödspänning - olika databöcker säger 13,0 , 13,3 eller 14,5 V. Det bästa kanske är att mäta glödströmmen och reglera spänningen tills röret drar 300 mA.

Granström

Inlägg av Granström » 7 december 2016, 17:16

OK då får jag kolla hur det är ställt med glödspänning och pentodens ström då för jag märkte ingen större skillnad med att jag monterat kondensatorn över katodmotståndet på pentoden. Det hörs ju bra med fullt pådragen volym och det kan ju vara att jag har för stort värde på vridpot kom jag på då det var någon av dom två som sitter i radion som skulle vara 500 kohm, men jag satte dit 1Mohm. Kommer lite bilder också.
MEMO0088.JPG
MEMO0088.JPG (62.18 KiB) Visad 7137 gånger
MEMO0089.JPG
MEMO0089.JPG (94.61 KiB) Visad 7137 gånger
MEMO0090.JPG
MEMO0090.JPG (115.52 KiB) Visad 7137 gånger
MEMO0091.JPG
MEMO0091.JPG (80.28 KiB) Visad 7137 gånger
MEMO0092.JPG
MEMO0092.JPG (99.2 KiB) Visad 7137 gånger
MEMO0093.JPG
MEMO0093.JPG (104.29 KiB) Visad 7137 gånger
MEMO0094.JPG
MEMO0094.JPG (121.65 KiB) Visad 7137 gånger
MEMO0095.JPG
MEMO0095.JPG (468.9 KiB) Visad 7137 gånger

Granström

Inlägg av Granström » 8 december 2016, 10:04

jag undrar då jag inte hittar någon vridpot som är och ska vara 0,47Mohm =P8 och då jag nu kör med en pot som är 1Mohm. Är det så att det inte är bra och att det är orsaken att jag måste ha fullt utslag på volympoten och ändå inte är så särskilt hög volym utan bara jättebra med hörlurar.?

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 8 december 2016, 11:22

Det spelar ingen roll om volympoten är 470 kohm eller 1 Mohm i praktiken. Jag antar att gallerläckan för trioden i ECL86, R9, är på 10 Mohm eller ännu mer?

Granström

Inlägg av Granström » 8 december 2016, 15:20

Nu satte du mig på plats torbjörn för jag hade monterat ett motstånd på 10 kohm i stället för ett på 10 Mohm. Nu har jag mycket kvar att vrida upp volymen på, men det händer nåt annat också när jag vrider på mer volym så blir det oväsen och jag måste minska för att kunna höra den rena signalen från stationen. Har upptäckt att om jag vrider på allt för högt ljud eller nästan allt som går så blir det rent ljud, men på tok för högt. Det går alltså inte att få lagom ljud för just då så blir det kraftigt fräsande som kommer från högtalaren. Kan det vara ide att byta potentimetern eller om jag ska spruta in rengörings/kontaktspray i potentimetern. Det kan ju vara fel typ av potentimeter som jag har också, men jag vet inte vilken typ det ska vara och jag vet heller inte vilket jag monterat. I styckelistan står det på utrikeska = Koolpotentimeter modell 902.2 met draalschakelaar 0,47 Mohm log ( kurve C). Kan det vara så kritiskt med den saken att det låter illa när jag har potentimetern i mellanläge och så nära att nå njutbart lagom ljud?

Granström

Inlägg av Granström » 8 december 2016, 22:15

Stämmer inte helt det jag skrev i förra inlägget utan jag hade ett 10Mohm på plats vid R9, men av någon anledning så hade jag monterat ett 10kohm parralellt och det var nog ett misstag, men fräsningarna kvarstod och det var konstigt tycker jag. Det enda sättet att få ordning på volymregleringen det blev att kasta om de båda övre anslutningarna och det är ju konstigt, men nu har jag visserligen inte så mycket vridmöjlighet på volymen över, men det räcker. Ännu lustigare är att det liksom blev bättre ljud och lite mer bas som gjorde att det låter fint vid både musik och tal. Det får väl räcka så här långt just nu med detta försök och jag känner mig nöjd. Nu tar jag upp ett påbörjat men icke fullföljt projekt som ni kan hitta långt ner i min tråd-lista och det är renovering av Luxor 56W årsmodell 1943.

okhan

Inlägg av okhan » 8 december 2016, 22:34

Har nog några begagnade men bra fungerande ECL86 om det är av intresse.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 9 december 2016, 00:16

Skulle tro att fräsande och konstigheter när du drar på hög volym inte har med volympoten att göra, utan med någon form av oönskad återkoppling mellan LF-förstärkaren och den superregenerativa detektorn.

