Svenska Bandspelarjukeboxar

Diskutera, fråga och visa upp allt som rör jukeboxar och musikmaskiner
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg » 10 november 2007, 22:10

Bilagor
Optaphon 54K.jpg
Optaphon 54K.jpg (47.31 KiB) Visad 5307 gånger

Kristian J

Loewe-Opta

Inlägg av Kristian J » 11 november 2007, 16:14

Japp, 54 K, så måste det vara. Och då jag går in på den hemsidan och ser den fina tekniken knottrar sig skinnet.
Därur kommer en fråga: Man kan få det intrycket att även Loewe-Optas radioapparater var av hög klass. Har jag rätt eller fel??

Kent

Inlägg av Kent » 11 november 2007, 16:38

Här kommer en Löve Opta "Luna Box" med grammofon inuti en s.k. skivspottare philips
kanske dessa spottar-radioar och bilgrammofonerna bör få en ny tråd på forumet .
Bilagor
a5_1.jpg
a5_1.jpg (31.74 KiB) Visad 5290 gånger
ae_1.jpg
ae_1.jpg (26.21 KiB) Visad 5288 gånger
3e_1_ba.JPG
3e_1_ba.JPG (71.42 KiB) Visad 5287 gånger

Kristian J

Inlägg av Kristian J » 11 november 2007, 17:27

Hur i h----e får ni tag på alla godbitar?????? :shock:

Användarvisningsbild
Radioten
Kontakt:

Inlägg av Radioten » 10 december 2007, 23:56

Får jag vara med också med mina två små apparater från elektonikåtervinningen som jag har satt ut som hemsida på http://hem.bredband.net/axepet/.Bara en liten del av det jag kunde rädda.
Bilagor
philips b4s82ma.JPG
philips b4s82ma.JPG (303.77 KiB) Visad 5255 gånger
conserton v5049.JPG
conserton v5049.JPG (140.28 KiB) Visad 5255 gånger
MVH radioten

curt

PENTON MUSiKMASKIN

Inlägg av curt » 13 januari 2008, 14:15

Hej jag är en ny medlem .Har en Penton 56års som har stått på Lillholmsjö Gästis mellan 56-73 ,1973 sålde min far en ny jukebox dit det var en AMI-Continenal och bytte då in Pentonboxen .Tyvärr har den stått i ett kallförråd så förstärkare och bandarens kondingar har frusit ihjäl. Har även från denna tid rn Seeburg Q100rc Hideaway box från1958 .Även några gammla kabinetter till arkadspel från 70talet + en fullt fungerande bilbaneautomat från 65 den heter Midways Speedway .
Bilagor
PICT1117.JPG
PICT1117.JPG (353.58 KiB) Visad 5228 gånger
PICT1118.JPG
PICT1118.JPG (368.77 KiB) Visad 5228 gånger
PICT1109.JPG
PICT1109.JPG (192.92 KiB) Visad 5228 gånger

Kristian J

Inlägg av Kristian J » 15 januari 2008, 09:42

Tag ut Loewe-Optas fina bandspelarverk och låt det ligga på servicebordet för kärleksfull översyn. Har du inte tittat på mekaniken tidigare kommer du att se hur trevligt det ser ut.
Förstärkaren sitter väl nere på botten om jag inte minns fel.
Är det någon som vet något om högtalarelementet. Om pappen är hel kan det vara en bra högtalare

Tar saker skada av köld?

curt

Köldskador??

Inlägg av curt » 15 januari 2008, 19:56

Hej Gamla kondingar med papp o e-lyt kan frysa sönder det kan oxå bli kondens mrd rost som följd i kapslade relän..

drjukebox

Inlägg av drjukebox » 8 april 2008, 12:47

Bland jukeboxentusiaster har de svensktillverkade bandspelarjukeboxarna aldrig rönt något intresse. De är bara ett enkelt kabinett med en bandspelare, förstärkare, högtalare samt någon form av styrning, oftast en myntränna, en strömbrytare och en timer. Utan skivväxlare blir det inte mycket till spektakel och kabinetten ansågs ganska räliga....ungefär som de flesta radiogrammofoner då. 8)
Alfalavals var ju ovanligt trevlig att titta på.
Och den på Sparreholm med bandet synligt i en en stor slinga är rolig. Tror aldrig vi vågat provköra den.
Min kunskap om dessa apparater är ringa, och det är bra om ni kan hjälpa till att dokumentera dom. Det finns fortfarande en del gubar i livet som sitter inne med förstahandsinformation om tillverkningen. Själv minns jag bara att jag hört Gävle och Finland nämnas i sammanhanget.
Skänk också en tanke av tacksamhet till Helge Karinen som ägnat en stor del av sitt liv till att samla dessa och många andra apprater av alla slag och ställa ut dom för allmänhetens förnöjelse. Numera på Sparreholms slottsmuseum, som är obligatoriskt att besöka för alla entusiaster.
mvh

Modig

Sparreholmsjukeboxen

Inlägg av Modig » 30 juli 2008, 21:18

Lite info kring bandspelarjukeboxen från Sparreholm.
Om man lyfter bort kasetten med evighetsbandet finns där en logga.
"TEGUS Arboga" står det.
Jag har den för närvarande i min källare för att ev. kunna få igång den.
Boxen lånades ut till Tekniska museet när dom skulle ha sin jukebox-utställning för ett antal år sedan, sedan dess går den ej.
Apparaten bär tydliga tecken på transportskador.

