Jukebox Wurlitzer 2104

Diskutera, fråga och visa upp allt som rör jukeboxar och musikmaskiner
Daniel Knutsson

Inläggav Daniel Knutsson » 23 oktober 2009, 14:43

på Torbjörns fråga!
Det går en jord mellan förstärkarens fäste upp till mechbordet(där pickup o skivkarusellen är. en tunn mässingsbit med en bredd av 1cm (se bild)
japp det finns en brytare men enligt kalle hade den kopplats bort eller att den inte fanns där...
Bilagor
jord amp.jpg
jord amp.jpg (99.03 KiB) Visad 3562 gånger

strutgka

Inläggav strutgka » 23 oktober 2009, 22:16

Hallå Daniel..! Den sista bilden var intressant då jag inte känner igen det "mässingsbandet" du har mellan förstärkare och mechbordet. Nu är jag på jobbet och kan således inte rusa ut för att kolla om det finns på min maskin. Jag har idag jobbat lite med själva pickupen, haft loss den och ryckt lite i tåtar, lött om anslutningarna men resultatet blir som jag upplever det värre och värre. Jag testade med en vinylspelare som jag anslöt till förstärkaren via RCA-ingången, men den visade sig troligen inte ha nå'n dynamisk pickup då den gick att använda i AUX-ingången. Jag bifogar återigen den bild som visar en "skarv" mellan pickup och förstärkare. kabeln är skarvad i någon sorts elektronisk "dosa" som jag inte fått förklaring över vad det kan vara. Daniel. Finns det en sådan på din Jukebox..?
Den brytare Daniel beskriver, finns kvar i min maskin och är ju en "mute and play switch". Den är bara inte ansluten till pickupen, som ju går direkt till försärkaren. Nå'n jordförbindning för tonarmen har jag inte hittat, men en intressant upptäkt jag gjorde i dag var, att då jag hade lött bort sladdarna vid den "konstiga" anslutningen, visade det sig att med bara plussladdarna anslutna. Altså den kabeln från pickupen och den till förstärkaren, hade jag ljud... :shock: Ett bedrövligt sådand visserligen men ändå. Man kunde skönja skrap och jummande som att det kom från skivan. Anslöt jag då minuskablarna blev ljutet betydligt bättre. Bevisar inte detta att jord finns...?? :?

..//Kalle-J
Bilagor
wurlitzer_237.jpg
wurlitzer_237.jpg (148.49 KiB) Visad 3546 gånger

Daniel Knutsson

Inläggav Daniel Knutsson » 24 oktober 2009, 14:29

Den här skarven eller dosa som du beskriver känner jag inte igen från mina renoveringar. De boxar jag har renoverat har det bara varit en en Rca hona där du har denna svarta sak. Skickar med en bild på hur det såg ut i min 2304 box(även denna koppling finns i 2104.
Om du provar o kopplar förbi den svarta saken o se vad som händer..
Skickar även med en hjälpbild på tonarmen om det kanske saknas något på din?
Kolla vad som händer om du skiftar högtalarsladdarna,är ju 2st rcakontakter. Minns att jag hade lite problem med något oljud i min,skiftade den o whips så var det bra ljud.
Funderar fortfarande på kretskortet, den kretsen som går runt kretskortet är jorden.och får inte alla komponenter jord där så spökar det rejält…
Bilagor
Rca hona 2304.JPG
Rca hona 2304.JPG (291.42 KiB) Visad 3528 gånger
tonarm 2304.JPG
tonarm 2304.JPG (435.53 KiB) Visad 3528 gånger

strutgka

Inläggav strutgka » 26 oktober 2009, 09:52

Hej igen Daniel och Tack för bilderna..!

Till att börja med kan jag säga att jag såg den "mässingsskena" du visade på foto tidigare, men på min jukebox sitter den på vänster sida. Jag har oxå i helgen tagit reda på vad den svarta saken jag har är för något. Under årens gång har någon bytt ut RCA-honan mot en stereohona och det är den som sitter på min jukebox. Dock har man inte använt en motsvarande plugg utan använt den som nå'n sorts lödskarv. I skrivande stund håller jag på att försöka hitta någonstans där jag kan köpa en chassiemonterad RCA-hona, för att montera istället. Men jag hyser väl egentligen inget större hopp om att bli av med problemet enbart med att byta till RCA-hona. Då det gäller tonarmen ser jag inga egentliga fel, men kan konstatera att den genomskinliga plastplattan innanför stiftet, har vid något tillfälle brännts hål på. Inte så att man kan misstänka att plattan inte isolerar, men ändå. Kan det faktum att kabeln jag bytt till inte är av samma sort som original, på något sätt påverka så att man kan misstänka att felet skulle kunna vara den...??? Lite långsökt men......

..//Kalle-J

Daniel Knutsson

Inläggav Daniel Knutsson » 27 oktober 2009, 22:26

Hej... tycker en kabel ska inte ställa till det med oväsen.
Fick du tag i fler rör att byta eller hur gick det?
tänkte på fler brytare som kanske ligger o stör.
under tonarmen finns det 2st justeringsskruvar. de är till brytare(switchen) för att om skivan inte hamnar rätt i hål eller om det kommit dit en singelskiva med litet hål i... och blir obalans i den så ska brytaren bryta allt.
kan ju vara att den inte ligger till som den ska o stör...bara en teori jag har... prova och skruva in skruvarna(se bild) och se vad som händer...?
/Daniel
Bilagor
brytare 2304.jpg
brytare 2304.jpg (40.55 KiB) Visad 3493 gånger

