Grundig 3195 S

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
RadioSamlaren-78

Grundig 3195 S

Inlägg av RadioSamlaren-78 » 22 april 2012, 12:04

I veckan kom jag över denna Grundig-radio och efter sedvanlig regöring och formering är den igång. Nu till mina frågor:

1. Ljudet är svagt. Ska jag satsa pengar på att byta ut ELL 80? (Som är slutröret såvitt jag förstår). De andra rören är bytta till sådana som jag vet funkar felfritt, men detta rör hade jag inte på lager...

2. Det tar ca. fem minuter innan den tar in stationerna utan dist i högtalarna och den är överkänslig på stationsinställningen. Vad kan jag göra åt det? (Eller är det ELL 80 som påverkar där med?)

3. Stationsvisaren för LW, MW och KW kärvar rejält. Jag har smort på alla ställen jag vet, men den vill bara "vrida ur" vridkondensatorn och inte tillbaka i "kompakt läge". Vad kan jag göra mer?
Bilagor
CIMG3449.JPG
CIMG3449.JPG (181.62 KiB) Visad 4037 gånger

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 22 april 2012, 16:24

Några följdfrågor, då:

1 och 2:
Är ljudet lika svagt och distat vare sig du lyssnar på FM, AM, eller om du skickar in signal via grammofonuttaget?

Om problemen mest märks på FM så kan man misstänka att trimning behövs. Prova att sätta tillbaks originalrören och se om det blir bättre, trimningen kan ju påverkas av skillnader i kapacitanser etc mellan olika rörexemplar. Det kan vara bättre att ha ett halvdåligt rör i en viss position om radion är trimmad med just det röret där. Jag anser för min del att man inte ska byta ut rör om man inte är 100 % säker på att de är felaktiga.
Om slutröret ELL80 skulle ge distorsion, så borde det bara märkas vid hög volym och distorsionen minskar eller försvinner vid låg volym.
Jag antar att du har bytt alla misstänkta papperskondensatorer, speciellt de som sitter som kopplingskondensatorer i LF-förstärkaren eller som utsätts för höga spänningar?
Kolla också elektrolytkondensatorn som troligen sitter i FM-detektorn (det brukar vara storleksordning 5-10 uF, vanligtvis är den ansluten med + till jord).

3. Har radion samma inställningsratt för både AM och FM, och en mer eller mindre komplicerad mekanism för att samma ratt ska påverka rätt vridkondensator och visare vid respektive band? I så fall kan det vara något problem i kopplingsmekanismen. Kolla också att inte någon liten ledrulle för skallinan kärvar.

RadioSamlaren-78

Inlägg av RadioSamlaren-78 » 4 maj 2012, 10:28

Nu är stationsinställningen funktionabel igen, tack vare att jag spände en fjäder i (den mycket invecklade) mekanismen som har hand om växling mellan FM-bandet och KV, MV, och LV. Tack Torbjörn!

Jag har bytt kondensatorerna kring slutröret och öppnat "FM-lådan" men kan inte hitta något som kan bytas ut. Problemet har dessutom ändrat karaktär:

Nu kan jag höra stationerna med normal volymnovå när jag snabbt vrider förbi dem på stationsinställningen, men om jag vill "finlira" i inställningen visar magiska ögat full mottagning, men högtalaren är tyst tills jag vrider volymen till max och då låter det svagt skorrande. Dock funkar grammofoningången som den ska. Vad kan jag göra?

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 4 maj 2012, 12:53

När det gäller FM-problemet så skulle jag nog i första hand gissa på elektrolytkondensatorn i FM-detektorn, den bör sitta i närheten av EABC80.
Kolla också att det inte är avbrott i motståndet (ev två seriekopplade) parallellt med denna kondensator.

Pidde

Re: Grundig 3195 S

Inlägg av Pidde » 19 december 2017, 20:00

Har en 3198 som hade liknande FM problem. Visade sig att det var ett trådlindat motstånd till katoden för ECC85 inne FM tunern. Det hade korroderat och hade dålig kontakt.

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 9 september 2020, 16:12

"Nu kan jag höra stationerna med normal volymnivå när jag snabbt vrider förbi dem på stationsinställningen, men om jag vill "finlira" i inställningen visar magiska ögat full mottagning, men högtalaren är tyst tills jag vrider volymen till max och då låter det svagt skorrande. Dock funkar grammofoningången som den ska. Vad kan jag göra?"

Jag köpte just en sådan radio och har precis det problemet. Har bytt kondensatorerna till slutröret och provkört så får börja felsöka. Fin och elegant radio med det intressanta trekanalssystemet med ett ELL80.

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 9 september 2020, 20:33

Det var inget fel på den, kanske bara elektrolyten vid kvotdetektorn som behövde motioneras. Nu går stationerna in, med fin mottagning. Fint ljud med kraftfull bas och mycket pigg diskant. Har inte bytt några ytterligare kondensatorer och det verkar inte heller behövas. Ganska många papperskondensatorer, både vid LF-förstärkare och radiodel.

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 9 september 2020, 20:35

Och skalan går till 104! En klar fördel

Skriv svar