Jukebox Wurlitzer 2104

Diskutera, fråga och visa upp allt som rör jukeboxar och musikmaskiner
Daniel Knutsson

Jukebox Wurlitzer 2104

Inläggav Daniel Knutsson » 7 september 2009, 21:21

Visar upp min fina jukebox som har tagit lång tid att renovera..
se o njut av bilderna. några etiketter saknas,men de kommer snart på plats...
Wurlitzer 2104 1957 104sel
Bilagor
DSC04164.JPG
DSC04164.JPG (1.45 MiB) Visad 4869 gånger
DSC03019.JPG
DSC03019.JPG (593.29 KiB) Visad 4869 gånger
DSC02957.JPG
DSC02957.JPG (231.38 KiB) Visad 4869 gånger
DSC02800.JPG
DSC02800.JPG (1.32 MiB) Visad 4869 gånger

Kent

Inläggav Kent » 8 september 2009, 08:46

Grattis!
Härlig maskin, det är nog att man måste ge dig en 11:a på en skala från 1 till 10 för ditt renoveringsjobb.
Jag gillar dessa Wurlitzer:na starkt
Har själv en W 2000 och en 2100 och 1800
alltså 1955 - 56 och 57 årgångar

Daniel Knutsson

Inläggav Daniel Knutsson » 9 september 2009, 10:12

Tack Kent! trevligt när man får beröm av sitt renoveringsarbete.
mina favoriter är 1100, 1800,1900,2000,2100,2304,2410-s
någon dag ska inte 2104:an stå ensam utan hoppas på att få tag i någon av ovanstående.
Har du stepper och Wallbox till dina Kent?

strutgka

Inläggav strutgka » 16 oktober 2009, 14:25

Hej och ursäkta om jag bryter mig in på denna tråden. Jag vill först gratulera till en snygg renovering, tänk om man själv var där nu.. :D men jag har en bit kvar. Jag vill egentligen bara fiska lite och be om andvändbara tips som kan gynna renoveringen. Jag äger en 2304 och så här inledningsvis så behöver jag veta om, och i.s.v. var, det finns nå'n som renoverar Wurlitzer förstäkare då den biten kommer att bli lite för tung för mig..? Min jukebox fungerar visserligen men efter någon minut in på skivar börjar den "skorra" och knastra, dessutom hade det varit kul att få reda på om det fortfarande finns någon som utför service på jukeboxar. Jag menar, servicefolk reste ju runt på barer o. dyl. förr och servade maskinerna och även om man i dag inte jobbar med att serva jukeboxar, så måste väl ändå en hel del av kunskaperna finnas kvar..?
Vore kul att få lite tips...

Tackar på förhand gör..//Kalle-J

strutgka

Inläggav strutgka » 16 oktober 2009, 14:27

Hej och ursäkta om jag bryter mig in på denna tråden. Jag vill först gratulera till en snygg renovering, tänk om man själv var där nu.. :D men jag har en bit kvar. Jag vill egentligen bara fiska lite och be om andvändbara tips som kan gynna renoveringen. Jag äger en 2304 och så här inledningsvis så behöver jag veta om, och i.s.v. var, det finns nå'n som renoverar Wurlitzer förstäkare då den biten kommer att bli lite för tung för mig..? Min jukebox fungerar visserligen men efter någon minut in på skivar börjar den "skorra" och knastra, dessutom hade det varit kul att få reda på om det fortfarande finns någon som utför service på jukeboxar. Jag menar, servicefolk reste ju runt på barer o. dyl. förr och servade maskinerna och även om man i dag inte jobbar med att serva jukeboxar, så måste väl ändå en hel del av kunskaperna finnas kvar..?

strutgka

Inläggav strutgka » 16 oktober 2009, 14:28

strutgka

Inläggav strutgka » 16 oktober 2009, 14:29

strutgka

Inläggav strutgka » 16 oktober 2009, 14:37

Daniel Knutsson

W2304

Inläggav Daniel Knutsson » 16 oktober 2009, 19:33

Hej...
har själv haft en 2304 eller som den kallas "blåklockan"
sitter en förstärkare 536 i din om den inte har bytts ut.
hörs nästan ut som ett rör som håller på att gå sönder eller kanske redan är sönder.
har du gjort något med den eller? jag hade samma problem att det skorrade och ljudet gick fram o tillbaka. kretskortet där de små rören sitter brukar vara lite ojämnt pga temperaturen och ålderdom.alltså glappkontakt. eller kan din volympot vara kass... ja det kan vara mycket fel... har du gjort någon felsökning själv?
själv har jag bytt ut alla komponenter,volympot,rör,och stift, sen var det rock´n roll igen..
mvh Daniel