strutgka

Inläggav strutgka » 28 oktober 2009, 08:19

Hej igen..!
Teorier är väl till för att testas.. :wink: Dom skruvarna har jag inte gjort något med, får testa lite.
I går kom mina skivor som jag beställt och naturligtvis laddades jukeboxen med nypressade skivor för att falla tillbaka i nostalgins tecken. Då gjordes ytterligare en upptäck, som har direkt att göra med mitt missljud. Visst knastrades det vilt under dom första skivorna, men allt eftersom kvällen gick minskade frekvensen påtagligt, till att till slut ligga på att ca. var tredje till femte skiva spelades med knaster. Det kunde visserligen vara i slutet, mitten eller t.o.m. precis i början, men ett flertal skivor spelades däremellan felfritt och en viss förhoppning tilltog. Ibland började knastret med en lättare "brummning" och ibland blev det inte mer än så, men vad jag även noterade i går var att varje gång, i sluten på skivan då pickupen så att säga lämnade skivan, knastrade till. Inte så ljudligt som det oljudet jag har, men det fanns där fär några tiondelar av en sekund. Skall filma igen och lägga ut på youtube så kanske du förstår vad jag menar.
Vad jag gjorde annars i går var att jag bytte tillbaka kabeln till den gamla igen..(..mellan stift och lödskarven..) Jag monterade en chassiemonterad RCA-hona och därtill en hane på kabeln från stiftet. Jag hade ur förstärkaren och bytte ut kablarna från den shassiemonterade RCA-honan in i förstärkaren då dessa såg slitna ut, men det jobbet verkade fruktlöst.
12AU7 röret är väl det rör jag ännu inte provat att byta ut. Jag var hemma hos grabben i helgen i förhoppning om att få låna ett, men han hittade det inte. Troligen var det använt till annat, och han har sålt lite grejor, så det satt väl i nå'n av prylarna han sålt. :(

..//Kalle-J

strutgka

Inläggav strutgka » 31 oktober 2009, 10:46

....Och det testet var förkastligt. Men...... under dom senaste dagarna har jukeboxen fått bekänna färg, och hur det nu än är, så har knastret avtagit. I går, som då följdaktligen var senaste gången maskinen varit i gång, gick den helt strålande under senare delen av kvällen. Inledningsvis knastade det som vanligt, men inte så högt som den tidigare gjort. Dessutom har missljudet jag tidigare beskrev då jag rörde på pickupen försvunnit helt. I förrgår var knastret mycket högre, men det knastrade bara vid ca. var tionde låt och då under ca. en halv minut. Detta är ju självklart mycket befriande, men trots allt finns ett "fel" någonstans som jag inte lyckas hitta. Får väl avvakta och se tiden an ett tag till, innan jag börja att riva i grejorna.

..//Kalle-J

PS.. jag har även beställt en servicebok på 188 sidor som förhoppningsvis hjälper mig en del under arbetets gång....DS

Daniel Knutsson

Inläggav Daniel Knutsson » 19 november 2009, 16:59

Hej Kalle....
jag har varit på långsemester så därför jag inte har skrivit mer om du har undrat...
Hur gick det sen? fick du någon servicebok...
skulle vara intressant o veta hur det har gått...

strutgka

Inläggav strutgka » 3 december 2009, 18:59

Hej igen Daniel..!
Så var det min tur att ha varit från detta forumet en tid.
Jo'rå. Serviceboken kom, men vilket "servicebox" se'n..!? Det var ju en dålig kopia av den jag redan hade. Tog genast kontakt med den firman som hade sålt den, men se'n har det varit stopp. Inte ett ljud.
Jukeboxen däremot har gått bättre och bättre. Fast det där lilla lilla så att den skall va felfri vill sig inte riktigt. Jag blir inte av med missljudet helt, och med det menar jag att då jag startar jukeboxen och sätter på en skiva, kommer knastret efter en stund och då har jag det där ca. 30-45 sek. innan det försvinner. Möjligen att det återkommer igen någon skiva senare, men på det hela taget har det räckt med den enda gången, sedan har den funkad som den skall. Ibland har boxen fått vara på 3-4 timmar under en dag och spelat skivor näst intill hela tiden och den har gått perfekt. Så stänger man av den och testar nästa dag och historien upprepar sig. Blir inte klok på det här.

..//Kalle-J

Daniel Knutsson

Inläggav Daniel Knutsson » 10 december 2009, 22:59

Hej igen Kalle...
jag blir inte heller klok på ditt problem...
finns massor av sätt att exprimentera på..
vad händer om du justerar volymen när du hör knastret,är det kvar, blir svagare,eller högre?

strutgka

Inläggav strutgka » 12 december 2009, 14:45

Daniel Knutsson skrev:Hej igen Kalle...
jag blir inte heller klok på ditt problem...
finns massor av sätt att exprimentera på..
vad händer om du justerar volymen när du hör knastret,är det kvar, blir svagare,eller högre?

Hej igen..!

Japp..! Det följer med volymen, och det verkar som att det påverkas av om maskinen är nystartad eller har gått ett tag. Här om dagen startade jag jukeboxen och satte på en skiva. Knastret kom efter nå'n minut och hängde sedan i skivan ut. Då skivan slutade slutade även knastret, men detta då p.g.a. att "mute and play switch" aktiverats. Då nästa skiva så startade, fanns knastret ännu kvar och vid något annat tillfälle jag startat jukeboxen, har knastret funnits under nästan hela skivan. Låter jag däremot jukeboxen vara påslagen nå'n timma innan jag startar första skivan, kan knastret dröja en eller ett par skivor innan det kommer, för att bara finnas där 15-30 sek.

..//Kalle-J

Återgå till "Jukeboxar och musikmaskiner"