Grundig 5080/S spänningar ECC81

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
Pidde

Grundig 5080/S spänningar ECC81

Inläggav Pidde » 5 februari 2017, 14:29

Renoverat en Grundig 5080/S. Bytt och kollat allt det vanliga. Tre små problem återstår. Spänningen på ena halvan av ECC81 (pin 6 (87V) och 8 (15V)) stämmer inte så bra med schemat där det skall vara 61V resp. 19V utan antennsignal. Provat med annat rör, ingen skillnad. Allt runt om kollat/bytt. Något tips? Fel i värden i schemat?

Problem II är att med värde enl schema på konding C106 som sitter på ett uttag på volympotten blir basen på låg volym väldigt kraftig. Satte 47nF istället som funkar bättre. Var det så mycket bas orginal?

Problem III är ett typiskt svagt anodmotstånd glapprassel på AM. Hur hittar jag det. Vilket anodmotstånd är mest troligt?

Slutligen vill jag tipsa om Biltemas drevband 88067 som är perfekt som högtalartätning. Expanderar upp till 15mm höjd. Skumgummit runt Grundig högtalare är mer än 5mm så vanlig dammlist funkar mindre bra. Att få tätt runt högtalarna är a och o för bra bas.

Gustav
Kontakt:

Re: Grundig 5080/S spänningar ECC81

Inläggav Gustav » 5 februari 2017, 15:34

Jag har haft problem med samtliga av grundigs lyxmodeller, basen låter "sprucken" om man inte drar ned den under medel ned mot min. Är det det problemet som du åtgärdat med drevbandet?

Pidde

Inläggav Pidde » 5 februari 2017, 18:26

Mina Grundig 'Spitzengeräten' har också mycket bas överlag. Vad jag noterat är att det blir mycket renare och bättre bas om det är rejält tätt mellan högtalaren och chassit och fronglaset. Visserligen dansar högtalartyget rejält istället och är det tätt borde det bli mer motstånd och konen borde inte slå så mycket och ge missljud. Brukar också frekvenssvepa låga frekvenser 30-200Hz sådär och stanna upp vid alla resonanser och lokalisera och åtgärda dem om det går. Blir stor skillnad i den totala ljudbilden. I en annan apparat fick jag ingen ordning på basen så jag hittade samma högtalare på eBay och det löste problemet. Tydligen är Grundig's ovala högtalare känsliga för fukt och blir lätt snea läste jag någonstans.

Gustav
Kontakt:

Inläggav Gustav » 5 februari 2017, 19:50

Intressant! Jag har haft 4 olika toppmodeller, en Radiogrammofon m rund bas dessutom, och alla skrapar i även vid jazz. Vad har du åtgärdat förutom kanten, finns det något annat man jan göra? Rent generellt låter dessa modeller mycket bra, men denna detalj drar verkligen ned helhetsintrycket

okhan

Inläggav okhan » 6 februari 2017, 10:03

Har stött på problem med att talspolen skrapar i många grundighögtalare. Det har varit så enkelt att det har handlat om att dammskyddet har smulat sig till ett poröst material och hamnat i kontakt med spolen. Vet inte vad det är för material som användes på dessa men det känns som torkat skumgummi.
Det har gått att lösa genom att ta bort hela dammskyddet och rengöra försiktig med tryckluft.

Angående spänningarna på ECC81 så är de inte farligt långt ifrån spec. Upplever du något problem med detta? Kolla värden på R58-59, R40-44.

Om du misstänker glapp så är ju det bästa sättet att påka runt med en pinne i apparaten tills du hittar det.

Pidde

Inläggav Pidde » 7 februari 2017, 22:00

Tackar för tipsen. Inget uppenbart följdfel med lite de avvikande spänningarna, mest frågande. Alla motstånd är ok. Har nog lite problem med torkat skumgummi i ena gavelhögtalaren. Förutom att täta ordenligt gäller det att spänna alla skruvar. På vissa modeller sitter det torkad svart tejp mellan högtalarfronten och dekorlisten. Byt ut mot svart vävtejp. Minskar ev resonans. Ev sitter AM skrapet i ECH81 röret eller däromkring efter bankande.

torbjorn

Inläggav torbjorn » 8 februari 2017, 11:31

Motstånd och avkopplingskondensatorer för skärmgaller kan vara misstänkta i såna där "skrap-fall". Och naturligtvis dålig kontakt i rörhållare.

Beträffande spänningarna vid ECC81: kan det vara så att spänningsangivelserna i schemat är uppmätta med ett lågohmigt instrument (t ex en multimeter med inre resistans 20000 ohm/v), och att spänningarna blir högre då man mäter med en modern digitalmultimeter med högre inre resistans?

Gustav
Kontakt:

Inläggav Gustav » 8 februari 2017, 11:52

Finns det någon fil man kan använda i rörhållarna? Jag har problem med att hitta en tillräckligt tunn

torbjorn

Inläggav torbjorn » 8 februari 2017, 13:50

Problemet med rörhållarna brukar i första hand vara dåligt kontakttryck. Om man är misstänksam mot en rörhållare så kan man ta en pinne, t ex bakänden av en borr med samma diameter som rörstiften (jag har för mig att det är 1,1 mm för noval) och känna efter i en hylsa i taget om den greppar bra.

Ska man rengöra en hylsa så tror jag mer på en tunn trä- eller fiberpinne indränkt i lämpligt lösningsmedel än på en fil. T ex nertäljd tandpetare eller en avskalad papp-pinne från tops.

okhan

Inläggav okhan » 8 februari 2017, 16:22

Ofta har det räckt att spraya och köra i röret i hållaren några gånger. Om det glappar så har jag med försiktighet böjt in hållaren med en liten precisionsmejsel. Sista steget är att byta sockeln om det fortfarande strular.

Har du ett annat ECH81 så hade jag provat byta röret först.

Pidde

Inläggav Pidde » 9 februari 2017, 21:48

Det var ECH81 röret som sprakade. Provade några andra och då blev det tyst. Satte åter i orginalet och det sprakade igen. Här i Skåne kan vi lyssna på dansk väderleksrapport på LV 243kHz, 8.45, 11.45. 17.45 och det är trist med sprak :). Vad gäller basen så kan jag tycka att dansk FM radio styr ut den renare än SR och alla reklamkanaler. Kanske hänger det ihop med att Dansk TV alltid sänder filmer i orginal bildformat efter något domstolsutslag för många år sedan, kanske gäller det ljud också?

Återgå till "Elektronik"