Några förslag på åtgärder:
1) RC-nät parallellt med utgångstransformatorns primärlindning, t ex 10 kohm + 10 nF. Håll ledningen mellan utgångstransformatorn och slutrörets anod långt borta från andra ledningar och komponenter.
2) Se till att motståndet i serie med slutrörets styrgaller (R12) sitter så nära rörhållaren det överhuvudtaget är möjligt, prova ev att öka värdet på det.
3) Prova med ett motsvarande stoppmotstånd (kanske 220 ohm) i serie med skärmgallret också.
4) Prova att förbättra avkoppling av matningsspänningar med bra plastfoliekondensatorer (t ex 0,22 - 1,0 uF) parallellt med C6 och/eller C12a. Se till att kondensatorn parallellt med C6 jordas nära pin 8 ECC85.
5) Flytta C11 så den ligger direkt mellan anod och katod i trioddelen av ECL86 med så korta ledningar som möjligt.
6) Flytta jorden till C7 och anslut den till pin 8 ECC85. Korta ledningar här också.
7) Filtrera glöden till ECC85 med små spolar på någon uH i serie med båda ledningarna, ev också avkopplingskondensatorer på någon nF direkt på rörhållaren till närbelägen jord. Jämför med hur det är gjort i fabrikstillverkade FM-enheter.
8) Se till att C5, C7 och C11 är av RF-mässigt bra typer (keramiska eller bra plastfolie).

Granström

Inlägg av Granström » 10 december 2016, 09:51

Mycken tack torbjörn för den fina åtgärdslistan. Jag har nu åtgärdat pos 1 tom pos 4 och de första åtgärderna gjorde inte någon stor inverkan, men pos 3 o 4 gjorde susen. Då får alla åtgärder sitta som nu för nu har jag mycket volym kvar på vrid potten och ljudet är rent och fint. Nu fungerar den andra vridpotten också på det viset att jag kan justera ljudkvaliten och få en helt perfekt bas och diskant också. Skulle jag bygga en likadan radio igen så skulle jag ordna så att skärmningen runt spolar och vridkonding i början blir lättare mot som jag gjort nu, men så är det ju ofta att man ser möjligheterna till förbättringar efteråt. Vad som förvånar mig är att denna enkla radio med bara två rör går så bra och är så stabil. Jag tycker att radion går lika bra som vilken annan FM radio som helst i alla fall av de gamla modeller som inte har stereo och andra finesser. Roligt bygge och jag har nu fått erbjudande om att köpa ECL86 också. Radion står nu på övervåningen i vårt hus och fyller väl inte helt och hållet alla säkerhetsföreskrifter, men vi har varken små barn eller hundar eller katter som kan komma åt något och dessutom så kommer radion inte att vara igång när jag är frånvarande. 170 V anodspänning är vad jag kör med och det blir inte bättre om jag tex går upp till 300V så det är ju också bra. Tack alla hjälpande händer och detta fina forum är en stor tillgång för mig då jag på alla sätt vill stilla min nyfikenhet och försöka mig på det som känns inspirerande.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 10 december 2016, 22:33

Trevligt att det lyckades!
ECL86/PCL86 är ju optimerade för att gå med ganska låg anodspänning i t ex tv-apparater i allströmsutförande, så det finns knappast någon anledning att gå över 200 V med anodspänningen.

Har du märkt om radion har någon tendens att störa andra FM-mottagare som är inställda på ungefär samma frekvens?

Skriv svar