Elektrofon

Diskutera, fråga och visa upp allt som rör jukeboxar och musikmaskiner
Kent

Elektrofon

Inlägg av Kent » 11 oktober 2007, 20:19

Ja Jukebox, eller kanske myntgrammofon är nog detta.
Den är i behov av renovering och jag måste nog fanera om högersidan den har stått på ett cementgolv i en källare de senaste 15 åren.
Grammofonverket som är byggt på ett Garrard RC 6 och detta har verkligen varit med, det var mycket slitage men tack vare Errkas tips på blocket så kom jag över ett i toppenskick och håller på att flytta över pinalerna från det gamla verket.
Den är avsett att spela en skiva för tio öre (Stenkaka) och man laddar i c:a 8-10 skivor och när tioöringen ramlar ner så spelas nästföljande skiva
Elektrofon har jag hört ryktanes att det blev Storno senare

Ja vi får se när den spelar igen, det går inte fort med renoveringen men men

Kent

Inlägg av Kent » 11 oktober 2007, 20:30

Ytterligare bild på verket
spegelglaset skall också bytas ut
Bilagor
777.JPG
777.JPG (175.71 KiB) Visad 2927 gånger

soda

Inlägg av soda » 13 oktober 2007, 13:30

Den är ganska häftig den här också tycker jag även om det inte går att välja skiva själv.

Christian Göransson som har siten "Jukeboxguiden" har kallat den för "Unnerstad" och inte Elektrofon. Jag vet inte riktigt varför, men det måste ju vara några fakta han hade. Bilden där har jag tagit på Sparreholms jukeboxmuseum, men jag har inte bidragit med några fakta i övrigt. Återger bilden nedan också.

Den verkar ju helt identisk med den du fått tag i Kent. Christian skriver ju också på sin site att mekaniken skulle komma från finland, men då förstår inte jag kopplingen till Stockholmsfirman Elektrofon. Möjligen var Unnerstad en utställare som Christian kände till som kan ha haft såna här. Kanske skulle du ta kontakt med honom Kent. Han skulle säkert uppskatta lite bilder och uppgifter om rörutrustning i förstärkaren mm och kanske har han fakta att dela med sig till dig av.
Bilagor
elektrofon sparreholm.jpg
elektrofon sparreholm.jpg (155.16 KiB) Visad 2905 gånger

Kent

Inlägg av Kent » 10 november 2007, 17:17

Det börjar klarna Soda med kopplingen Unnerstad -Elektrofon -Storno
på denna sida : http://www.storno.se/history_1.htm

soda

Inlägg av soda » 10 november 2007, 18:12

Ja, det förklarar ju saken. Tyckte väl jag hört namnet Unnerstad i annat sammanhang också förresten. Är väl "Kastrullresan".

Kent

Inlägg av Kent » 30 april 2009, 18:16

Efter lång tid och flera månader så var äntligen möbelrenoveringen klar
Och resultatet: se bild, jag blev då verkligen överaskad av resultatet.
Jag hade lämnat in den på Stenebyskolan där elever går möbelrestaurering som yrkesytbildning
Ena sidan blev helt omfanerad
den sista bilden verk m.m. monterat
Bilagor
218.jpg
monterad
218.jpg (133.07 KiB) Visad 2787 gånger

Skriv svar