strutgka

Inläggav strutgka » 17 oktober 2009, 09:23

Hej Daniel och tack för ett snabbt svar..!
Jag ser nu att mitt inlägg dubblerades lite och anledningen till det var att jag fick fellarm hela tiden då jag skulle skicka iväg det, så jag trodde inte det gick iväg, men det gjorde det tydligen......får skärpa mig nästa gång.

Jodå, det är allt en 536 som sitter i, och teorin om att det skulle vara nå'n sorts "glapp" i kort, rör eller dyligt finns även i mina tankar. Det problematiska är bara att man kan inte med bestämdhet säga när det skorrande ljudet kommer. Det kan finnas redan vid början på skivan, en bit in i den eller t.o.m. inte komma alls. Jag har knackat lite lätt på rören med en penna under drift för att e.v lokalisera ett trasigt rör men det felsökningssättet gav inget.
Volympoten verkar OK, i.a.f. raspar eller glappar det inget då man vrider på den. Det enda jag har gjort i felsökningssyfte är att jag har bytt ut kabeln mellan stift och den del som sitter på stativet på baksidan... (...som jag tyvärr inte vet vad det är och som du eller någon annan kan förklara för mig, jag hitter den inte på kretschemat i servicemanualen. Se inringade delen på bifogat foto...) Och det hjälpte inte. Nytt stift har jag oxå fått dit.
Rören bör väl, även om det tvivelaktiga felsökningssättet visade annat, ändå bytas ut, och då mottages förslag på vart jag skall vända mig med största tacksamhet. Dom är nog under tidens gång bytta då det fanns en "electro-harmonix" kartong i jukeboxen. Om alla är det, har jag inte hunnit undersöka än, men ändå så bör dom bytas ut.

..//Kalle-J
Bilagor
wurlitzer.JPG
wurlitzer.JPG (148.49 KiB) Visad 4800 gånger

Daniel Knutsson

Inläggav Daniel Knutsson » 17 oktober 2009, 12:05

Hej Kalle
Bra att du har bytt kabeln från stiftet.. är du säker att den är kopplad rätt från stiftet till brytaren och från brytaren till förstärkaren? Jord-jord plus-plus
Det går en liten kabel från stiftet till en Rca hona där du har ringat in med rött… därifrån går den ner till en switch eller brytare,bara för att när inte jukeboxen spelas så ska ljudet strypas.alltså ingen öppen signal ner till förstärkaren.
Följ kabel där du har den röda ringen och ner till brytaren. Kolla om den ligger till när du spelar en skiva.och sen att den bryter när skivan har spelat klart. Dessa brytare brukar bli lite svarta o oxiderade. Ta med en glasfiberborste eller med ett fint fint sandpapper och dra lite på kontaktytorna,kan gå väck med lite rödsprit eller ren bensin på en tops.
Ett annat fel kan ju vara att det är dålig kontakt mellan rca kontakten i förstärkaren… om du drar ut hela förstärkaren,så undertill på kretskortet så vid ingången till denna kabeln sitter det en kopparbit från rcahonan till kretskortet.
Har du ohmmätare så är det bara att kolla om det är bra kontakt mellan jorden på honan till aluminiumringen runt kretskortet.
På din förstärkare finns det en justeringsskruv som heter ”Fader” den ska stå på phono only. Men ta en skruvmejsel och dra den fram o tillbaka för att se så inte den har ärgat sig fast.
Ta även upp sockeln som heter Remote volume control och rengör.(ha stickkontakten väck).
Prova med detta så får vi se….(skickar med en bild på brytarna)
Finns många rörsäljare. Denna har jag handlat av och det har funkat kalasbra.
http://www.tonefactory.nl/shop2/index.php