Jag bifogar en bild på loggan.
Bilagor
TEGUS.jpg
TEGUS.jpg (238.72 KiB) Visad 5031 gånger

soda

Inlägg av soda » 24 januari 2009, 23:37

Jag tror att firman Tegus i Arboga var de som byggde den s.k.
Bandofonen på licens från något italienskt företag.

Det var ett bandspelarchassie som placerades på en grammofontallrik.
Alltså grammofonen utgjorde drivkälla. En tekniskt ganska eländig konstruktion tror jag.

Intressant att de hade en bandjukebox på programmet också.

alfa-laval

bandspelare

Inlägg av alfa-laval » 31 januari 2009, 07:11

en löwe opta jukeboxsen tillverkades av penton tror jag
grammofon sammlaren

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Bandspelarjukebox grån Tolnai/AB Stålex

Inlägg av Johan » 9 november 2014, 01:00

Dags att blåsa liv i en gammal tråd! Jag har nu renoverat klart min Tolnai/Stålex bandspelarjukebox! Mer info kommer snart om renoveringen, konstruktionen och musiken...

http://johansoldradios.se/tape-recorder ... pe-jukebox
Bilagor
tolnai.png
tolnai.png (485.13 KiB) Visad 5067 gånger

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Renovering del 1

Inlägg av Johan » 10 november 2014, 22:03

Här kommer lite info om renoveringen!

Apparaten hämtades under början av oktober 2014 och allt var komplett förutom myntpåsen som fångar 25-öringarna. Hela apparaten demonterades för att få in den i huset för egen maskin. Vid okulär besiktning av bandspelardäcket noterades en metall bit i tråd som hängde. Några lösa delar skickades också med, vilket visade sig senare vara av stor vikt!

Förstärkaren visade sig vara körbar och verkade ha klarat åren väl. Vid närmare granskning av metallbiten som hängde konstaterades funktionen vara vital och hänga samman med sökmekanismen för rätt position på bandet. Därför kopplades aldrig bandspelaren in i detta skede.

Sökmekanismens enhet demonterades och konstruktionen började långsamt klarna:

11 olika positioner finns på bandets "längdriktning" som bestäms av ett hjul med fasta hack/positioner. Två fjädrande tungor trycker en vipparm mellan två stift som skickar spänning till reläer som i sin tur aktiverar vänster resp. höger motor. Så länge vipparmen pressas mot ett av stiften är en av spolmotorerna aktiverad. När väl rätt läge nåtts hamnar vipparmen mitt emellan de båda stiftet och motorn slutar genom att relä inte längre får spänning - rätt position på bandet har hittats!

Detta innebär att alla musikstycken börjar på samma ställe oavsett om du väljer A, B C D etc. Hur länge bandspelaren spelar upp bestäms av en motor med microbrytare, dvs. alla uppspelningar varar lika länge och för långa stycken var tvungna att tonas ner!

Problemet med denna jukebox var att ett av stiften brutits loss från bakelitfästet (se bild). Efter att ha demonterat hela enheten kunde en sparad bakelitdel limmas dit och skruvfästet kunde delvis återställas. Även vipparmen var böjd och avbruten. Tack och lov hade dessa vitala delar sparats och allt kunde återställas. Nytt fäste på vipparmens stag fick ordnas och lödas på plats.

Spänningar överförs från den roterande vipparmsgivaren via tre fjädrande tungor.
Bilagor
tolnai_4.jpg
Åter på plats - återställd!
tolnai_4.jpg (357.47 KiB) Visad 5039 gånger
tolnai_3.jpg
Renovering pågår
tolnai_3.jpg (431.89 KiB) Visad 5039 gånger
tolnai_1.jpg
Verk underifrån med tre Papstmotorer
tolnai_1.jpg (443.82 KiB) Visad 5039 gånger

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell » 10 november 2014, 23:17

Helt underbart! Fantastiskt! Har aldrig hört talas om dessa bandare men med tanke på hypen kring vanliga jukeboxar och att bandarna ses ner på så måste jag bara älska dem. Härligt att se vad man kan åstadkomma med fingerfärdighet och tålamod!! :D
Besatt av Blaupunkt bilradio från 70- och 80-talen!

Skriv svar