Marantz 2015, svagt ljud i ena kanalen.

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
torbjorn

Marantz 2015, svagt ljud i ena kanalen.

Inlägg av torbjorn » 29 september 2020, 21:10

Jag har använt en Marantz 2015 i några år och hela tiden retat mig på en stor skillnad i nivå mellan höger och vänster kanal (minst 10 dB med balanskontrollen i mittläge). Nu var det dags att göra något åt saken. Skickade in signal från tongenerator till AUX-ingångarna, mätte här och var med oscilloskop, kunde konstatera att båda kanalerna hade samma nivå när de kom in till högtalarförstärkaren, men på utgången låg vänster kanal betydligt högre. Ingen onormal distorsion i någondera kanalen, frekvensgången verkade skapligt rak på bägge, och klippgränsen låg också ungefär lika.
Det ligger ju nära till hands att då misstänka fel i den kanal som har fått lägre förstärkning, dvs höger. Så var dock inte fallet.
När jag tittade på signalnivåer kring första transistorn, H601/H602 , så visade sig samma nivå på bas och emitter på bägge, men på kollektorn fanns den där 10 dB-skillnaden. Orsaken visade sig så småningom vara ett fel i kanalen med högre förstärkning, alltså vänster! C610, som sitter i motkopplingsslingan, hade torkat ut och förlorat praktiskt taget all kapacitans. Utan motkoppling, blev förstärkningen såklart betydligt större än vad som var meningen.
Förutom den uttorkade C610 verkar dock alla elektrolyter vara i utmärkt skick.
Det är nog någon som har felsökt problemet för många år sedan, innan jag kom över apparaten. Det fanns spår av att de flesta ledningar till högtalarförstärkarkortet har varit losslödda förut, dock inga tecken på bytta komponenter.

När jag ändå höll på, så passade jag på att kolla tomgångsströmmen i slutstegen och den var alldeles för hög. Servicemanualen talar om 7,5 mV över vardera R647 och R648, spänningen var snarare omkring 30 mV. Men det gick bra att ställa ner den till rätt värde.
Jag kopplade också om nättransformatorns primär från 220 till 230 V.
Bilagor
Marantz2015lf.png
Marantz2015lf.png (349.35 KiB) Visad 305 gånger

Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Marantz 2015, svagt ljud i ena kanalen.

Inlägg av SM7CZR » 29 september 2020, 21:36

Torbjörn, tack för att du skriver om ett problem som troligen satte myror i huvudet på den som eventuellt felsökte förstärkaren före dej.
Kan tänka mej att den personen gav upp eftersom det inte gick att hitta något fel på den svagare kanalen.
- Ingvar -

lennon
Kontakt:

Re: Marantz 2015, svagt ljud i ena kanalen.

Inlägg av lennon » 30 september 2020, 11:53

Det är trevligt att veta att det finns proffs som kan hålla gamla grejer igång och det finns intresse för vintage hifi med rattar istället för menyer och vridspoleinstrument istället för lysdioder. Jag har lyckliggjort tre köpare av Marantz, Pioneer och Kenwood med apparater som jag har fått och iordningställt, men det har mest gällt kontaktsprej, lampor och radiotrimning. I utrustning från 1970-talet är det elektrolytkondensatorer man ska misstänka om det inte låter bra.

Lennart

Skriv svar