Vet inte vilken servicemanual du har men i min finns det en felsökningsguide.har du inte detta kan jag maila över eller skicka en kopia via post…
/Daniel
Bilagor
W2304 kontakt.JPG
W2304 kontakt.JPG (159.17 KiB) Visad 4791 gånger

torbjorn

Inläggav torbjorn » 17 oktober 2009, 12:45

Ett bra felsökningsknep vid intermittenta fel är att mäta spänningen över rörens katodmotstånd, dels när förstärkaren fungerar bra och dels när den inte uppför sig som den borde. Om man upptäcker att spänningarna ändrar sig i något steg så vet man att det är däromkring felet bör sökas. Överhuvudtaget är intermittenta fel i rör ovanliga (bortsett från rent glapp som märks på en gång när man knackar på röret), och generellt gäller att man inte bör byta rör på måfå utan att vara säker på att det är just röret det är fel på.
Temperaturberoende eller mer slumpmässiga fel låter mer som något opålitligt motstånd, måste jag säga. Där är en bra felsökningsmetod att kyla misstänkta motstånd med kylspray. Var i första hand misstänksam mot högohmiga kolmassa- och kolfilmsmotstånd.

torbjorn

Inläggav torbjorn » 17 oktober 2009, 12:48

strutgka skrev:Jag ser nu att mitt inlägg dubblerades lite och anledningen till det var att jag fick fellarm hela tiden då jag skulle skicka iväg det, så jag trodde inte det gick iväg, men det gjorde det tydligen......får skärpa mig nästa gång.

Det där händer rätt ofta på det här forumet (precis som på de flesta phpBB-forum). Om man har postat ett inlägg och får ett felmeddelande eller en blank sida, så prova att gå tillbaka till tråden i fråga (med webläsarens Back-knapp), ladda om sidan och se om ditt inlägg dyker upp.

strutgka

Inläggav strutgka » 17 oktober 2009, 19:15

Hallojs alla...!

Kul att de blev sådan respons, och tack för alla tips. Torbjörn ger tips som stärker tron om att jag bör lämna över förstärkaren till någon som förstår sig på sådant. Men tack ändå.

Kabeln från stiftet är fastlödd i den kontakt jag hade ringat in. Alltså ingen RCA-hona. Jag ser den brytare på min maskin som du har beskrivit och den fungerar som den skall, bara det att kabeln från den inringade kontakten till förstärkaren löper förbi. D.v.s. att den är inte på något sätt ansluten till brytaren, som ju är en "mute and play switch". I servicemanualen, som jag f.ö. skickar en bild på så att du vet vilken jag har, hittar jag en bild som visar på att kabeln skall gå mellan stift och förstärkare, och inte via brytaren. Kan det vara så att denna inte var sammankopplad med switchen 2304:an, men väl på 2104:an...?
Att kabeln är rätt kopplad är jag 100 på. plus mot plus. RCA kontakten du beskriver i förstärkaren är det däremot lite si och så med. Det knastrar då jag vrider kontakten men knastret har en annan karaktär än det jag tidigare beskrivit. Fadern har jag vridit på oxå och visst finns det lite knaster även där men det är sådant som lätt kan konstateras som ärgknaster. En annan sak värt att notera kan vara att jag fuskar lite genom att köra en CD-spelare i AUX ingången på förstärkaren, och då fungerar ljudet klockrent.

..//Kalle-J
Bilagor
wulitsermanual.JPG
wulitsermanual.JPG (42.57 KiB) Visad 4773 gånger
wulitser1.JPG
wulitser1.JPG (39.61 KiB) Visad 4773 gånger

Daniel Knutsson

Inläggav Daniel Knutsson » 18 oktober 2009, 09:32

hej igen...
det är så det ska vara på ett sådant här forum...
Bra! alla kablar sitter där de ska...
switchen är samma som 2304 och 2104. bilden jag skickade med är just från min 2304 renovering.. om du låter förstärkaren sitta kvar i sitt fäste i boxen. ta och skruva väck plåten som är där de små rören finns.6st skruvar. knacka försiktigt lite där o där på det bruna stora kretskortet under spelning,hörs det sprak och visslande så har du felet där.
hmm att koppla cd-spelare till jukeboxen,har jag inte testat, men,jag får fundera o kolla på schemat o se om det skulle ha gjort så att det har blivit problem. i värsta fall är något rör kasst... 12AX7(ECC83) ,12AU7 (ECC82) 6AN8,6AU6. hör av dig igen när du har bankat på kretskortet. lycka till...

Återgå till "Jukeboxar och musikmaskiner"